• beibikär

Förhöjda levervärden/hepatos, nån mer?

Det är min tredje graviditet och andra gången jag drabbas av hepatos, alltså förhöjda gallsyror och därtill klåda och illamående. Jag har nu vecka 34 och inte så långt kvar men skulle gärna jämföra erfarenheter kring detta.

Eftersom hepatos i huvudsak finns i Skandinavien finns väldigt lite forskning och fakta kring detta fenomen. Då blir allas samlade erfarenheter viktiga.
    Hur påverkas babyn? Hur ska man följa upp och hur vårda?
    Och hur mår andra med samma åkomma?

Jag när helt säker på att det måste finnas andra med hepatos här och vi har säkert saker att diskutera!

Ronjas och Jonatans gravida mamma
  • Svar på tråden Förhöjda levervärden/hepatos, nån mer?
  • Straw

Hej.
    Är inte gravid men jag fick dessa förhöjda levervärden under min första graviditet. Hemskt måste jag säga. Slutade med att det blev infektion i "rivsåren" och antibiotika på detta.
    Klådan var intensiv minst sagt.

Men det var först efter förlossningen som detta uppmärksammades och inget mer gjordes åt saken.
    Det enda jag fick veta av min vårdcentralläkare var att det var rätt förhöjda värden. På förlossningen togs det för givet att det var någon allergi.

Eftersom jag inte fick detta andra graviditeten så har det inte blivit aktuellt att fundera mer på det heller.

Så jag hade turen att inte få det igen.

Tror att det är få som förstår i vilken omfattning klådan är. Usch.....

Nu vet jag ju inte om det är samma som du menar. Blev ju inga vidare kollar av detta.

Hoppas det inte blir alltför besvärligt för dig nu den sista väntan.
    Lycka till och önskar dig en skön jul.:)

• beibikär

Men OJDÅ, alltså tar man inte blodprov för att reda ut varifrån klådan kommer?
    Om man har höga levervärden och gallsyror i blodet, alltså graviditetshepatos så är det ju faktist en risk att barnet mår dåligt och måste förlösas i förtid. Risken för intrauterin fosterdöd är mest förhöjd i v 36 och komplikationer vid förlossningen är 20% vanligare.
    Barnen förgiftas av mammans gallsyror å syretillförseln blir dålig och påverkar barnets hjärta. Därför gör man täta ctg-kontroller.
    Och tillväxten av babyn följs med via ul. Mitt förra barn slutade helt växa och jag blev därför igångsatt v 37.
    Risker för mamman är bl a att pga av påverkad blodbild kan blödningsrisken var ökad vid förlossningen.

Så jag fattar inte att vissa landsting tydligen struntar i att ta reda på vad klåda beror på

Och det finns ju medicin, både som lindrar klåda och som kan sänka värdena, det är ju absolut det bästa om man kan få rätt behandling.

Levervärdena ska sen sjunka när man inte längre är gravid, man tar prover med någar månaders mellanrum tills man nått normalnivå, för mej tog det ett halvår efter barnfödandet.

Straw, jag skulle rekommendera dej att ifall du ska ha fler barn och då får samma klåda ska du kräva att man utesluter hepatos!

Tack för feedbacken och lyckönskningarna!

God fortsättning på julen!

Ronjas och Jonatans mamma
  • Millakilla

HEJ!
    Har levt med min klåda nu i fem dagar. Har varit hos läkaren o fått Tavegyl utskrivet. De tog tester för att kolla mina levervärden. Hoppas innerligt att allt är bra.

Har visserligen hört att det inte är helt ovanligt med "vanlig" gravidklåda oxå?

Vill verkligen bli av med denna klåda, håller på att bli tokig :(

• beibikär

Jojo, MillaKilla, ofarlig klåda i samband med graviditet är såklart mycket vanligare! Så måla inte f-n på väggen MEN, man ska utesluta  hepatos innan man bara lindrar symtom. Vid hepatos är klådan värst inne i handen, på handflatorna å under fötterna + på magen...och värst är det nattetid.

Ja kan inga procent om hur många av alla kliande mammor som har höjda levervärden, men skulle jag våga tippa på 20%? Om ens det?...
    Håller tummarna för dej att det inte är nåt annat än "vanlig" klåda!

