• Bobbylina

Risgrynsgröt till 9månaders på julafton???

Hej hej!

nu när julafton snart är här så undrar jag om det är ok att våran son på 9 månader får smaka lite risgrynsgröt på morgonen? risk att dom får ont i magen? någon som vet?

tack på förhand! GOD JUL!!

• Svar på tråden Risgrynsgröt till 9månaders på julafton???
  • MuminMy

Varför skulle det vara farligt? Äter hon annan gröt annars? Om barnet enbart ammats tidigare kanske inte just julafton är det bästa sättet att börja med mat *ler* men annars finns det väl inget som hindrar att en 9-månaders provar det mesta som inte är direlt saltat?

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Pormoicheia

Sonen hade redan fått smaka risgrynsgröt vid den åldern.

Så nog tror jag att det går bra

Har han inte gått smaka mjölkprodukter nåt tidigare så får ni väl helt enkelt ta det lite lugnt med mängden bara.

Apprentice Moraltant
  • fenurila K o L t

Självklart. Min yngsta äter risgrynsgröt och hon är snart 5 mån

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Tjohalia

Min son blev 9 månader den 9:e december och han ska få smaka mycket julmat på julafton hade jag tänkt, han är stor i smaken och ett riktigt matvrak En riktig fröjd att mata honom! Han ska få risgrynsgröt till frukost och sedan lite utvalt från julbordet, hade tänkt tex potatis, köttbullar, ägg, skinka, omelett, kalvsylta osv, ska undvika dom saltaste sakerna.

Mamma till *JOLINE -05 * och *ALEX -07*
  • Bobbylina

tackar så mycket för svar! sonen äter bara mat (ammar inte längre) så det borde ju inte va något problem,men inte så roligt om lillen får magknip på julafton =) men han ska definitivt få smaka gröten! samt andra smaskigheter från julbordet!

• josefsmamma

mina tjejer är 8 månader och de har fått smaka risgrynsgröt (fast jag har inte saltat den iofs) och de ÄLSKAR den!

Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • Blå Flygare

Tjohalia: Äggallergi är vanligt, och reaktionen kan bli stark! Så har ni inte gett ägg tidigare ska ni bara ge pytte-pytte. Förr rekommenderade de att man inte gav ägg alls innan 1 års ålder pga detta, men av någon anledning har det tagits bort.

• MuminMy
    Blå Flygare skrev 2007-12-22 23:28:43 följande:
    Tjohalia: Äggallergi är vanligt, och reaktionen kan bli stark! Så har ni inte gett ägg tidigare ska ni bara ge pytte-pytte. Förr rekommenderade de att man inte gav ägg alls innan 1 års ålder pga detta, men av någon anledning har det tagits bort.
    den tidigare rekommendationen för ägg-fisk togs bort eftersom det är en så väldigt väldigt liten del av barnen som har detta och värdet att äta fisk/ägg tidigt är så stort så bedömningen som gjordes var att en rekommendation att avstå gjorde mer skada än nytta. men det är alltid klokt att ge ett nytt livsmedel i en liten dos först, oavsett vilket
  • Tjohalia
    Blå Flygare skrev 2007-12-22 23:28:43 följande:
    Han har fått smaka ägg förr så det är nog lungt
    Mamma till *JOLINE -05 * och *ALEX -07*
  • Blå Flygare

Mumin: Aha. Att rekommendationen om fisk förändrades pga det förstår jag. Så få som är allergiska mot det och fisk är ju jättenyttigt. Men 3% av spädbarn är allergiska mot fisk, och många får anafylaktisk chock av det. Och enl. dietisk är det bara att utesluta ur kosten utan att ersätta med annat för det har inget viktigt i sig. Till skillnad mot fisk, mjölk, sädesslag mm. Synd att bvc inte är viktigare med att påpeka hur viktigt det är att introducera varje nytt livsmedel försiktigt. Här är de rätt bra på det, men ägg sa de inget särskilt om och att ge en hel tsk av rent ägg är ju rent livsfarligt om barnet är allergiskt mot det!

• MuminMy

Sedan är det ju också en fördel om man kan introducera dessa "farliga" födoämnen under skydd av amning, det är alltid att föredra Därför fick vår son t.ex. nötter innan han var ett år för att jag skulle kunna ge honom det medans vi fortfarande ammade

• Mysnanna

Är det inte ganska mkt socker i risgrynsgröt, eller iofs kanske är det bara det i dom färdiga risgrynsgröterna? Ni hade kanske tänkt att göra egen =)

• cleopatra2

Min fem månaders son har smakat på ris ala malta igår.

Svar på tråden Risgrynsgröt till 9månaders på julafton???