• gosmamman

3-rätters på nyår, vad ska ni laga???

Vi ska ha middag med goda vänner här på nyår med 3-rätters middag.

Jag behöver tips på vad man kan laga som inte är för avancerat.

Min väninna ska göra efterrätten så det brhöver jag inte fundera på.

Förrätt vill jag gärna ha förslag på och även varmrätten.
    Vi har bestämmt att vi ska äta oxfilé men inte hur den ska tillagas eller vilka tillbehör vi ska ha.

Alltså, i denna tråd så tipsar vi varandra in för nyårsmiddagen

• Svar på tråden 3-rätters på nyår, vad ska ni laga???
  • ebben

jättegott att smördegsinbakad oxfilen.med svampstuvning i kanske....med lite syltlök o brysselkål! på sidan om.

till förrätt är det ju dögott med typ toast skagen,typ rostfralla med GOD röra med lax o räkor o dill...

eller avokadohalvor med god röra.

• SchumiFerrari

Förrätt: En toast med antigen svamp och baconstuvning eller en klassik toast skagen

Huvudrätt: Hel stekt oxfile fylld med vitllöksklyftor och potatiskroketter eller potatisgrätäng och antingen svampsås eller b-sås. När jag skriver fylld med vitlöksklyftor så menar jag att man gör snitt i oxfilen och stoppar vitlöksklyftor i dem

*The Muppet!!! V30*
  • gosmamman
    ebben skrev 2007-12-22 20:30:37 följande:
    jättegott att smördegsinbakad oxfilen.med svampstuvning i kanske....med lite syltlök o brysselkål! på sidan om.till förrätt är det ju dögott med typ toast skagen,typ rostfralla med GOD röra med lax o räkor o dill...eller avokadohalvor med god röra.
    hur gör man en smördegsinbakad oxfilé???
  • HaJoMi

Vi ska trolitvis göra kräftstjärtar i hetsås med färskpasta, bröd och sallad till förrätt, fläskfilé i gräddsås, champinjoner och bacon med osttäcke över till huvudrätt och till dessert blir det chokladtårta med tryffel.

God mat men enkel när man firar hemma i goda vänners lag

• ebben

ja,man steker först köttet,så det är klart.

Sen svalnar,o lindar in med svampstuvning runt o lindar in i ett "ark" av smördeg. Finns färdiga rektangulära i frysen eller färska.

sen i ugnen till smördegen är klar.

• emma04

Tipsar om nedanstående recept till varmrätt, gjorde det ifjol och det blev mycket uppskattat Dessutom är det ju så enkelt och smidigt när man kan förbereda så mycket innan..

Marinerat kött med madeirasås

ca 8 portioner

1 1/2 kg benfritt nötkött t ex rostbiff, innanlår eller fransyska

Marinad:
    1 liter vatten
    3 tärningar köttbuljong
    3 msk balsamvinäger
    3 dl vitt vin
    2 skivade schalottenlökar
    1 msk torkad rosmarin eller
    ett par kvistar färsk
    1 tsk grovmalen svartpeppar
    ev salt

Sås:
    2 dl madeira
    3 msk kalvfond
    2 dl Vispgrädde
    1 dl Crème Fraiche
    1 msk kinesisk soja
    salt, svartpeppar

Sätt ugnen på 125º. Lägg köttet i en ugnssäker form. Använd en stektermometer. Låt köttet stå i ugnen till önskad innertemperatur. Vid 60º har köttet en röd kärna, vid 65º är köttet rosa och vid 70º genomstekt. Beräkna stektiden 1 1/2- 2 1/2 tim. Koka upp vatten och buljongtärningar till marinaden. Tillsätt de övriga ingredienserna. Låt marinaden svalna. Lägg det färdigstekta, varma köttet i marinaden. Låt ligga kallt 1-2 dygn. Vänd på köttet några gånger under tiden. Blanda madeira, kalvfond, grädde och crème fraiche i en kastrull. Koka upp under vispning. Låt såsen koka ihop ca 10 min. Smaksätt med soja, salt och peppar.
    Ta upp köttet ur marinaden och skiva det tunt. Servera madeirasåsen och ugnsstekt potatis med blandade grönsaker till.

• smurfette

Min man giter inte laga mat så vi ska ut och äta:) Nån dag får han ha ledigt:) Det unnar jag honom.

• Fjuppan

Förrätten blir Blinier med röd och svart caviar, basilikafraiche och röd lök. Serveras med ett par skivar stekt haloumi.

Varmrätt blir stekt oxfilé med potatis- och blomkålspuré, rostade grönsaker och lite olika såser. Till detta vitlöksbröd med olivkross till.

Dessert: chokladfondue med en massa olika frukter.

Svar på tråden 3-rätters på nyår, vad ska ni laga???