• Tangled up in blue

Usch, borde kanske inte läsa/skriva här för jag har en tendens att oroa mig för mycket, men samtidigt vill man ju veta så mycket som möjligt..

Jag hade förhöjda levervärden i slutet av förra graviditeten. Klåda på magen hade jag länge men det var först sista veckan som jag fick rejäl klåda på vrister och underarmar och då främst på natten. Tog blodprov en fredag för att undersöka saken och måndagen därpå föddes min dotter, samma dag som jag fick provsvaren...
    Det är ingen som har sagt till mig rakt ut att det var hepatos som jag hade (vet inte om de inte vill oroa mig i onödan) men levervärderna var förhöjda och enligt bm så hade jag tex inte fått föda på bb stockholm ifall provsvaren hade kommit tidigare. De tar ju bara emot gravida utan komplikationer. Jag fick också gå och kolla att värderna sjunkit ca 4 veckor efter förlossningen, vilket de hade.

Nu är jag gravid igen, bara i vecka 16 än så länge men har redan börjat oroa mig för det här. Tycker att det kliar lite överallt men jag vet inte om jag bara inbillar mig eller är överobservant? Känns jätteläskigt om jag skulle få det igen när man vet att det innebär risker för barnet i slutskedet av graviditeten.

Bebikär; Hur tidigt upptäckte du att du hade förhöjda värden? Och finns det medicin som kan sänka värdena och på så vis minska påverkan på barnet? Jag trodde inte det var mycket man kunde göra..
    Jag trodde också att det var betydligt ovanligare än vad det kanske är. Har för mig att jag läst någonstans att mindre än 1% av alla gravida drabbas. Vet ju inte hur de räknat då, men..

• beibikär

Tangled up. , de räknar inte så mycket. Eftersom detta finns bara här i Skandinavien finns inga stora forskningar inom området och riktlinjerna för hur man ska screena och behandla är också olika inom olika områden har jag märkt.

Vilken tur du hade förra gången! Du slank undan utan att behöva veta desto mer om saken, lika så bra   Nu tycks det faktiskt vara så att man löper ökad risk att få hepatos vid nästa graviditet, det har mina läkare i alla fall sagt. Och på min mödrarådgivning följer man ett program som innebär att om hepatso konstaterats tidigare hos mamman så vidtar man automatiskt ett uppföljningsschema. Schemat startar med blodprover från v 32. SÅ jag tror inte att det är vanligt alls att det bryter ut tidigare i graviditeten, men jag vet inte...Bm är mycket uppmärksam just på om man har klåda, det har hon frågat varje gång sedan v 20 och sagt att OM jag får det så måste ja genast säga till så att man får ta blodproven tidigare.

Förra gången var det så konstigt för mej för då hade jag ingen klåda, bara lite konstiga eksem på magen och mådde såå illa och var trött, det var i v 30, och då skickades jag till labben och fick direkt diagnos, ordinerades vila och fettfri kost och gjorde blodprov, ctg 2ggr/v + ul 1g/v. Fr o m v 34 fick jag medicin och då for värdena ner lite och höll sej tills dom började stiga i 37e v igen och då sattes jag igång. Allt gick bra Dottern är nu 2,5 år.

Denna graviditet märkte jag samma sorts speciella illamående och trötthet i v29 och sade till, fick ta leverprov men det visade normalt...kände mej dum, men så en vecka senare kom klådan och jag tog nya prov och då redan var de rejält förhöjda. Denna andra gång har de stigit mycket fortare och jag fick medicin på ganska direkt. Nu har jag v 34+2 idag.
    Medicinen som tar ner värdena heter här i Finland Adursal men  jag har för mej att den heter Ursufalk i Sverige. Den torde fungera så att den binder gallsyrorna på nåt sätt.

Sën om  inte detta Adursal räcker till så kan man också behandla med Kortison, då måste man vara på avd. Jag vet inte riktigt mekanismen med det...förra gången blev det inte aktuellt eftersom jag var så pass långt gången att man kunde sätta igång förlossning. Och jag tror man är lite motvillig till kortisonet i mitt fall eftersom jag har graviditetsdiabetes också och kortison tyvärr fungerar höjande på blodsocker.

hmmm, startade tråden för att få VETA MER, men det verkar som om jag hittills vetat mest...men, jag svarar GÄRNA på frågor för jag tror att vi genom att diskutera och sprida vetskap om hepatos kan få igång folk så att krav ställs på att forska mer om fakta kring detta.

