• Anonym (skitorolig)

tå-gångare

sonen som snart fyller 1 år kan inte gå själv än, men han går med stöd. han går mest hela tiden på tå och står även på tå, men ibland på hela foten.
    läste nyss om tå-gångare att en del gör det utan att det är något fel, men det kan även vara för kort hälsena (inget att oroa sig över), men även en neurologisk sjukdom. sen läste jag att autistiska barn mest går på tå. sonen min verkar det inte vara något fel på egentligen, men nu blev jag skitorolig. någon annan som har barn som går på tå som har något att skriva som lugnar mig? måste ringa till BVC efter helgerna.

• Svar på tråden tå-gångare
  • blonde redhead

Min treåring har alltid gått på tå. Inte lika mycket nu, men det händer fortfarande. Det är inget "fel" med honom, vissa barn gör det bara helt enkelt.

• Jan H

Min syster fick gå med skor, alltid. Inte säkert att det är bästa lösningen, men min syster går inte på tårna....

• Em00

Lugna ner dig nu va!

Vänta typ ett halvår innan du oroar dig.
    Min kompis dotter som var lite före året,
    stog också på tå innan hon förstog hur man gjorde.

Ge det lite tid bara.

• Teskedsmamman

Jag tror du ska slappna av, det är mer vanligt att de går på tårna i början (särskilt innan de går för egen maskin) än att de går på hela foten. Alla mina pojkar - de som går alltså - har gått på tårna i början... mellankillen gick på tårna även en lång period efter att han lärt sig gå själv, han kunde gå riktigt men gick hellre på tårna...

Är din kille en normal kille i övrigt har du garanterat inget att oroa dig för, men ta upp din oro på BVC på 1-årskollen så får du kanske ett bättre svar...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • strålöga

Min 4 åring går även på tå han oxå men går även med hela foten. Var för 2 månader sen till bvc för läkarundersökning men de avvaktar till skolåldern. Om han då fortfarande går på tå, skickas remiss till kirurgen för att kolla upp om hälsenan är för kort.

Detta är inget som oroar mig, det var ständiga påtryckningar från förskolan som ville att denna tågång skulle kollas upp.

• pilliss

Min syster går på tå. Det är nåt med hälsenan. Har alltid gått så. Hon är 36 år nu.
    Hennes mellersta går med på tå...
    Tror inte det är nåt jätte alarmerande.

• Anonym

Kanske finns i släkten?

Min morbor, hans dotter och hans barnbarn gick på tå som små barn. Ingen av dem gör det längre. Inga förkorta hälsenor eller något men ärftligt vad det verkar...

• Jalapeno

det viktiga är om barnet alltid går på tå eller ibland väljer att gå på hela foten. Går barnet ALLTID på tå ska man kolla upp det med en barnortoped. Gör barnet det bara ibland är det absolut ignet att oroa sig för. "Tågångare" är termen som används om du, TS, vill googla

• Jalapeno

det viktiga är om barnet alltid går på tå eller ibland väljer att gå på hela foten. Går barnet ALLTID på tå ska man kolla upp det med en barnortoped. Gör barnet det bara ibland är det absolut ignet att oroa sig för. "Tågångare" är termen som används om du, TS, vill googla

• Jalapeno

• Anonym (skitorolig)

aha, så det kanske inte är så konstigt att de går på tå då? kanske blir bättre när han börjar gå på riktigt, än går han bara med stöd och mellan möbler och så.
    lite har ni stillat min oro, just nu är jag inte skitorolig, bara lite orolig.

• Anonym (??)

Jag gick på tå ....men det gick över, när detta skedde var jag i 4-6års åldern men jag har korta hälsenor och haft vissa problem med ryggen pga av det.

Min äldsta son gick oxå på tå i den åldern men här började det mest som en ploj för honom, men vi föräldrar gjorde en stor affär av det så han kunde inte sluta själv ( vi tjata på han att sätta ner foten) så ska man INTE göra utan bara igonrera det till att börja med så försvinner det. Fast ibland så gör det inte iallafall utan man får ta hjälp av en barnortped.

Han opererade(förlängde sina hälsenor) när han gick i 1:an eller 2:an och idag märks det inte han längre.

• Anonym

min systerdotter på 10 månader har börjat lite smått att gå med lära-gå- vagn. hon trippar då fram på tå också. vi har inte haft en tanke på att det kan vara något fel. vi tycker bara att det är så näpet och sött.
    när de små börjar att gå, görs det inte då ofta på tå först?a

• Anonym

Det är väldigt vanligt att små barn går på tå i början.

• Anonym

tå-gångare är inget konstigt när barnen lär sig att gå, många gör det.

• Anonym (skitorolig)

Åter igen TACK för alla lugnande svar. Någon mer som har något att komma med?

Svar på tråden tå-gångare