• teresan

Vad göra med hund som skäller och ylar när han är ensam

Har en blandrashane på 4 år som vi haft i ca 4 månader Idag kom grannen in och sa att han stått och ylat och skällt hela kvällen igår när vi varit borta och sa att detta hänt flera gånger tidigare.
    Sen går jag ut med hunden och när jag kommer tillbaka står två andra grannar och diskuterar detta men blir tysta när jag kommer.

Man känner sig väldigt välkommen. Undrar om någon har några tips vad man kan göra. jag har funderat på att annonsera om hundvakt. är det någon som provat det och vad tar iså fall en sådan i betalning ungefär...

tack på förhand

• Svar på tråden Vad göra med hund som skäller och ylar när han är ensam
  • D70

Har för mig att man lämnar vovven korta stunder och sedan ökar man tiden som den är ensam för att vänja den. Börjar han yla med en gång ni lämnat honom? I så fall kan du behöva stå utanför och vänta i några minuter, och sen gå in och belöna om han gjort rätt.

Helst skall han ju sova när han är ensam, så man skall absolut inte stressa upp hunden innan man skall iväg genom att leka eller så. Det beror ju lite på också om han är van att vara ensam som tidigare eller om han helt enkelt blir frustrerad när han inte har sällskap.

• Skarpa

Om du gör som D70 föreslår, så kom ihåg att du inte skall gå in när hunden ylar, utan vänta tills den är tyst. Annars ser han det som en belöning att matte kommer när man ylar.

Lycka till!

• Snuttarna

Prova att stänga in honom på en mindre yta, tex sovum eller en hundbur. Gå en långprommenad innan så kanske han blir trött och somnar. Ha på radion eller tv'n så att han inte känner sig ensam. Låt ett plagg som luktar dig ligga hos honom, tex t-shirt, nattlinne.

• Teskedsmamman

Så där gjorde min dobbertik också... fick ingen hundvakt och det gick inte att lära henne att vara ensam - snacka om separationsångest!! Det slutade med att vi fick skaffa oss en hund till... sedan vart det tyst...

• Bebis

Min hund e likadan... Är väl vårt fel eftersom hon alltid följt med oss överallt... Jag vet att hon kan vara "ensam" med andra hundar men vi har verkligen inte råd o skaffa en till vovve...
    Känner mig så fruktansvärt elak när hon gråter så fort jag går ut utan henne...

O jag känner mig så dum inför grannarna när jag vet att de blir lidande om jag lämnar henne.... måste nog ta tag i det här o börja lämna henne ensam korta stunder igen...

• giz

träna å åter träna.poängen med att stänga dörren och gå är att öppna dörren innan voven skäller......
    skäller hunden å du går in så kopplar hunden ihop det med att wooooow matte kommer när jag skäller å sen är det igång.....

att köpa en polare kan vara en lösning, för att veta låna ngns vove å se vad som händer.

minska ner ytan. vi har bara hallen just nu och kommer öka ut med tiden.... (laika fixar 1 timme å 30 min nu)

godis å beröm alltid alltid........ ja det är väll universal tipsen...

• giz

äää tryckte ut för tidigt skulle ju skriva mer......

bebis: kolla om ni kanse kan ta en foderhund.....

Svar på tråden Vad göra med hund som skäller och ylar när han är ensam