• Im Fabulous

Ni som ammar/ammat; När slutar brösten läcka!?!

Detta är helt galet... Har precis duschat, ligger på rygg i sängen och känner hur det sticker till i brösten. Helt plötsligt förvandlas brösten till fontäner - bokstavligt talat! Det rinner inte utan SPRUTAR!

När jag ammar sympatiläcker det bröst jag inte ammar ifrån massor, ibland 1½ DL.

Jag förstår att brösten alltid läcker lite, mer eller mindre när man ammar, men när "lugnar det ner sig"? Lilltjejen är 16 dagar gammal nu...

• Svar på tråden Ni som ammar/ammat; När slutar brösten läcka!?!
  • Mälaröbo

Med nr 1 lugnade det sig inte öht. Fick sova med bh och sånna där läckageskydd i 4 månader.
    Med nr 2 behövde jag inte ens läckageskydd när jag ammade.

• MammasÄlsklingar

Det läckte non stopp ..

• pilliss

Ju mer man ammar desto mer mjölk bildas det...
    Men nån av mina lungade det inte ner sig förran jag började vänja av han...
    Men det är nog olika från person till person...

• 7småtroll

Jag brukar sluta läcka mjölk när jag slutar amma. Jag ammar fortfarande vår yngsta och hon är 14,5 mån gammal. Men jag läcker inte konstant längre så som man gör i början utan nu läcker jag när jag inte ammat på ett tag (ammar mest morgon och kväll). Därför har jag alltid amningskupor i bh:n när jag är iväg någonstans. Men hemma har jag inga inlägg utan om det börjar läcka då så trycker jag bara på bröstvårtorna så slutar det. Men det är ju ngt man kan göra hemma...inte ute.

Jag tycker ändå att läckandet minskade när man gick över från helamning till delamning, man producerar ju inte lika mycket mjölk då heller.

• Nikki S

Jag käner precis som dig att det sticker och sedan börjar det spruta, min lilltjej är snart två månader och det läcker fortfarande lika mycket.

• Pasadena

Jamen det var bara 2 veckor sen du födde!? Mina bröst läckte waaay länge, i ca 3 månader och var superspända nästan jämt. De läcker fortfarande ibland och min bebis är 5 månader.

• Maggiepuh

När jag ammade fick jag sova på en handuk på natten då det inte var något som höll tätt när det började spruta. Jag hade som ts skriver riktiga fontäner. När jag ammade fick jag ha en tom nappflaska under andra tutten och det kom minst 50 ml utan att jag rörde tutten.

• Marlene

Det är väldigt individuellt. Vissa läcker så länge dom ammar och andra läcker inte alls.

Personligen så slutade jag spontanläcka ganska tidigt. Men jag sympatiläckte kanske tills sonen var runt 8-9 månader

• MERlight

Ha ha, när jag duschar så sprutar jag ner hela badrummet
    Förra gången slutade jag läcka när jag slutade amma och det blir väl lika dant den här gången också.

• Mammasknodd

Kan ju bero på överproduktion av mjölk...
    Jag läste i "Amningsnytt" om just den saken.
    Jag hade själv problem med för mycket mjölk så artikeln blev en "räddning" för mig

Överproduktion kan orsaka att bebisen inte kan äta bröstet "tomt" och därmed inte få i sig den feta mjölken som finns i "slutet", vilket kan leda till att bebben inte går upp i vikt som den ska m.m...

En effektiv metod att minska produktionen är att mjölka ur båda brösten på samma gång så de blir så tomma som möjligt (blir ju aldrig helt tomt då det ständigt produceras mer)
    Sen låter man bebisen äta direkt efter pumpningen, och så mycket det vill från båda brösten...
    Därefter matar man ett bröst två gånger efter varann och sedan det andrabröstet två gånger o s v...Fortsätt så nån dag och amma sen från ett bröst i taget per gång...eller som det passar...

Jag tror inte det stoppar läckaget, men det kanske inte läker lika mycket i allafall...
    Fungerade för mig... 

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
Svar på tråden Ni som ammar/ammat; När slutar brösten läcka!?!