• nane82

Hur länge babyskydd, prematur..?

Hej allihopa!

Tänkte bara höra hur ni andra premis-föräldrar med tillväxthämmade barn gjort med bilbarnstol..
    Vår dotter e snart 7 månader (ca 4mån korr) o väger ca 4300g.

Vi har Brio babyskydd som man kan ha upp till 13kg. Hur länge kan vi använda den till henne? Funderar på att kanska skaffa en vanlig bilbarnstol om ett tag, men jag vet inte om d behövs riktigt än..
    Lite konstig fråga kanske, men hur har ni andra gjort? Glad

Kram o hej!!

Mamma till Alina Enkeli
  • Svar på tråden Hur länge babyskydd, prematur..?
  • MiaBu

Har ej en premis men känner en som har. De använde sin tills barnet var typ 12-13 kg.

Men om huvudet börjar sricka upp ur stolen då ska man oxå byta.

Själv köpte vi en stol d vår son var 8 mån för vi skulle resa med bil typ 3000 km o trodde en nyare stol skulle vara bättre. Visst den var bra men barnet ligger ej lika bra tyckte jag eftersom han såg ut som om han satt o ej lutade o han var så lite, DÅ han somnade brukade huvudet tippa fram. Men nu e han 1 o den e perfekt.

• Knosan

Mina tjejer bytte från baby skydd till andra stolen när de var 9 månader (tror jag) resp 11 månader, men vi kunde haft kvar skyddet ett tag till till den lilla tjejen, men eftersom det blev tungt så vi inte orkade använda "klickfunktionen" bytte vi. (Vi hade köpt båda samtidigt.) Minsta tjejen vägde nog 6,5 kg ungefär när vi bytte och stora tjejen lite över 8 kg tror jag.

• Knosan

Detta var okorrigerad ålder, och minsta tjejen har dåligt näringsupptag och extra liten. De är födda v 34+2.

• nane82

Okej, tack för era svar..
    Ska nog vänta ett tag med att byta till bilbarnstol, känns som att hon sitter/ligger skönare i babyskyddet än så länge när hon e så liten.. Glad
    Kram /Anette

Mamma till Alina Enkeli
  • Joffe

NTF rekommenderade att man bytte stol är bebisen vägde ca 10 kg

***** Stolt mamma till Leon *****
  • trolltjejen

Vi hade tills hon var 1 år. Det var en sådan stol upp till 13 kg och vägde kanske 10 kg (minns ej riktigt, men det vi hade den inte tills hon vägde 13 kg iaf).

• Gemelas

Vi hade babyskydden tills tjejerna var drygt 13 mån (okorr) och vägde runt 8 kg. De började bli liiite för långa för att sitta bekvämt. De är födda v29+1.

• Viran

Vi bytte när tjejerna va 11 månader tror jag. Vet inte riktigt hur mycket de vägde då, kanske 7 kg. Nu är de 3 år och 3 månader och skall viktmässigt fortförande kunna sitta i babyskydd, haha fast de är långa så det går inte. När jag pratatde med NTF så sa de att man skulle byta ganska så tidigt för riktiga barnstolar är säkrare än babyskydd...

• Trassellock

vi har just monterat in vår nya stol nu.
    vår son lukas är strax 11 månader och föddes 10 v för tidigt.
    skulle säkert kunna "klämma" ner honom i babyskyddet någon månad till men eftersom akta gracos logico s har en kant i överkanten så tar huvudet nästan emot där. sitter väldigt bra i be safe stolen nu men huvudet tippar gärna när han somnar som sagt.
    använd du babyskyddet så länge du kan..de sitter allt bäst där så länge de inte växt ur på längd o vikt.
    kramiz

Svar på tråden Hur länge babyskydd, prematur..?