• Champis

Kalktabletter till barn

Har en flicka som blir 4 i mars. Hon vägrar dricka mjölk och äta ost. Kan få i sig lite youghutr ibland. Vill ha kalktabletter till henne. Hur får man det till barn? Har inte hittad det till barn. Finns ju mjölkallergiska barn så kalktabletter borde ju finnas...

• Svar på tråden Kalktabletter till barn
  • jennyfannyemil

Mjölkallergiker kan dricka berikad soyamjölk så de får i sig kalcium ändå.

Mina vägrade mjölk och ost ganska länge men nu dricker de massor istället.
    Det finns kalcium i så mkt mer än bara mjölk.
    online.nu/kat/prodpres.cfm&butik=11

Det finns kalciumtabletter till barn. bara googla på
    kalciumtabletter till barn

• Champis

Min man dricker sojamjölk och det åt hon länge till grötenmen det vill hon inte ha längre... vet inte vad jag ska göra. ska googla. har bara letat på apoteket utan att hitta.

• mian75

Fråga personalen på Apoteket. Vi köper kalktabletter (Vitakalk) till vår son där. Sen krossar vi tabletterna och lägger pulvret i hans välling men man kan ju lika gärna blanda ner pulvret i t ex yoggi eller i maten.

Sen tror jag att det finns tuggtabletter för barn t ex på Hälsokosten.

• PippiLottan

det är samma barn och vuxna men annan dosering. men ta upp det med bvc innan du ger. mjölk smör osv är bara en liten del av det kalk man får i sig. våran dotter som är mjölk allergiker och inte får i sig några mejeriprodukter ska trots detta inte ha kalk ersättning enl läkare

• FinaTina

Vi köper våra kalktabletter på hälsokosten.
    Det finns med äppelsmak eller jordgubbssmak och är formade som nallar. (äpplesmaken är godast).
    Ungarna älskar dessa små nallar !

• Champis

gillar inte det. Det enda som gå i ibland är sötad yoggi men det får hon inte varje dag. Absolut inte en 1/2 lite om dagen som täcker kalkbehovet. Hon äter gäran frukt och grönt men inget som innehåller kalcium

Svar på tråden Kalktabletter till barn