• SandvikenMamma

Jag är hes och helt utan röst - husmorstips sökes!

Igår hade jag ont i halsen, och hade lite dålig röst, men jag kunde prata iaf...

Imorse när jag vaknade så kunde jag inte få fram ett ord ens! Så jäkla typiskt nu när det är jul och allt...

Finns det nå husmorstips/medicin/vad-som-helst som kan hjälpa mig att få tillbaka rösten superfort?

• Svar på tråden Jag är hes och helt utan röst - husmorstips sökes!
  • Birgitta2

Det kan du inte. Och du skall inte ens försöka viska eftersom du kan få knutor på stämbanden och skada dom. Du får skriva lappar, och din familj får en lugn jul . Om du vilar rösten kanske den kommer tillbaka om några dagar, eller ett par veckor. Svårt att säga. Men har du inte fått tillbaka den till slutet av nästa vecka så ring läkare. Efter tre veckors heshet eller helt tappat rösten MÅSTE du ringa läkare.

• SandvikenMamma
    Birgitta2 skrev 2007-12-23 12:23:28 följande:
    Det kan du inte. Och du skall inte ens försöka viska eftersom du kan få knutor på stämbanden och skada dom. Du får skriva lappar, och din familj får en lugn jul . Om du vilar rösten kanske den kommer tillbaka om några dagar, eller ett par veckor. Svårt att säga. Men har du inte fått tillbaka den till slutet av nästa vecka så ring läkare. Efter tre veckors heshet eller helt tappat rösten MÅSTE du ringa läkare.
    Är det alldeles sant!???
    Herre jösses, jag ska ju jobba också...

Skriva lappar är en bra tanke, men jag bor ensam med min tre-åring och hon kan inte läsa

Fy tusan, vilken rolig jul det här kommer bli då *suckar*
  • Birgitta2
    SandvikenMamma skrev 2007-12-23 12:26:54 följande:
    Herre jösses, jag ska ju jobba också... Skriva lappar är en bra tanke, men jag bor ensam med min tre-åring och hon kan inte läsa
    Ha ha... förlåt att jag skrattar. Nej, det går ju inte att skriva lappar till en treåring. Oj oj... Jag vet inte hur du skall göra, men kanske be någon ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om det finns något att göra? Fast jag har förstått här på FL att det är låååång kö.
  • SandvikenMamma

Hm, finns det verkligen ingen människa som har något värsting-knep så att jag kan få tillbaka rösten då?

JAG VILL KUNNA PRATA!

• bellanbus
    SandvikenMamma skrev 2007-12-23 12:52:55 följande:
    Hm, finns det verkligen ingen människa som har något värsting-knep så att jag kan få tillbaka rösten då? JAG VILL KUNNA PRATA!
    Jag har haft otaliga stämbandsinflammationer, och tyvärr är enda boten att vara tyst!

Jag blev tom sjukskriven "från" min dotter ett år, för då hade jag så svår inflammation att jag inte ens kunde väsa!

Att viska ska man undvika som Birgitta säger, prata hellre "vanligt" om du tvunget måste prata.
    Men faktum är att vara tyst är vad alla läkare säger, det kan bara bli värre om man envisas med att prata!

Så schyyyy
    Välkomna till Effelltown....
  • bellanbus
    bellanbus skrev 2007-12-23 12:56:12 följande:
    Jag har haft otaliga stämbandsinflammationer, och tyvärr är enda boten att vara tyst!Jag blev tom sjukskriven "från" min dotter ett år, för då hade jag så svår inflammation att jag inte ens kunde väsa!Att viska ska man undvika som Birgitta säger, prata hellre "vanligt" om du tvunget måste prata.Men faktum är att vara tyst är vad alla läkare säger, det kan bara bli värre om man envisas med att prata!Så schyyyy
    Oj inte ett helt år vill jag tillägga, utan en av gångerna jag var sjuk!

Drick varmt, honung är bra, och håll dig varm om halsen, inte springa ute i onödan o dra ner kalluft i halsen!
    Välkomna till Effelltown....
Svar på tråden Jag är hes och helt utan röst - husmorstips sökes!