• Mia22

Vill bli fotograf

Hur går man till väga om man vill bli fotograf? Jag vill gärna lära mig, skulle vara så kul att kunna fixa och så själv... Skrattande
    Hur är det yrket? Är det nå värt att sattsa på lr ska man sattsa på det som hobby bara?

Skriv gärna och berätta!

• Svar på tråden Vill bli fotograf
  • KeChi

Jag vill oxå bli fotograf..vet bara inte hur ja ska gå tillväga!

• R Franklin

Börja med att öva, öva och åter öva för att se om det verkligen är så roligt som du tror och om du har någon fallenhet för det.

Sedan beror det precis på inriktning. En jäkla skillnad att jobba som fotograf i krigshärjade områden eller jobba som klassfoto-fotograf.

• KeChi

Jag fotograferar en hel del, och kan nästan kalla mig "bra"..
    Så, vart ska man börja?

• Novus

Vill man lära sig bra, finns det utbildningar på högskolenivå på 3 år. Men det krävs att ha gått nån grundutbildning först.

Att satsa på det som yrke tror jag inte på faktiskt. Tror fler och fler kommer sluta gå till fotografen då det görs så bra kameror nu för tiden som "vanliga" hanterar så pass bra.
    Var själv inne på att gå den utbildningen, men tror som sagt inte på det

• vagabond77

Jag tror på yrket. En vanilg hemmaamatör kan aldrig få till studiokvalitébilder. Visst kan man hemmaamatören få till det hyffsat med halogenlampor och vilja osv, men till porträtt så syns det rätt direkt om det varit en professionell fotograf inblandad. En fotograf tänker på så mycket mer än bara sin kamera, såsom ljus, skugga, beskärningar, acessoarer, hur personen ska posera för att ta fram den bästa sidan hos den som blir fotograferad, ev. makeup, hur håret ser ut osv...

För att svara på ts, så tycker jag som R Franklin, att du ska känna dig för ordentligt och vilken typ av foton du vill jobba med. Vill du jobba i stuio, eller ute i fält? Jag vet att det finns olika utbildningar på högskolenivå, och det finns även en bra utbildning på en folkhögskola ett par mil utanför Jönköping. Skolan heter Viebäck tror jag. Värt att kolla.

Novus skrev 2007-12-25 23:22:50 följande:
    Vill man lära sig bra, finns det utbildningar på högskolenivå på 3 år. Men det krävs att ha gått nån grundutbildning först.Att satsa på det som yrke tror jag inte på faktiskt. Tror fler och fler kommer sluta gå till fotografen då det görs så bra kameror nu för tiden som "vanliga" hanterar så pass bra.Var själv inne på att gå den utbildningen, men tror som sagt inte på det
  • R Franklin
    vagabond77 skrev 2007-12-26 03:57:37 följande:
    Jag tror på yrket. En vanilg hemmaamatör kan aldrig få till studiokvalitébilder.
    Nåja, idag kan man köpa studioblixtar för under 2000:- och med dessa uppnå samma ljussättning som normalt används i vilken studio som helst. Hur bra bilderna blir har inte med att göra om fotografen är amatör eller proffs. Det finns massor av amatörer som är bättre än många traditionella proffs.

En sak som är säker dock är att övertron på sin egna förmåga är kraftigt utbredd, speciellt här på FL.
  • vagabond77

Jag tror visst att alla kan ta "bra" bilder. Det gäller att vara på rätt tid, vid rätt plats. Dock krävs ett stort intresse för att närsomhelst kunna ta bra bilder (ur teknisk synpunkt) vid vilket tillfälle som helst. I starkt ljus, i mörker, i studio eller röreslebilder. Ofta är en utbildad fotograf skolad i detta och kan således visa upp en jämnare kvalitet över hela perspektivet sett, än medelsvensson. Alla är amatörer i början, för att sedan bli semi-professionella, till yrkesfotograf om intresset finns kvar.

Normalt sett så litar amatören sig (i mina ögon) till kamerans automatik. När man nått lite längre så börjar man fundera om bilderna kunde blivit bättre med manuella inställningar och man provar sig fram. När man blir proffs så behärskar man sin utrustning till 105% och man är medveten om dess brister och styrkor, och man förstår även de yttre förutsättningarnas vikt för en bra bild. (ögonblicket, ljus, väder, vind, rörelser etc.)

R Franklin skrev 2007-12-26 08:59:19 följande:

Nåja, idag kan man köpa studioblixtar för under 2000:- och med dessa uppnå samma ljussättning som normalt används i vilken studio som helst. Hur bra bilderna blir har inte med att göra om fotografen är amatör eller proffs. Det finns massor av amatörer som är bättre än många traditionella proffs.En sak som är säker dock är att övertron på sin egna förmåga är kraftigt utbredd, speciellt här på FL.
  • R Franklin

Håller faktiskt inte med. Kanske mest beroende på att begreppet fotograf är alldeles för stort. Det är som sagt stor skillnad på någon som jobbar med att ta klassfoton på löpandeband (Men likväl är proffs) och någon som lever på naturfotografering. Det finns mängder av amatörer ute på nätet som tar bilder som slår majoriteten av alla byhålors fotografer med atelje (de som lever på att ställa upp ungar på samma sätt som de gjort de senaste 40 åren och snabbt ta några bilder).

Själklart är utbildning jätte bra, men somliga har bildseende, andra inte. Sedan är det inte per automatik så att man kan bli fotograf bara för att man har bildseendet heller, det krävs mycket mer än så när det kommer till de ekonomiska bitarna.

Förstår inte heller varför en amatör inte skulle kunna lära sig sin utrustning?

Men tillbaka till frågan om hur man gör om man nu vill bli fotograf så är fortfarande första steget att hitta sin nich. Sedan är som sagt utbildning bra och framför allt praktik hos en yrkesverksam fotograf.

• annagumman

jag tycker man ska satsa på en bra systemkamera med lite objektiv och blixt att ha hemma.. å sen öva öva och öva.
    jag lärde mig med en vanlig systemkamera och fick skriva ner nummer på korten jag tog på filmen för att minnas bländar och slutar tid m.m.
    Bara för att se vad sm inte funkar och vad som faktiskt blir bra.

Sen tycke rjag mycket handlar om estetik.. Vissa människor kan nog aldrig ta bra kort på beställning vare sig dom vill elelr inte. Men visst kan en vanlig änniska få till ett bra kort nångång så sätt.. men inte alltid.
    Å det är väl det osm är en bra fotograf.

Svar på tråden Vill bli fotograf