• FruMadde4barnTätt

godis och hela ostbågar till 1 åring som har svårt för bitar?

godis och hela ostbågar till 1 åring som har svårt för bitar?
    visst är det farligt att ge en 1 åring hela ostbågar eller godis, då barnet inte tuggar så bra och har svårt för bitar?
    det kan väl sätta sig i halsen så de inte får luft?
    vår sons farmor skulle ge vår 1 åriga son hela ostbågar, och ville även ge han godis, jag sa att det fick hon inte göra, men så försöker hon göra det ändå när jag inte ser på, dock så såg jag henne faktiskt och sa till henne.
    jag blir lite orolig.

hur gör ni med godis och hela stora ostbågar, det kan man väl inte ge förrän barnen är större?

• Svar på tråden godis och hela ostbågar till 1 åring som har svårt för bitar?
  • carola1977

Godis och snacks är väl onödigt till en 1-åring, men jag tror inte det är farligt. Jo hårda karameller kanske? Ostbågar smälter väl rätt snabbt.

• kaffemedmjölk

Beror på vad han eller hon fått äta, många ettåringar kan tugga bra. Min har ätit majsbågar själv sen han var ca 10 månader (inte lika onyttigt som ostbågar och bra att öva att äta med- smälter liksom i munnen). Godis ... tja lite julgodis kan man väl få smaka på men man får ju se till att det är bitar barnet klarar av! Inte massa hårda saker....

• Bonn Jäntan

känner man att man MÅSTE ge en ett åring något.. så skulle jag tycka ostbågar att suga på.. men kan gott å väl vänta med sådant!!!!

aldeles snart får jag sniffa på bebbe ;)
  • Kotti

Köp majsbågar istället o ha hos farmor om det är så att hon inte kan respektera att ni inte vill ge snask..

• Bonn Jäntan
    Kotti skrev 2007-12-25 16:51:50 följande:
    Köp majsbågar istället o ha hos farmor om det är så att hon inte kan respektera att ni inte vill ge snask..
    det där känner man igen..
    aldeles snart får jag sniffa på bebbe ;)
  • siamusen

Godis kan nog vara svårtuggat men just ostbågar och chips fick jag som tips av vår barnlâkare nâr sonen hade problem med att tugga.

• Themis

Varför kan man inte ta ett vanligt smörgåsrån istället? De har mycket mindre tillsatser och salt.

• Pochahontas

Skulle aldrig få för mej att stoppa i min ettåring varken godis eller ostbågar. Varken hela eller i bitar. Av vilken anledning? Tids nog blir dom säkert ändå förtjusta i en massa onyttiga grejor. Varför lära dem att tycka om det?

Majskrokar är utmärkt! Lite mjukt päron i småbitar ger vi ibland... Rivet äppe, rivna morötter, osv....

Då var man fru Byrlén...
  • onehappen

håller med alla andra. Kan inte se nån anledning att ge godis till en 1-åring oavsett om det är "farliga" bitar eller inte.. som sagt, ta med lite nyttigare kex/majskrokar att ha hemma hos farmor som hon kan ge. För det handlar ju bara om att hon gärna vill ge nåt roligt att knapra på.

• SatuSv

min dotter är 14 mån o får både chips ostbågar o godis,men bara lördagr o lite.ser bara till att borsta tänderna!hon mår fint!

Svar på tråden godis och hela ostbågar till 1 åring som har svårt för bitar?