• SolarSister

Undvika att samla vatten?

Är i vecka 27 och har börjat samla vatten märker jag. Fingrarna och fötterna är värst, de svullnar rätt mycket redan.

Hur undviker man egentligen detta? Någon som vet? Vi ska gifta oss i februari och väntar nu på ringarna. Inte världens bästa tajming men att jag skulle svullna fanns alltid med i beräkningen och den ena ringen kan tas in, den andra kan jag vänta med har jag bestämt. Men det vore ju skoj att veta om det GÅR att lindra svullnaden för jag vill ju ändå göra vad jag kan.

God jul allihopa!

• Svar på tråden Undvika att samla vatten?
  • Alise

Jag är i v.37 å har inte börjat svälla nånting. Gjorde det förra graviditeten. Skillnaden är att jag dricker mycket vatten, minst två liter varje dag. Så jag inbillar mig att det är det som har hjälpt mig denna gång!

• marysoul

jag är i v29 och har dom senaste veckorna svällt ordentligt!! jag har gått upp tio kilo hittills, men har rätt liten mage och kan fortfarande ha samma kläder som innan, så jag tror (och hoppas) det mesta är vätska. Men min fingrar är helt svullna, jag kan bara ha min ring vissa dagar. benen och fötterna är rätt ordentligt fyllda också!
    För mig blir det värre när jag ansträngt mig, vart ute länge med hunden, suttit på samma ställe för länge eller liknande. i torsdags frågade jag min bm om detta, och vad hon visste fanns inget att göra åt det. bara gilla läget.
    men det är ju ett tecken på havandeskapsförgiftning sa hon, behöver dock inte vara det.
    så om du sväller mkt kan det vara bra om du går och testar blodtrycket!
    Annars får du nog tyvärr bara vänja dig. :(

GOD JUL!!

• väntar på ett knyte

Har också läst att man samlar vatten när man har mkt slaggprodukter i kroppen. Att det kan hjälpa att dricka mkt för då rensas det ut.

• Roots

Jag märker väldig skillnad när jag sitter still och inte. En kort promenad varje dag och mycket vatten håller vattnet på en bättre (lägre) nivå. För mig kom svullnaden dock inte förrän nånstans kring 37+0

• Två paddlar och en svans

Jag går snart in i v. 40 och har inte svullnat alls. har gått upp normalt, dvs 10 kg. Tror att mycket handlar om att jag tränar 4 dagar i veckan, simmar, promenerar och undviker att sitta för lång tid i taget. Byter ställning ofta osv, utan att tänka på det. Men en del är säkert genetiskt också.

Lycka till!

• mambaba

jag har hört att man ska dricka mycket vatten och att man kan gå på salt fattig diet.men hur du än gör så kommer du säkert vara mer svullen nu än efter grav.
    grattis till bröllopet i förskott!

• Fröken Inga

Läste i mammapraktika att man ska dricka mycket vatten. Många gravid drar ner på vattnet och då blir bara problemet värre.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • 76Åsa

Åhå, svårt bara att gå på saltfattig diet i jultider! Ha ha, jag tycker allt är väldigt salt på julbordet. Är det inte?
    Tur att det är så gott som över nu!!

• längtan76

Undvik salt, har jag hört.

Stolt mamma till lille Viggo och snart tvåbarnsmamma.
  • SolarSister

Har också hört det där om salt generellt, att man faktiskt samlar vatten även om man inte är gravid då, men jag vet inte var jag hörde det.

Tack för alla tips i alla fall! Har verkligen druckit mindre vatten nu eftersom jag blir så kissnödig hela tiden, och dessutom mått illa av kranvatten. Ska skärpa mig och se om det blir bättre.

Märker också att när jag varit ute i kylan och rört mig och blivit varm och sen kommer in så svullnar jag om fingrarna. Får undvika det när vi provar in ringarna om någon vecka :)

Annars är det nog ingen fara, har lågt blodtryck och det är nog ingen som kan se att jag samlat vatten mer än jag, än så länge i alla falla.

Låter skönt att träna fyra ggr i veckan förresten! Själv har jag inte möjlighet till det men jag sitter i alla fall inte stilla så mycket just nu.

Jag är saltoman och har verkligen vräkt i mig salt hela graviditeten och har ändå inte svullnat, om det nu är till nån tröst... Försök gå små promenader om du kan, och det är nog bra att du inte sitter så mycket.

• Malmöflicka

Vilken vecka kommer du att vara i när du gifter dig? Jag gifte mig i vecka 35!

Jag har inte samlat på mig vatten under graviditeten trots att jag äter ganska mycket salt och inte rör mig så mycket (kan inte pga mycket sammandragningar), så det finns nog inga "knep". Däremot har jag gått upp ganska måttligt i vikt (8 kg), det kanske kan ha ett samband?

Lycka till med bröllop och bebis!

SolarSister: Jag svullnade faktiskt varje kväll när vi var i Malaysia, i vecka 33. Det var ungefär 30 grader varmt så du har säkert rätt i att temperaturen påverkar. Du kanske kan sänka värmen hemma och ha lite mer kläder på dig? Och drick, på toa springer man ändå eftersom bebisen trycker på blåsan, har nog inte så mycket med vattenmängden att göra.

Kram!

• estrell

man undviker vattenansamling genom att dricka mycket vatten samt röra på sig. Är man svullen i ben eller fötter så kan man använda stödstrumpor på dagarna och ha en kudde under fötterna om natten så att benen ligger högt.

malmöflicka: Har du testat simning? Jag får rätt mkt sammandragningar när jag går, pga stötarna, men inte när jag styrketränar eller simmar eftersom det sker i lugn, jämn takt.

• mamma till lilla skrutt

Är också en saltoman som inte svullnat. Är i v.39 nu. Dricker lagom mycket vatten o rör mig mycket, men det kanske är olika från person till person hur mkt vatten man samlar på sig?

• Malmöflicka
    Två paddlar och en svans skrev 2007-12-30 03:30:21 följande:
    malmöflicka: Har du testat simning? Jag får rätt mkt sammandragningar när jag går, pga stötarna, men inte när jag styrketränar eller simmar eftersom det sker i lugn, jämn takt.
    Jasså, det kanske jag ska prova!

Malmöflicka: Jag fick tipset att simma av min BM för att jag hade foglossning omkring v. 20 och inte kunde göra så mycket annat. Det är också toppen att kunna träna andning medan man simmar. Jag kör bröstsim i hyfsat lugn takt, 1000m 2 ggr i veckan. Började dock med halva den sträckan eftersom jag inte är van och ökade successivt med 100m varannan gång, men det där känner man ju själv. simning lär också vara bra för att bebisen ska vända sig - min vände sig ganska tidigt och har stannat i den positionen tills nu, v. 40. Styrketräningen är jag beroende av men det är nog inget man ska sätta igång med om man inte har gjort det regelbundet hela tiden.

Svar på tråden Undvika att samla vatten?