• Apif

Luktar aceton i munnen

Vet att jag har läst någonstans för länge sen att barn kan lukta aceton i munnen och varför de gör det, men jag har glömt av :/

Märkte att sonen luktade lite så i munnen imorse (gör det fortf)
    Han går på kåvepenin, men det har något med det att göra?

• Svar på tråden Luktar aceton i munnen
  • deeeeee

Vet bara att man luktar det när kroppen bränner fett utan kolhydrater. Bantar eller fastar.

• neoaliya

Vid halsinfektion kan man lukta det. Min son luktade även så innan han fick maginfluensa

• Kajsan

Det är ett av tecknen på diabetes.
    Men vad vet jag? Det kanske är ett tecken på mycket annat också, eller ingenting alls.

• Apif

ok, vad kan jag göra för att det ska försvinna?

sonen har inte ätit ordentligt på en vecka, så det är nog därför!
    har försökt med allt möjligt men han vägrar äta

inte kul

är det farligt att det händer så? (kroppen bränner fett utan kolhydrater)

• Apif
    neoaliya skrev 2007-12-23 08:16:38 följande:
    Vid halsinfektion kan man lukta det. Min son luktade även så innan han fick maginfluensa
    ja sonen har eller hade det.. var hos läkarn i torsdags och han var mycket röd i halsen, nu har han gått på antibiotika ett par dagar, samtidigt äter han inte bra :(
  • deeeeee

inget farligt om det är korrtvarigt

• neoaliya

Dom brukar ju inte vara så sugen på att äta när dom har ont i halsen. Är just nu inne på 4:e veckan här då barnen bara avlöst varandra med tok förkylning. Hemsk hosta och snuva. Så det har gått åt en väldans massa glass Bara dom får i sig vätska så kryar dom på sig rätt snabbt. 

• MaPaFrid

Jag har för mig att de luktar aceton om de har lunginflammaton.
    Men eftersom han redan äter penecillin så är det säkert ingen fara.

Kya på Er!

• cruz

De luktar bla. aceton ur munnen då de inte får i sig tillräckligt med mat (tex. vid sjukdom). Mina barn luktade så när det hade magsjuka och inte ätit på flera dagar. Det beror på (om jag inte minns fel) att kroppen börjar bryta ned ketonkroppar vid brist på kolhydrater, så att hjärnan ska få energi den vägen. I alla fall så gick det över när barnen blev friska och började äta normalt.

• Apif
    zelia skrev 2007-12-23 08:37:08 följande:
    De luktar bla. aceton ur munnen då de inte får i sig tillräckligt med mat (tex. vid sjukdom). Mina barn luktade så när det hade magsjuka och inte ätit på flera dagar. Det beror på (om jag inte minns fel) att kroppen börjar bryta ned ketonkroppar vid brist på kolhydrater, så att hjärnan ska få energi den vägen. I alla fall så gick det över när barnen blev friska och började äta normalt.
    hoppas han börjar äta snart!
    vi erbjuder allt möjligt men han vägrar. antingen är han alldeles för bortskrämd eller så är det något fel. han vägrar tillomed glass :(
  • Max mamma

Om man är påväg att bli uttorkad KAN man lukta aceton.

• Tösen4

Jag har för mig att de inte har fått i sig tillräckligt med vätska som de luktar så.

• Molle75

Får han i sig ordentligt med vätska??? Kroppen blir "sur" och kan lukta aceton om mat/vätskebalansen störs.
    Så länge han dricker ordentligt är det ingen fara med maten. Man vet ju själv hur man mår vid pc behandling. Ge Proviva eller fil som kanske lugnar magen om han får biverkan av medicin samt mycket dryck. God JUl

Svar på tråden Luktar aceton i munnen