• Vintermånen

Hur mycket mat ska en 6-månaders bebis äta?

Vi har börjat med lite smakportioner nu men det vore bra att få till det så bebisen vid 6 månaders ålders har vant sig vid de portioner/olika matsorter som han behöver då. Hur mycket ska han alltså äta så han är 6 månader? Jag ammar.

• Svar på tråden Hur mycket mat ska en 6-månaders bebis äta?
  • beadis

det är ju väldigt olika....min åt hela burkar vid 5mån...men då vägde han 5300g när han föddes, var stor i maten med en gång

Burkarna som finns i affären (6mån burkarna) är väl annars en bra måttstock

• Beckah82

Jag började introducera mat redan när Alvin var 3 månader och en vecka efter samråd med BVC. Det är alltså drygt 2 månader sedan. han äter fortfarande smakisar ara strax efter årsskiftet fyller han ett halvår ch har absolut inte bytt ut amningen något mål ännu.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • söträv

Min son vart 6 månader den 16:e dec.
    Han äter bara smakisar än han med. Lite gröt mest. Han är inte så förtjust i annan mat, än. Men han verkar trivas väldigt bra ändå :)

• danitra

Tills han inte vill ha mer.

• hannis pannis

hur länge har du hållt på med smakisarna då?jag började me smakisar när min lille var 4½ mån,sen under ca en månad tid har ja provat alla saker,potatis,grönsakerna,kött,fick,kyckling,så vid 5½ månad bytte jag ut första målet,sen har de gått att byta ut ett mål i veckan så vid 6 ½ månad äter han hela dagen och jag ammar bara en gång på natten.men verkar han intresserad av maten ?e ju olika barn hur snabbt dome mogna för mat

• MallaMojs

Vi började med gröt och smakisar när de var 5 månader och nu är de snart 7 och äter gröt till frukost (en portion) och en halv stor burk mat till lunch.

Jag ammar inte men i början så gav jag alltid tillägg efter smakportioner med mat/gröt. När jag märkte att de inte fick någon allergisk reaktion av det som de åt så slutade jag ge tillägg och då åt de genast mer!

Nu får de flaska två ggr/dag, gröt en gång, mat och frukt en gång, och ett mellis ofta i form av frukt!!

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • morochmer

Rekomendationen är att helamma i sex månader och sedan börja med smakportioner.

• cicci85

De behöver inte alls äta mycket. Det är först efter ett år barnet bör börja äta sig mätt på mat istället för bröstmjölk. Vid 6 månader tycker jag det är lagom att de smakar nån sked 1-2 gånger om dagen.

• Izela

det är väl lite från barn till barn.
    min dotter är inte så intresserad av att amma och vill inte ha ersättning så hon äter såhär

gröt till frukost + frukt
    lunch (en halv burk)
    välling
    mellis består av frukt eller smörgås typ
    middag (en halv burk)
    välling till kvällen

med andra ord äter hon ganska mycket mat men det är ju hon som har bestämt det. Vi började med smakis vid 5 mån så det har gått fort fram för henne.

Svar på tråden Hur mycket mat ska en 6-månaders bebis äta?