Anonym (??) skrev 2007-12-26 01:49:11 följande:
tack för ditt svar.men är det bara hormoner som ger symom?!?vissa säger sig ju känna av befruktningen..samt "vandringen". med smärtor i nedre magen..är det bara blaj??
Japp... det är - medicinskt - blaj. Du kan inte känna av nåt som i princip sker utan kontakt med din kropp. Ägget och spermierna svävar fritt i äggledaren - ägget är upp till 1 mm stort (har jag för mig), spermien extremt mycket mindre och folk menar att de KÄNNER det??? I så fall skulle de känna av varenda ägglossnin hur ägget vandrar, varenda simning som spermierna utför .- vid varje samlag - DET finns inte en chans!
Däremot säger jag inte emot att de TROR sig känna det... kroppen kan få oss att tro det mesta men ur medicinvetenskaplig aspekt är det nog fetkört att kunna känna nåt sådant.
För att svara på din andra fråga - när ägget fäster så börjar hcg produceras och det är det som "är" graviditeten och som ger graviditetssymtom. Utan det hormonet - ingen graviditet = inga symtom. Det behövs fler hormon förvisso för att hålla igång en graviditet, men det är det hormonet som ger gravsymtom.
För att referera till din molvärk - den kommer när ägget har fäst och det börjar bildas hinnsäck.... Den kommer inte innan ägget fäster...