Småningom dyker säkert här i tråden upp någon som vet mycket mer om hepatos än vad jag gör. Jag har bara mina egan erfarenheter och de få detaljer jag hittat på nätet.

Men Tangled up...jag kan inte tro att din klåda skulle bero på höga levervärden redan i v 16? Inte om du fick förhöjning först i slutet förra gången? (Fast det vet du väl inte?) Fast..om de hade hunnit sjunka redan efter 4 v så kunde de inte ha varit nå jättehöga så antagligen hade de inte börjat stiga förrän närmare förlossningen då. Usch ja, men du, kräv att få ta prover asat, alat och afos och gallsyror, typ före v20 och sen på nytt v30 osv. Det är ju så lätt att ta de här proven så jag fattar inte att man ska spara på det! Oroa dej inte nu utan utgå från att du har "vanlig klåda"  tills något annat har visats!

• Tangled up in blue

Bebikär:

Tack för ditt utförliga svar! Och vad skönt att allt gick bra för dig förra gången. Håller tummarna för att det ska gå lika bra denna gång!

Jag vet ju inte hur länge jag gick med förhöjda värden förra gången efersom jag testade så sent. Men jag hade ju inga värre symtom tidigare så det kanske inte kom förrns mot slutet i alla fall. Det var himla skönt att jag fick veta förrns efter dottern var född. Då slapp jag oroa mig i onödan. Hon kom åtta dagar tidigare än beräknat datum och min bm sa att kroppen ofast sätter igång förlossningen tidigare självmant vid leverpåverkan.

Det är ju inte säkert att jag kommer få hepatos denna graviditet men jag har tyvärr också hört att risken är relativt stor att man får det igen om man redan haft det en gång.
    Ska träffa bm igen i mitten av januari och då ska jag försöka komma ihåg att fråga om allt jag undrar över och kanske be om ett blodprov också?

Får du några biverkningar av medicinen du tar?

• beibikär

Jag vet egentligen inte av några biverkningar av Adursal, jag är trött, och bm sa det kan komma av medicinen, men det beror också på själva hepatosen. Ataraxen/antihistaminen, som jag tar mot klåda och illamående, den blir jag absolut trött av, det är ju triangel på förpackningen. Men utan den mår jag så illa att jag inte kan sova trots den stora tröttheten. Klåda är alltså inte mitt största problem och det är ALLA så förvånade över...

Konstigt att din bm sa att kroppen själv vill sätta igång, det där frågade jag senaste kontrollen också och hon som tog kurvan på mej då hade arbetat 30 år på förlossningen, hon sa att "hepatosbarnen" inte brukar komma ut oftare före bf än andra barn! Hon berättade också att strömmen av hepatosmammor har varit ganska jämn under 30 år, inte mer eller mindre. Behandlingen har dock inte gått såå mycket framåt, inte när det gäller den gravida, uppföljningen är den som förbättrats mest tack vare ul-apparternas utveckling. Och fler barn har kunnat räddas tack vare bättre beredskap vid förlossning och barnvård.

Nu ska jag iväg på lab och ctg...

• saxifraga

Jag har en fråga till er. Ni som haft dåliga levervärden och för mycket gallsyra i blodet. Är det någon av er som även haft för mycket äggvita i urinet?

För mycket äggvita i urinet beror på att njurarna inte fungerar som de ska och i kombination med högt blodtryck är det ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Är det fler som haft trassel med både lever och njurar samtidigt?

Sen är jag nyfiken hur mycket gallsyra i blodet ni har haft. Jag har en lindrig variant med 17 i gallsyra. Men klådan kan bli nog så jobbig.

Jag går på kontroller två gånger i veckan, men det är ju i huvudsak havandeskapsförgiftningen som följs upp, samt om bebisarna mår bra. Ännu har inte mitt blodtryck stigit. Men man undrar ju vad som händer i kroppen.

Svar på tråden Förhöjda levervärden/hepatos, nån mer?