• babyyys

nybliven mamma som inte kan :(

hur rengör man naveln?
    bebis e 4 dar gammal. navel strängen sitter fortfarande kvar, den är torr o ser snart ut att ramla av..

själva navel-hålet är lite kladdigt dock ite mkt.
    ska man låta de va? ellwer hur rengöra o när ?

• Svar på tråden nybliven mamma som inte kan :(
  • guztav06

Badda rent med lite vatten bara!! Ta antingen en bomullsrondell eller tops och gör rent runt om.. Jag gjorde rent runt om innan den lossnat och sedan gjorde jag rent över hela

• jennychristina79

låt den vara bara det sköter sig självt. Min sons navel lossnade efter ca 2 veckor. Den börjar först lukta fruktansvärt illa, nästan som bajs. Vi torkade med tops runt och höll den torr när han badat eller när det blev lite kladdigt runt.

• babyyys

ok ska se om ja fattat, man ska alltså endast tvätta runt om hela naveln?
    inte runt navelsträngen..??

helst vågar ja inte.. vill inte göra fel. kan man låta de va?

• Nie

På BB rekommenderar de att man tvättar men vatten eller tvål och vatten runt naveln för att hålla rent. Du kan inte göra fel.

• babyyys

så runt sj'älva navelsträngen o naveln?? inte i själva naveln??

föer runt naveln finns de inget :)

Nie skrev 2007-12-23 18:36:29 följande:
    På BB rekommenderar de att man tvättar men vatten eller tvål och vatten runt naveln för att hålla rent. Du kan inte göra fel.
  • På Tiden

låta vara så länge den inte är kladdig.. sköter sig som sagt själv. kolla bara så det inte är rött och irritrat runt naveln.

• linhen

Vi tog tops med alsollösning och tog runt stumpen liksom. Luktar ju apa efter ett tag annars

• linhen

i navlen alltså, inne i själva ringen runt navelsträngen. Eller min man gjorde det, själv tyckte jag det kändes läskigt

• Nie

babyys> Japp, runt om. SKulle det vara "smutsigt" och geggit i, så tvätta av där också.

• Sasson

Oss visade de på BB hur vi skulle göra. Vi skulle blöta en tops i ngn lösning (kommer inte ihåg vad det var för lösning), och försiktigt skruva topsen runt naveln, i själva navelhålet. Det var tydligen rätt viktigt att det hölls rent där.

Svar på tråden nybliven mamma som inte kan :(