• Lilla jag2

Julskinkan i ugn, men sedan kyl 3 dagar/gravid äta?

Hej. Läst 1 h nu om julmat.
    Alla skriver att är skinkan kokt eller grilljerad i ugn så är det ingen fara att käka.
    Vet att man ska vara försiktig med vaccumförpackad skivad skinka i butik och enligt livsmdelsverket ska man hellst käka nyskivad skinka från hel i bit i början av tillverkningsdatumet.

Men julskinkan kommer ju inte varm från ugnen idag när vi ska käka hos min mans kusiner, dom brukar tillaga den några dagar i förväg och så ska den svalna och hellst ska man kyla ner maten i kallt vatten bad för att undvika tillökning av bakterier, det gör ju inte dom, utan den får svalna och oj så låg den framme i 2H på svalning och dem bakterier som då växt till sig finns kvar när den står i kylen och sedan får komma fram i rumstemperatur 2 h innan julbordet idag.

Kan jag som gravid äta den utan någon som hellst fara?

• Svar på tråden Julskinkan i ugn, men sedan kyl 3 dagar/gravid äta?
  • Tilda08

Har funderat i samma banor, men kommit fram till att risken att man blir dålig är minimal. När jag läser på livsmedelsverkets hemsida tycker jag mig förstå att man ska akta sig mest för vakumförpackat och skivat. De skriver här att julskinka går bra att äta och jag tvivlar på att så många gör annorlunda än vad du beskriver:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14511&epslanguage=SV

GOD JUL!

I vecka 22...
  • Nalle Puh73

MIn Bm sa att jag kunde äta skinkan med gott samvete men kunde låta bli den sista biten om det börjar vara gammal. Enbart för att julskinkan har ju en tendens att åka fram och tillbaka ur kylskåpet och stå framme i värmen nån timma. Så ät du skinkan utan att oroa dig.
    God jul på er.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Lilla jag2

Okey.
    Ja jag vet att jag inte dör, men jag vill vara säker så jag inte slipper ha detta gnagandes i mitt samvete.
    Tänker på dom som upptäcker fel hos sina foster på rutinultraljudet,man vet ju inte om det orsakats av att dom käka mögelost eller något man inte skulle käka då man är gravid, talat med min bm om detta och hon håller med mig.
    Men synd är att man aldrig kan få reda på vad som orsakade vissa fel hos fostret.
    Såhär i början är allt så mycket skörare när allt ska på plats på det lilla embryot som inte ens ligger i fostervatten.
    Jag är bara i v 7, skulle jag vara i v 30-40 skulle jag inte nojja mig lika mycket.
    Tack för ditt svar

• Nalle Puh73
    Lilla jag2 skrev 2007-12-24 11:25:27 följande:
    Okey.Ja jag vet att jag inte dör, men jag vill vara säker så jag inte slipper ha detta gnagandes i mitt samvete.Tänker på dom som upptäcker fel hos sina foster på rutinultraljudet,man vet ju inte om det orsakats av att dom käka mögelost eller något man inte skulle käka då man är gravid, talat med min bm om detta och hon håller med mig.Men synd är att man aldrig kan få reda på vad som orsakade vissa fel hos fostret.Såhär i början är allt så mycket skörare när allt ska på plats på det lilla embryot som inte ens ligger i fostervatten.Jag är bara i v 7, skulle jag vara i v 30-40 skulle jag inte nojja mig lika mycket.Tack för ditt svar
    Min Bm sa att det finns ingen känd risk med att julskinka utan hon menade bara att kan man låta bli sista biten så gör man det mest för magsjukebakterier och liknande. Finns ingen riktig varning utan det var bara ett litet råd som hon brukade ge sina gravida mammor. Här ska det mumsas skinka för fulla muggar så ät du i god ro.
  • Lilla jag2

Tackar nalle phu.
    Men man får oppas att dom har en hel stor julskinka, så jag inte blir tvungen att sno sista delen (=

• Tilda08

Idag behöver du nog inte oroa dig! Nu har den säkert förvarats bra sen tillverkningen. Däremot kanske du ska låta bli det som blir över till annandagen.

I vecka 22...
  • mee2

asså du kan ju äta sista delen om skinkan e nygjord, tror nalle ohu menar att ibland ligger ju skinkan i kylen ca 2-3 dagar å då ska du kanske inte äta sista biten, va ja vet kan julskinka hålla sig upp till en vecka om man inte låter den stå framme. GOD JUL.

• Lola Jämtland

Vore jag gravid skulle jag äta skinka utan att tveka det minsta.

//Snart är det jul igen!
  • Nalle Puh73
    mee2 skrev 2007-12-24 11:46:31 följande:
    asså du kan ju äta sista delen om skinkan e nygjord, tror nalle ohu menar att ibland ligger ju skinkan i kylen ca 2-3 dagar å då ska du kanske inte äta sista biten, va ja vet kan julskinka hålla sig upp till en vecka om man inte låter den stå framme. GOD JUL.
    precis, hon kan äta skinkan idag det var när det börjar vara gammal man ska låta bli
  • LyNxQ

Sen kan man ju alltid värma upp den för att döda åtminstone några av bakterierna Dessutom är varm julskinka mycket godare än kall enligt mitt tycke..

Det är för övrigt inte farligare med vanlig matförgiftning när man är gravid än annars... fast det hoppas jag att alla slipper förstås!

GOD JUL

• Lola Jämtland
    LyNxQ skrev 2007-12-24 12:13:13 följande:
    Sen kan man ju alltid värma upp den för att döda åtminstone några av bakterierna Dessutom är varm julskinka mycket godare än kall enligt mitt tycke..Det är för övrigt inte farligare med vanlig matförgiftning när man är gravid än annars... fast det hoppas jag att alla slipper förstås!GOD JUL
    Precis.
    Det man ska se upp med som gravid är ju listeria och toxoplasma gondii.
    //Nu är det jul igen!
  • Noctis

Har inte läst hela tråden...
    Men jag gick i samma tankar så jag frågade min BM vad som är ok att käka på julbordet..
    Hon sa att det inte finns något jag inte ska äta förutom den gravade laxen då.. Fast det äter jag ju ändå inte så...
    Sen disskuterade vi lite löst det här om våra nojjor om vad man får äta och inte äta...
    Då sa hon att det är nästan farligare att röka än att äta fisk från östersjön..

Så sammanfattningsvis så ät allt du vill men inom rimmliga gränser..
    Det tänker iallafall jag göra

GOD JUL!!

• Lola Jämtland
    Noctis skrev 2007-12-24 12:31:28 följande:
    Har inte läst hela tråden...Men jag gick i samma tankar så jag frågade min BM vad som är ok att käka på julbordet..Hon sa att det inte finns något jag inte ska äta förutom den gravade laxen då.. Fast det äter jag ju ändå inte så...Sen disskuterade vi lite löst det här om våra nojjor om vad man får äta och inte äta...Då sa hon att det är nästan farligare att röka än att äta fisk från östersjön..Så sammanfattningsvis så ät allt du vill men inom rimmliga gränser..Det tänker iallafall jag göra GOD JUL!!
    Gravad lax är ok om den är nygravad.
    //Nu är det jul igen!
Svar på tråden Julskinkan i ugn, men sedan kyl 3 dagar/gravid äta?