Tangled up. , de räknar inte så mycket. Eftersom detta finns bara här i Skandinavien finns inga stora forskningar inom området och riktlinjerna för hur man ska screena och behandla är också olika inom olika områden har jag märkt.
Vilken tur du hade förra gången! Du slank undan utan att behöva veta desto mer om saken, lika så bra
Nu tycks det faktiskt vara så att man löper ökad risk att få hepatos vid nästa graviditet, det har mina läkare i alla fall sagt. Och på min mödrarådgivning följer man ett program som innebär att om hepatso konstaterats tidigare hos mamman så vidtar man automatiskt ett uppföljningsschema. Schemat startar med blodprover från v 32. SÅ jag tror inte att det är vanligt alls att det bryter ut tidigare i graviditeten, men jag vet inte...Bm är mycket uppmärksam just på om man har klåda, det har hon frågat varje gång sedan v 20 och sagt att OM jag får det så måste ja genast säga till så att man får ta blodproven tidigare.
Förra gången var det så konstigt för mej för då hade jag ingen klåda, bara lite konstiga eksem på magen och mådde såå illa och var trött, det var i v 30, och då skickades jag till labben och fick direkt diagnos, ordinerades vila och fettfri kost och gjorde blodprov, ctg 2ggr/v + ul 1g/v. Fr o m v 34 fick jag medicin och då for värdena ner lite och höll sej tills dom började stiga i 37e v igen och då sattes jag igång. Allt gick bra
Dottern är nu 2,5 år.
Denna graviditet märkte jag samma sorts speciella illamående och trötthet i v29 och sade till, fick ta leverprov men det visade normalt...kände mej dum, men så en vecka senare kom klådan och jag tog nya prov och då redan var de rejält förhöjda. Denna andra gång har de stigit mycket fortare och jag fick medicin på ganska direkt. Nu har jag v 34+2 idag.
Medicinen som tar ner värdena heter här i Finland Adursal men jag har för mej att den heter Ursufalk i Sverige. Den torde fungera så att den binder gallsyrorna på nåt sätt.
Sën om inte detta Adursal räcker till så kan man också behandla med Kortison, då måste man vara på avd. Jag vet inte riktigt mekanismen med det...förra gången blev det inte aktuellt eftersom jag var så pass långt gången att man kunde sätta igång förlossning. Och jag tror man är lite motvillig till kortisonet i mitt fall eftersom jag har graviditetsdiabetes också och kortison tyvärr fungerar höjande på blodsocker.
hmmm, startade tråden för att få VETA MER, men det verkar som om jag hittills vetat mest...men, jag svarar GÄRNA på frågor för jag tror att vi genom att diskutera och sprida vetskap om hepatos kan få igång folk så att krav ställs på att forska mer om fakta kring detta.
Småningom dyker säkert här i tråden upp någon som vet mycket mer om hepatos än vad jag gör. Jag har bara mina egan erfarenheter och de få detaljer jag hittat på nätet.
Men Tangled up...jag kan inte tro att din klåda skulle bero på höga levervärden redan i v 16? Inte om du fick förhöjning först i slutet förra gången? (Fast det vet du väl inte?) Fast..om de hade hunnit sjunka redan efter 4 v så kunde de inte ha varit nå jättehöga så antagligen hade de inte börjat stiga förrän närmare förlossningen då. Usch ja, men du, kräv att få ta prover asat, alat och afos och gallsyror, typ före v20 och sen på nytt v30 osv. Det är ju så lätt att ta de här proven så jag fattar inte att man ska spara på det! Oroa dej inte nu utan utgå från att du har "vanlig klåda" tills något annat har visats!