• Sencha

Tidig första mens - tidigt klimakterium? Funderingar...

Jag fick min första mens ganska tidigt, jag var 11 år (och en knapp månad ). Jag har dessutom ganska korta menscykler, med ett genomsnitt på 24-25 dagar. (Och jag har helt uppenbart lätt att bli gravid.)

Innebär det att jag ska räkna med att "göra slut" på min fertila period kvickt och komma in i klimakteriet tidigt?
    Eller är det tvärtom så att eftersom mina "system" funkar bra (?) så dröjer det längre innan jag kommer in i klimakteriet?

Finns det alls någon koppling?

(Inte alls så att jag känner mig stressad, utan det är bara en liten fundering. )

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Svar på tråden Tidig första mens - tidigt klimakterium? Funderingar...
  • Kazeer

Jag har fått höra - men jag har absolut ingen fakta att falla tillbaka på - att börjar mensen tidigt så kommer man i klimakteriet sent.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Nyfiken gul

min mamma fick sin mens när hon var ca 11-12 år gammal...

hon är idag 56 år - snart 57 o har fortfarande regelbunden mens....

• Mrs Moneybags

Nej, det är tvärtom, faktiskt!
    Får man sin mens tidigt i livet så stannar den längre än genomsnittet. Min mamma fick lika tidigt som jag också 10-11 år och hade mens tills hon var 58!

• Min son å ja

Min mamma e 59 å har fortfarande mens

♥♥Mamma till Liam 05-08-05!! BonusMamma till Gabriella -00 & Marcus -03♥♥
  • karpa77

Åhå, det innebär att jag kan ha mens i 25år till. Har haft den sen jag var 10år. Är 30 år nu så det är 20års jubileum

• Wagram

Finns det ocksa nagon koppling mellan tidig mens och hog fertilitet?

• Cecese
    Wagram skrev 2008-01-24 22:49:50 följande:
    Finns det ocksa nagon koppling mellan tidig mens och hog fertilitet?
    Ingen aning men jag fick mens tidigt (11 år) och är väldigt fertil. Har blivit gravid 8 ggr och bara planerat det en gång och då tog det sig på första försöket. Dom andra 7 ggr så har jag blivit gravid oplanerat men det motsvarar första försöket om jag skulle ha försökt samt att vissa blivit till trots skydd.
    Första gången: Blev gravid 6 veckor in i förhållandet, vi träffades bara helger.
    Andra gången: Blev gravid på ett enda samlag, var första samlaget på flera månader (fick mf)
    Tredje gången: Blev gravid på första äl efter mf och även då på ett enda samlag (mf)
    Fjärde gången: Blev gravid på första äl i förhållandet. (mf)
    Femte gången: Blev gravid på första äl efter mf.
    Sjätte gången: Blev gravid på första äl efter att spiralen ramlade ut
    Sjunde gången: Blev gravid på första äl efter förlossningen trots att jag åt minipiller (mf)
    åttonde gången: Blev gravid på första äl efter att vi skippat kondomen.
  • ploppviola

Låter ju loavande för oss med tidig mens om klimakteriet komer sent.Var själv på 11e året

Den utan skuld kastar första stenen
  • Digitalis

Jag fick mens när jag var 10 och har dessutom ganska korta cykler (ca 25 dagar). Trodde jag var relativt ensam om att vara tidig, kul att se att det finns fler!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Freida

Å om man var 13 år så blir det "normalt" i såfall då eller? Det är väl ganska medelmåttigt?

• Isadora11

Min mamma kom in i klimakteriet väldigt tidigt, var typ 37. Hon, liksom jag fick mens som 11-åringar. Dock sa min mammas gyn detsamma som ni också har sagt, att får man mens tidigt är det snarare så att den håller på längre.

Svar på tråden Tidig första mens - tidigt klimakterium? Funderingar...