• Thez

Böter med hund i bil??

Jag har hört att man får 3000 i böter om en hund sitter löst i bilen???
    Vi hade tänkt åka iväg, och vill ha med hunden, men har ingen kombi, hade tänkt ha hunden liggandes på golvet i bilen. Får vi böter för det??

• Svar på tråden Böter med hund i bil??
  • Marleen

har jag aldrig hört att man kan få....

• CherryGirl
    Thez skrev 2007-12-25 22:33:55 följande:
    Jag har hört att man får 3000 i böter om en hund sitter löst i bilen???Vi hade tänkt åka iväg, och vill ha med hunden, men har ingen kombi, hade tänkt ha hunden liggandes på golvet i bilen. Får vi böter för det??
    jag har aldrig fått det!
  • challe 1

vet ej böter. men det är ju rent livsfarligt för både hund och människor att ha hunden lös i bilen. jag har ett "bilbälte" till min hund, så hon sitter i baksätet fastspänd. kostade inte så mycket. en billig livförsäkring.

• Heisan

Böter har jag aldrig hört att man kan få, men det är ju klart olämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

28 dagar kvar till operation
  • Thez

Får man någon böter alls då??? Det va nån som hört det, men jag har ingen aning. Får dom inte sitta lösa i bilen?

• Marleen

har aldrig hört om nån böter... o jo visst får dom sitta lösa i bilen...

gå in på www.v.se o kolla där eller maila om om detta...

• challe 1
    Thez skrev 2007-12-25 22:37:36 följande:
    Får man någon böter alls då??? Det va nån som hört det, men jag har ingen aning. Får dom inte sitta lösa i bilen?
    det borde man väl få. det är ju rent livsfarligt liksom. du får ju böter om du eller barnen inte har bälte. och du skulle väl aldrig ens tänka på att åka bil utan att barnen är ordentligt fastspända?
  • kapet
    Om man inte har en kombi
    För de hundägare som har en bil av sedanmodell har det på senare år kommit en ny produkt på marknaden som höjer säkerheten för de hundar som ändå måste färdas i baksätet. Det är bältesselar, alltså en sele som sätts på hunden som vilken sele som helst. Skillnaden är att denna sele har ett fäste för bilbältet vilket ska leda till att hunden inte kastas iväg vid en eventuell krock. Selen har även ett koppelfäste och kan därmed användas även som promenadsele om man så önskar. Bältesselarna finns i zoo-fackhandeln. De är reglerbara och finns i olika storlekar.
  • Marleen
    challe 1 skrev 2007-12-25 22:40:00 följande:
    det borde man väl få. det är ju rent livsfarligt liksom. du får ju böter om du eller barnen inte har bälte. och du skulle väl aldrig ens tänka på att åka bil utan att barnen är ordentligt fastspända?
    nä men sen så är det ju så att i vårat land så är det ju så att barn är mycket mer värda en en hund....förståligt...  inte för att jag inte är djurvänn men hallå du kan ju inte kjämföra en hund med ett barn och det finns nog inga bestämmelser för hur hunden ska sitta i bilen....

ingen som lagt energi på detta...
Svar på tråden Böter med hund i bil??