• boxern78

När avtog koliken? Orkar snart inte mer

Hej!

Jag har en son på 7 vckor som har kolik. Han är gnällig och skrikig hela dagarna och vi har verklígen prövat allt.
    Jag tror att jag håller på att bli knäckt. Vi har ingen som kan avlasta mig och min sambo heller. Vi har testat akpunktur, droppar och mjölkfri kost och allt det där, men inget har hjälpt. Vi hade några dagar nu som var lite ättre men idag har allt börjat om igen. När avtog koliken på ea barn ni som har haft det tufft? Vad gjorde ni för att få dom något lugna? Kunde ni höra att det mullrade och gick i magen på dom? Snälla tips och råd och tröst

• Svar på tråden När avtog koliken? Orkar snart inte mer
  • ulrikasofie

Har inte så mycket till tips, Noras kolik avtog vid 3 månader tror jag att det var.

• Frosk

jobbigt jobbigt. Vi hade problem läääänge tyckte jag. vid tre månader åkte vi till akuten i ren panik för vi tyckte det blev värre! Har ni testat måååånga minifom droppar? eller sempers magdroppar? Hoppas det blir bättre snart!

• Vicka81

Åh, Lovisa hade tyvärr kolik länge... 3-4 månader... det är så jobbigt! Hade heller inte avlastning men DET GÅR! Det är ett rent h-e men man tar sig igenom de... t. Nu i efterhand kan jag känna att jag skulle tex ha kunnat ta på mig hörlurar med musik när jag gick runt och bar på henne. Jag bara grät, grät, grät.... Man får helt enkelt se till att absolut inte tappa kontrollen! Lägg barnet i vagnen och gå ut en stund så du får lite luft... eller nåt... HÄRDA UT!!

LOVISA 23/4-07
  • boxern78

Hur betedde sig era vid amningen?

• kiara07

båda mina barn har haft kolik. Den första i nästan 4 månader och andra i ca 2 månader. Vi använde minifom (hjälpte något), gick runt runt runt, hade dom på magen (fick sova på magen med andningslarm),bärsele,ej amma för ofta, rapa ordentligt men när jag slutade med mjölken blev min yngsta barnets mage bra.

Det är verkligen en jätte jobbig period. Har ni fått stöd på bvc?
    har du testat magdropparna? inte för att det hjälpte mitt barn men man måste testa allt!

• kiara07

första barnet:ville bli ammad hela tiden som tröst

andra barnet:ville inte bli ammad antagligen för att hon hade ont i magen

• Arctura

Dottern hade kolik ända tills hon var fem månader sedan avtog den succesivt & vid 7 månader var den borta helt! Förstår på ditt inlägg att ni testat det mesta men jag kan rekomendera dig att ge ditt barn kolikmassage minst tre ggr per dag, minifom droppar (ändra dosen ända till ca 30-40 droppar innan anming/matning) och sedan att du för matdagbok (om du ammar) sedan kollar du om koliken blir värre & vad du ätit just då OSV ibland kan det bli värre av t ex att du ätit lök, vindruvor el choklad!!

Lycka till!

Längtar till Julafton...
  • Embé

Fy va jobbigt. Vår kille hade också kolik. Trodde aldrig det skulle sluta, men det gick över jättesnabbt efter 3 mån för honom. Här är lite tips som hjälpte oss mycket. Hoppas det blir bättte snart.

-Mata var 4:e timma så magen fick vila. (BVC tantens bästa råd). Visade sig att jag hade för lite mjölk också (trots att han ökade bra i vikt) så han höll sig inte mätt så länge på bara bröstet men med tillägg blev det bättre och magen fick vila. Hjälpte oss mycket. Så fort han fick mat tätare så blev koliken värre.

-Kolikmassage fick jag lära mig på BVC. Toppen!

-Ökade minifomdropparna till 20 per mattillfälle (BVC råd).

-Sempers magdroppar på Apoteket. Med "goda" bakterier.

-Bära, bära, bära... och ändra läge på bebisen.

-Ut och gå i vagnen.

Hör med BVC igen, det ska ju tydligen finnas bättre medicin för riktigt svår kolik (som läkare skriver ut).

• Frosk

bära bära var det som gällde här. i fyra månader så både åt och sov vi i skift. Det enda som funkade var att halvligga på soffan och ha dottern liggandes på brösten. Sen masserade vi jättemycket och det hjälpte något. Vi fick även en liten plastsak på sjukhuset som var som ett litet rör att stoppa i rumpan på henne i nödfall.

• Frosk

Det finns även nåt att köpa som heter "gripe water" och det finns i dom flesta utlännigsaffärer, vet inte hur jag ska förklara med nåt bättre ord. Det är en slags dillolja som dom använder och det var bvc som tipsade om detta. Det hjälpte inte för oss, men man testar ju alla knep i den situationen.

Svar på tråden När avtog koliken? Orkar snart inte mer