• lunk

Bara ett öga som blir rött vid fotografering?!

När jag har fotograferat min son de senaste dagarna så har oftast bara ett öga blivit rött på korten. Han skelar och tog det som anledningen men sen upptäckte vi ju att det är ju det ögat hon skelar med som blir rött! Vad kan det bero på att bara det ena ögat blir rött? Kan det vara något fel på ögat som inte får den röda reflexen?

• Svar på tråden Bara ett öga som blir rött vid fotografering?!
  • Anna i Hult

Hur gammal är sonen? Den ena anledningen till att ögat inte blir rött är att blixten inte går rakt in i ögat( pga skelningen) Det kan också vara att linsen är oklar och detta ska kollas upp på bvc. Vid födelsen har man kollat att linsen är genomskinlig, men det kan ju ändras.

• lunk

Han är lite över två år! Jo ögonen står ju i olika vinklar men varför just samma öga som blir rött hela tiden? måste ju finnas en anledning!
    Självklart hade vi en kompis över igår kväll som skrämde upp oss totalt angående det här. Hon hade tydligen hört att det kunde vara symtom på cancer i ögat. Egentligen tror jag ju inte det då båda ögonen blir röda ibland med på korten. Men det är svårt att låta bli att bli orolig!

• små fötter

Vill inte skrämma upp dig.. Men sådär ser korten ut på min lillasyster från när hon var liten. Bara ena ögat som blev rött, det andra såg bara "dimmigt" ut. På en synkontroll, något senare, visade det sig att hon inte hade någon syn på höger öga. En medfödd missbildning. Om du är orolig för vad det kan vara, så beställ en tid hos en läkare eller optiker.

• lunk

Det är inte så heller. Det andra ögat ser precis ut som vanligt. Inget annat sken, inte suddigt och vi vet att han ser på ögat då han går på kontroller var fjärde månad på ögon.

• lunk

kanske bara är dum som oroar mig?

• MuminMy

Skelning är väl den troliga orsaken, du kan ju undvika röda ögon genom att inte ta bilden rakt framifrån, och det är väl det som händer när man skelar Ta du det lungt över julhelgen och så tar du kontakt med bvc för en extra koll sedan, så kan du vara lugn igen

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • små fötter

lunk: Okej, då kan ni iaf utesluta någon slags synskada. Jag tycker att man ska ta oro på allvar, den kan ju faktiskt vara befogad.

• lunk

Ska försöka ta det lungt under helgen här men det är inte det lättaste!
    Synskador skulle ju inte vara kul men det är ju naturligtvis cancer som skrämmer mest! Jäkla smmidig kompis jag har som upplyste mig igår!
    Tack för alla era svar!

• Odessa

En optiker får inte undersöka ett barn under 8 år (min dotter är 6 och ska ha glasögon, så informationen är färsk), det måste en ögonläkare göra.

Eftersom pojken alltid har haft så är det inget "urakut" så du behöver stressa iväg just nu på studs, men jag tycker att du ska ringa till ögonmottagningen så fort det blir en vardag. Oro är så HEMSKT och man kan ju inte släppa det när det gäller ens barn.

Försök ha en god jul med lilla guldklimpen!

• lunk

Odessa: Nu har jag nog utryckt mig klumpigt! Han har inte alltid haft det så här utan det är nu som vi upptäckt det. Finns inte på gamla bilder. Det som är synd är att våran kamera hade varit sönder ett tag så vi hade inte tagit bilder på ett tag (kanske 1 månad) förrän nu i helgen då vi köpte en ny.

• lunk

Vi tittade nyss med ficklampa och såg att hon har de röda reflexerna i båda ögonen som de ska ha. Har även pratat med ögon jouren och hon sa att det brukar bli ett vitt sken om det är något som är knasigt!

• Mela78
    lunk skrev 2007-12-23 16:03:50 följande:
    Egentligen tror jag ju inte det då båda ögonen blir röda ibland med på korten.
    Eftersom din son skelar är det "svårt" att den röda reflexen i båda ögonen på samma bild. Du skriver att båda ögonen får den röda reflexen ibland, vilket är ett tecken på att allt borde vara som det ska med din sons ögon. Eftersom han dessutom går på regelbundna kontroller så skulle det redan ha upptäckts om något inte stämde. Om du är fortfarande orolig vid nästa kontroll nämn det för ögonläkaren så kan denne göra en extra kontroll för att lugna er. Hoppas du kan sluta oroa dig och njuta av helgerna istället.
  • LyNxQ

Eftersom det är samma öga som blir rött så är det nog det ögat som han kollar mest med. Man har ofta ett 'dominant öga' (alla kanske har det?)
    nåja, min syster skelade mycket när hon var liten. Hon använde bara det ena ögat, så för att tvinga henne att använda det andra (så att det skulle utvecklas normalt tror jag) så fick hon ha lapp för ena ögat ett tag.

Så din son kanske tittar in i kameran med sitt högra öga tillexempel. Tänk på vilket öga han använder när han kollar på dig!

Ha en trevlig jul och försök att inte oroa dej!

• lunk

Tack för era svar!
    LynxQ: Han har ett dominant öga men det är det som han skelar på som blir rött och det är det som jag tycker är så knepigt! Men det är nog bara som du säger att det ögat tittar mer in i kameran de gångerna bara det ögat blir rött.

Att båda ögonen blir röda ibland med borde ju betyda att det inte är något fel på andra ögat!

• LyNxQ

Han kanske tittar lite om sidan av kameran?

• Anna i Hult

Det låter som att du kan vars helt lugn! Om den röda reflexen finns i båda ögonen med ficklampa och han går på kontroller så är det skelningen som gör olikheten på bilderna. GOD JUL!

• lunk

God jul på er med! Tack för alla svaren!
    Nu måste jag gå och vispa grädde till ris a´la maltan

• 0Love0

Kolla upp det är du snäll,så är det på min ena dotters öga och hon har en medfödd skada

• lunk

0love0: Har pratat med ögonjouren på em och vi ska få komma på torsdag och kolla ögonen. Då ska de göra samma undersökning som de gjorde i våras för att se om något är fel. Så medfött är nog felet inte, för då borde de ju ha upptäckt det då!
    Nu när jag tänkt efter lite så tror jag inte att det är nån fara längre då jag kan se de röda reflexerna i båda hans ögon. Jourläkaren trodde inte heller att det var något fel men vi skulle få komma för att vi var så oroliga! tack för ditt svar!

• trombon

har en tjej som just opererats för sin skelning och vi ser precis som du att det skelande ögat är på vissa kort rött och det andra inte! Men jag har tolkat det som att det helt enkelt beror på att det skelande ögat (som på henne växlar) inte är riktat riktigt åt samma håll som det andra och att det därför kan skilja på "rödheten". Kan kolla med vår ögonläkare då vi ska på kontroll igen i början av januari. Fast precis som med din son så går vi på kontroller så ofta så jag har inte ens tänkt tanken att det skulle kunna bero på ngt annat än skelningen. God Jul!!

Svar på tråden Bara ett öga som blir rött vid fotografering?!