• Raspberry81

Visakort i Riga?

Ni som gjort ÄD genom AVA: Har ni betalat med Visa-kort eller hur? Drar de kortet på kliniken, eller måste man knappa in sin kod? Lite feg att anv kortet med kod för mycket utomlands....

Har ni även betalat hotell med visa? Betalar man vid utcheckning eller incheckning?

Vi kunde inte betala taxin i Riga med Euros, inte heller mat. Det var lettiska valutan som gällde. Är det bäst att växla här eller i Lettland?

Vi tänkte först ta flyget, men insåg att båten stannar nästan precis vid kliniken. Förslag på hotell med gångavstånd till kliniken? Med tanke på att slippa taxiresor....Bra att ha allt samlat i samma kvarter.

Någon?

• Svar på tråden Visakort i Riga?
  • Nikolina

Hej Rasberry!

De gånger jag har varit i Riga har jag betalt klinikerna med VISA utan kod med legitimation och det har gått utmärkt. Även vid utcheckning på hotellet har jag betalt med VISA. Taxi med Lats som jag har växlat i Sverige.
    Jag har bott på hotell Waldemars när jag var på EGV-kliniken och jag vet att det går bra att gå till AVA också, är inte så långt. Annars var de gulliga på AVA och beställde en taxi till mig från ett bolag som var billigt och bra. Lycka till!
    Nikolina

• Primrose
    Raspberry: Jag betalade AVA kliniken med VISA och underskrift men då min man var med vid det första besöket knappade han in koden - jag vet inte om det berodde på att det var ett mycket mindre belopp.

Första gången vi åkte tog vi båten från Stockholm (Vana Tallin  hette båten, tror jag) och det var bland det värsta jag varit med om i resväg...! Det kan delvis ha berott på att det var dåligt väder, men vi kunde inte sova en blund pga oväsen och gungningar. Jag kommer aldrig att göra om det. Andra gången, då jag åkte dit ensam, flög jag med SAS (knappt 1.500:- tur o retur). Hotellet hade ordnat taxin och det kostade 15 Lats som jag betalade då jag checkade ut. När jag åkte hem igen tog jag taxi från kliniken som de beställde och det kostade 7 Lats (exkl. dricks).
    Jag fixade mina Lats genom att ta ut pengar i bankomat i Riga (t ex på SEB!).

Om ni tar båten så är det väldigt nära kliniken och ni behöver inte ta taxi dit. Det handlar om max 10 minuters promenad. När vi åkte dit första gången tog vi ju färjan och stannade bara över dagen och behövde därför inget hotellrum. Andra gången hade jag kollat in Tripadvisor (som är väldigt bra ang. tips på hotell) och bodde först på ett dyrare hotell eftersom Albert Hotel som jag senare tog in på inte hade några lediga rum de första två dagarna. Albert Hotel kan jag verkligen rekommendera eftersom det ligger nära kliniken (10-15 min till fots) och är fräscht och prisvärt. Jag betalade c:a 700:-/natt för ett dubbelrum inkl. frukost. Eftersom jag bokade via Expedia betalade jag innan jag åkte (med VISA på Internet).
  • Raspberry81

Tack för svar. Jag ska kolla upp de hotellen ni rekommenderar= 700 natt är ju inte farligt!

Nu tror jag att jag blivit lite klokare vad gäller planeringen av resan.

AVA gav mig ett bra intryck, och de verkar som många lyckas bra med sina behandlingar. Det enda negativa hittills är att man inte får mycket respons i frågor som rör betalningen. Tog till exempel upp det med doktorn, som tyckte det var direkt olämpligt att prata pengar med en läkare. Det skulle man ju göra med koordinatorn (skämdes lite!!) En följdfråga:
    Hur mycket betalar man för de äggen man fryser in? Hoppas verkligen det blir fler än ett.
    Fick en prislista men kan inte hitta just det. Hade önskat ett email med den totala kommande kostnaden.

• Primrose
    Raspberry: Om du tittar på prislistan så är "cryopreservation" kostnaden för att frysa in - dvs. €320. Man fryser inte ägg som sådana utan embryon (eller snarare pre-embryon/fertiliserade ägg), eftersom ofertiliserade ägg är väldigt känsliga för att frysas ner och tinas upp.

Den totala kostnaden beror ju litet på hur det går. Det finns ju inga garantier för hur många ägg donatorn får i en stimulerad cykel och inte heller hur många ägg som sedan blir fertiliserade. Om det t ex blir två stycken fertiliserade ägg av god kvalitet kommer de ju att sätta tillbaka dem till dig och om det inte blev några fler bra så går inga till frysen. För att de ska frysas och tinas bra brukar de ibland odla dem längre - till blastocyster (femdagarsodling) men jag vet inte om de gör det på AVA. Sedan är det ju så att även om några kan gå till frysen vet man inte hur många, om några alls, som kan gå till FET - eftersom en del klarar inte upptiningen.

Den första kostnade du får räkna med är €5950 + dina kostnader för mediciner (som inte ska vara särskilt dyra, tydligen, samt kostnaden för några VUL i Sverige). Jag skulle tro att det handlar om c:a 60.000:- (exkl. hotell och resa) och sedan blir det kanske 14.000:- till för ett första FET (kostnaded för "cryopreservation"+ FET + VUL etc. i Sverige och c:a 11.000 för ytterligare FET.
Svar på tråden Visakort i Riga?