• Thali

    Mitt ex är gravid!! Är jag pappan?

    Mitt ex som jag gjorde slut med i våras ringde mig och berätta att hon är gravid i sjätte månaden.

    Efter jag gjorde slut fortsatte vi att träffas och ha sex då och då sommaren ut, men hon hade sex med en annan kille också ibland, så nu vet hon inte ifall det är mitt eller hans.

    Hon upptäckte att hon var gravid i nittonde veckan, så det var för sent för en abort.

    Jag vill inte ha ett barn med henne, eller med nån annan för den delen nu! Vi är för unga, båda är 19!!
    Jag har planerat mina kommande år, lumpen i januari, utlandstjänst, resa, högskola! En jävla unge finns inte på mitt schema föräns jag fyller minst 30.

    Hon ringde och väckte mig klockan 1 inatt och sa det, tror ni jag sovit sen dess? Eh ne

    Barnet kommer iaf i april, så fram tills dess måste jag gå och fundera på ifall det är mitt.. Går det att ta reda på innan?

    Tacksam för svar!
    Moraltanter undanbedes ;)

  • Svar på tråden Mitt ex är gravid!! Är jag pappan?
  • Poa 77

    dna test gör man först när barnet är fött... vet ej om det går att kolla det på något annat sätt?

  • boardrider

    Kan man inte göra ett fostervatten-test? det måste väl finnas lite DNA där i med. jag vet att man kan göra det för downs syndrom.

    Jag kan förstå att du är lite chockad. Barn är en stor grej.
    Jag fick min dotter när jag var 17, är 19 nu. Det var inte planerat, men inte heller oönskat.

    (moraltants varning)
    Man är ju 2 stycken om att ha sex, alltså tycker jag att båda ska ta sitt ansvar.
    Du har ett par val, du kan förbereda dig på att barnet är ditt och lägga om ditt liv och ta ditt ansvar.
    du kan skita i tjejen och barnet och bara göra det som måstes.
    du kan hoppas att barnet inte är ditt och vänta på DNA resultaten.
    Du kan tänka på det positiva med att ha barn (jag tror aldrig att en förälder ångrat ett barn)

    Jag har klarat plugget utmärkt med barn, och du är nog inte sämre.

    prata med tjejen!
    tjejen behöver också stöd, hon känner sig nog ganska ensam i det hela.

    hur det än går önskar jag dig lycka till!

  • Cyberdansken

    Det här kanske låter krasst, men hade du oskyddat sex med henne?
    I så fall får du stå ditt kast, ni var väl båda i sängen frivilligt.
    Du kan hoppas att faderskapstest visar att det inte är ditt barn eller du kan göra det bästa av det. Att få barn förändrar i alla fall ditt perspektiv på nästan allt radikalt och det kan tänkas det blir ditt livs största lyft.

  • Lajm

    - Ja, man kan ta reda på om det är ditt barn eller inte redan innan. Dock ska det föreligga väldigt speciella skäl för att man ska tillåta det. Troligast är att du får begära uttökad faderskapsprövning. Risken finns alltid att mamman vägrar och då tvingas ni gå via domstol. Det kan ta ganska länge.

    När är sista tillfället ni hade sex? Om det är efter 1 augusti så finns det risk att det är ditt.

    Nu lite moraliserande. Ni hade gjort slut. Du visste eller kan iaf misstänka att hon har sex med andra, kanske t.o.m. oskyddat. Varför i hela fridens namn riskerar du dig själv genom att ha oskyddat sex? Om du inte vill bli pappa, se till att skydda dig mot det iaf.

    Rapportera gärna i april om det var du eller nä.

  • Erko

    Får jag fråga hur ni vet att dom inte skyddade sig? Jag ser inte det någonstans i hans inlägg iaf.

    Preventivmedel är inte 100% säkra. Min flickvänn tog p-piller, men nu väntar vi ändå en liten bebis :)

    Så jag tycker inte man ska utgå ifrån att dom hade oskyddat förrän han själv har sagt det, det är bara taskigt mot honom som söker hjälp.

  • Whitefang

    Jag var även 19 när min flickvän blev gravid,visst blev det en chock men det är absolut det underbarste jag varit med om och nu har vi världens underbaraste pojke!

  • Thali

    @ boardrider, tack för svaret!

    @ cyberdansken, hon gick på p-piller, precis som hon gjort under hela vårat förhållande.

    @ Lajm, tackar för det mest utförliga svart hitills! :) Det är bara att vänta, antar jag!

    @ Masterbetti, gå tillbaka till aftonbladets forum och hata.

    @ Sway307, precis, vad förväntar man sig från någon som precis fått beskedet? Jag tyckte jag höll mig i styr, haha! Jepp jag håller er uppdaterade, rycker in i lumpen om 20 dar, men lär väl få tag på internet ibland ändå!

    @ Erko, tackar! Vi var inte oskyddade.

    @ Whitefang, tyvärr finns det inget "vi" kvar hos oss.

    Märkte att jag inte var så tydlig, under vårat förhållande så åt hon p-piller, och hon slutade inte med det när vi gjorde slut. Och ifall det funkat i 8 månader så antog jag väl att det skulle funka, men p-piller kanske bara funkar på några som är tillsammans, eller hur masterbetti :D?
    Och ja, jag kanske borde använt kondom efter som hon varit singel i ett par veckor och hade kanske haft sex med nån annan, men vi hade snackat väldigt ofta efter vi gjorde slut och var bra kompisar och hon hade inte sagt nått om han, och hon var förstörd när vi gjorde slut så jag antog att hon inte haft sex med nån annan.

    Nu så bor jag 40 mil ifrån henne och har inga planer på att flytta tillbaka, så det är ett problem.

    Men jag ska hålla er uppdaterade!
    Tack för alla seriösa svar.

  • Whitefang

    "vi:et" kanske inte finns kvar men barnet är ändå ert bådas och barnet ska inte straffas för föräldrarana inte är ihopa mera...

  • Cyberdansken

    Nej det stämmer. Men det behöver inte betyda att han måste flytta tillbaka, det kan väl lika gärna vara henne som ska flytta.

  • Thali
    Svar på #9
    Eller så flyttar ingen :)

    1 vecka till inryck!!! BOOYAH
Svar på tråden Mitt ex är gravid!! Är jag pappan?