• Manu

Panik över strior

Upptäckte just att jag fått strior på rumpan. Får lätt panik över att det kommer redan nu, i v 25. Hur ska detta sluta? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Panik över strior
  • Nillalalala

Hej!

Jag förstår dig, är lika rädd och sambon får kolla dagligen så ingenting uppstått på rygg/rumpa/lår/mage.

Försök att smörja in med mjukgörande salva, och tänk på något annat, för man kan ju visst inte göra så mycket åt det.

Obs, salvan är bara för välbefinnande - gör ingen effekt på själva märkena :-/

• SolarSister

Om du med strior menar bristningar är det nog bara att acceptera. Jag fick på magen min förra graviditet och de kom över natten ungefär just i v. 25. Man kan smörja in med olika bättre oljor (jag använder mandeloja från apoteket) eller någon skön hudcreme så det inte kliar, men bristningar är vad jag förstått hormonella och kan alltså inte förhindras. Vissa får dem bara.

Det som hände med mina bristningar på magen var att de bleknade och när jag återställt kroppen efter förlossningen var de ingenting jag tänkte på.

Jag fick på brösten också vilket var extra tråkigt eftersom huden blev så slapp. Men vad sjutton, man är vacker ändå trots sina skavanker!

• Manu

Tack för svaren. Känns lite nojigt att oroa sig, det är ju trots allt en hel människa som håller på att utvecklas i magen. Ska smörja på med de krämer jag har.

• Vintersjäl

Jag började spricka upp i vecka 27, är nu i vecka 34 och har fått en hel del bristningar från blygdbenet till naveln och sedan ut till höfterna.
    Har också en liten bristning på rumpan som suttit där i två veckor utan att bli värre, så peppar peppar!

Du kan alltid prova att smörja med havandeskapsolja, mandelolja eller vilken lotion som helst. Men jag tvivlar på att det hjälper... Jag smörjde nämligen flitigt och fick som sagt bristningar ändå, vet andra som haft det likadant.

• alegria

det finns ett cacao stift på bodyshop mot bristningar jag använder det flitigt:) och har inte fått några bristningar än så länge e i v31 vet inte om det beror på krämen men i vilket fall som helst så e det ju skönt att smörja in sej mot klådan.

• En glad tjej

Jag smorde inget och fick inte heller en enda bristning men har dock en del sen när jag var ung och mullig!

• unexxa

jag har börjat få mina nu och de blir fler och fler vartefter dagarna går =( jag mår riktigt dåligt över dom och tycker att min mage inte alls är fin längre =(

• NiniMe

jag har bristningar på insidan på låren och mina höfter, jag fick dom i tonåren men dom e så ljusa nu så jag känner verkligen inte att de e jobbigt att ha dom, men jag mår ganska dåligt över tanken på att jag med stor sannolikhet kommer få sådana på magen då mina systrar och min mamma fått under sina graviditeter.... Tror de där med bristningar hänger med i ens DNA på ngt vis, att man får samma sköra hud som ens förälder typ, låter knasigt kanske men många vars deras mammor inte har de och dom själv inte fått de....

Jag har varit och shoppat ngt ida som heter havandskapsolja på hälsoshoppen, kostade 166 kr håller tummarna att de hjälper, de gör det kanske inte till 100 % men lite :-P

• unexxa

min mamma har fött tre barn och har inte fått några bristningar men jag har fått

NiniMe skrev 2007-12-28 13:01:28 följande:
    jag har bristningar på insidan på låren och mina höfter, jag fick dom i tonåren men dom e så ljusa nu så jag känner verkligen inte att de e jobbigt att ha dom, men jag mår ganska dåligt över tanken på att jag med stor sannolikhet kommer få sådana på magen då mina systrar och min mamma fått under sina graviditeter.... Tror de där med bristningar hänger med i ens DNA på ngt vis, att man får samma sköra hud som ens förälder typ, låter knasigt kanske men många vars deras mammor inte har de och dom själv inte fått de....Jag har varit och shoppat ngt ida som heter havandskapsolja på hälsoshoppen, kostade 166 kr håller tummarna att de hjälper, de gör det kanske inte till 100 % men lite :-P
  • NiniMe
    unexxa skrev 2007-12-28 17:53:48 följande:
    min mamma har fött tre barn och har inte fått några bristningar men jag har fått
    jag mena inte bara från mamman det kan ju komma från pappan farmor mormor osv....
    förstår att du kanske inte tycker de e så kul men dom kommer ljusna och bli finare, jag kommer garanterat också få men sen får jag tänka att tänk vilket fint som gjort dom hehe Glad
  • akleyan

usch, det är inte roligt. Upptäckte igår att jag fått små, men tydliga röda sträck över hela magen. Trodde att jag skulle klara mig, fick inga förra gången och nu är jag ändå i v.36.

Men icke, så nu är det smörja som gäller, tror att jag tog 5 eller 6 lager med hudkräm första timmen efter upptäckten. *Hoppas kan man ju alltid*

• AnnaH

Jag har strior på hela insidan av låren. De kom i 20-årsåldern utan större viktökning. Inget man kan göra så mycket åt annat än att hålla huden så mjuk som möjligt. Hade totalpanik över mina strior från början, men nu tycker jag att de hör till. Skulle nog bli väldigt nojig om jag höll på och kollade efter sådant varje dag. Kommer de så kommer de, inget mer med det.
    Nä, bär era fartränder med stolthet

v.22
Svar på tråden Panik över strior