• LyNxQ

Permission/ betald ledighet på 50-årsdagen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-23 17:05:46:
    Datorn bråkade.. nåja, det jag undrar är:

Får de som jobbar inom kommunen betald ledighet på sin 50-årsdag?
    Min mamma jobbar på ett gruppboende för utvecklingsstörda. Hon fyller 50 år i början av januari. När hon frågade den löneansvariga sa han att hon kunde ta ut semester om hon ville, men nån betald ledighet för 50-årsdagen var det inte.

Hon är med i kommunal. Alla (?) andra fackförbund verkar ju ha med permission i sina avtal, alltså att man får betald ledighet på sin 50-årsdag, nära anhörigs begravning etc.

Nån som vet???

• Svar på tråden Permission/ betald ledighet på 50-årsdagen
  • Ex ungue leonem

Jaha vad menas?

På klon känner man lejonet
  • April Mamma

Inom handels har man ledigt på sin 50 års dag..

• LyNxQ

Det var snabba svar
    Men är det nån som vet hur det är inom Kommunal?

• Ex ungue leonem
    LyNxQ skrev 2007-12-23 17:01:54 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-23 17:05:46:Datorn bråkade.. nåja, det jag undrar är:Får de som jobbar inom kommunen betald ledighet på sin 50-årsdag?Min mamma jobbar på ett gruppboende för utvecklingsstörda. Hon fyller 50 år i början av januari. När hon frågade den löneansvariga sa han att hon kunde ta ut semester om hon ville, men nån betald ledighet för 50-årsdagen var det inte.Hon är med i kommunal. Alla (?) andra fackförbund verkar ju ha med permission i sina avtal, alltså att man får betald ledighet på sin 50-årsdag, nära anhörigs begravning etc.Nån som vet???
    gå in och kolla på kommunals hemsida.Eö ring efter helgerna.
    På klon känner man lejonet
  • LyNxQ

Var inne och kollade men hittade inget.
    Mejlade en fråga men alla fackpampar har väl ledigt ända till trettondan så jag tänkte att nån av er kanske hade koll

• kalle6666666

hej har du arbetsplikt på din 50årsdag så har du rätt o få permisson (full betalning) på din 50 årsdag..det står i kommunals avtal o allt annan är lögn..

• Gladskit

Den som påstår att man har rätt att vara ledig på sin 50-årsdag får gärna hänvisa till var i kollektivavtalet detta finns angivet.
    Kollektivavtalet Allmänna Bestämmelser finns på SKL's hemsida;
    http://www.skl.se/arbetsgivarfragor/kollektivavtal/allmannabestammelser.145.html

Det nyaste är det som gäller from 2014-10-01.
    Jag lyckas inte hitta det, men jag kanske missat något?

Rätt till ledighet vid den här typen av tillfällen är ofta en policyfråga, eller lokalt avtalat.

Svar på tråden Permission/ betald ledighet på 50-årsdagen