• bumbelibum

Åksjuk tvååring - är det dags att vända på stolen?

Vår dotter blir två år i mars och den senaste månaden har det visat sig att hon blir väldigt lätt åksjuk. Efter ca 30min i bilen kräks hon och vi åker ganska mycket bil, så situationen är ohållbar. Någon som känner igen sig och hur löste ni problemet? Vände ni på stolen fast det egentligen är "för tidigt"? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Åksjuk tvååring - är det dags att vända på stolen?
  • Fru B

Finns det inte åksjukemedicin för små barn? Vända på stolen vid tvåårsålder låter farligt tycker jag!

• Tigertofflan

Kontakta hellre sjukvården om hjälp med åksjukepiller...
    Att vända en snart två-åring är alldeles för tidigt.

• MillanB

Jag vände på min 2 årin i höstas eftersom att han blev så åksjuk. Han kräkes i bilen så fort han hade ätit elr drukit innan vi skulle åka. Jag tyckte dessutom att det ävarken bra för barnet eller för en annan då risken finns för spyor tex på motorväg där det är förbjudet att stanna. Min grabb skulle alldrig gå att få in nån åksjukemedicin så det är inte ens ide att försöka. Dessutom har åksjuketabletter vissa biverkningar som tex viss dåsighet. Visst är det för tidigt men ibland måste man välja mellan pest elr kolera.

• strålöga

Jag var i samma situation som er. Då min son var två år (är nu 3), så kräktes han alltid i bilen efter ca 20-30 minuters bilfärd.
    Vi svängde inte stolen utan han åker fortfarande baklänges.

Kontaktade vc läkare och fick utskrivet postafen , som är ett åksjukemedel,
    Postafen är receptfritt men inte för små barn, då krävs det att det är ordinerad av läkare för att ge den rätta dosen.

• snigelina
    MillanB skrev 2007-12-26 11:09:45 följande:
    Jag vände på min 2 årin i höstas eftersom att han blev så åksjuk. Han kräkes i bilen så fort han hade ätit elr drukit innan vi skulle åka. Jag tyckte dessutom att det ävarken bra för barnet eller för en annan då risken finns för spyor tex på motorväg där det är förbjudet att stanna. Min grabb skulle alldrig gå att få in nån åksjukemedicin så det är inte ens ide att försöka. Dessutom har åksjuketabletter vissa biverkningar som tex viss dåsighet. Visst är det för tidigt men ibland måste man välja mellan pest elr kolera.
    Jovisst. Kräks eller bruten nacke. Pest eller kolera.
    Jul med magsjuka i familjen...
  • Kaniin

Det finns ju "åksjukeband" att fästa på handlederna som sägs hjälpa mot åksjuka.. Säljs på apoteket o kallas "seaband" tror jag.

Värt att prova?

Lycklig mamma till Elisia
  • Micke
    bumbelibum skrev 2007-12-26 10:57:04 följande:
    Vår dotter blir två år i mars och den senaste månaden har det visat sig att hon blir väldigt lätt åksjuk. Efter ca 30min i bilen kräks hon och vi åker ganska mycket bil, så situationen är ohållbar. Någon som känner igen sig och hur löste ni problemet? Vände ni på stolen fast det egentligen är "för tidigt"? Tacksam för alla tips!
    Hade problem med detta under ett par månader runt 2 års ålder. Sägs att det är vanligt just då. Försvann sedan.

Annars kan du ju testa åksjukeband som finns på apoteket eller tala med läkare om tabletter etc.

Att vända för tidigt utan att först ha testat alla tänkbara alternativ känns dumt.
  • Ireth of Dorthonion

Vår dotter blev också lätt åksjuk i den åldern men nu vid tre har det nästan gått bort. Det händer bara ibland att hon kräks. Men jag säger som vissa andra, hellre lite kräkor än en bruten nacke!

• Alicia05sMamma

Kontakta din hälsocentral. Vår skrutta blir oxå lätt åksjuk numera och vi fick postafen utskrivet till henne.

Vänd inte bilstolen vad ni än gör Se hellre till då istället att få åksjuketabletter.

Lycka till !

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • snuttP

Tyvärr så hjälpte det inte min son att vända stolen, han är lika åksjuk idag för det.. nu är han 4 år.

Svar på tråden Åksjuk tvååring - är det dags att vända på stolen?