• Lily38

gammal ersättning??

är det någon som vet om det är farligt om ens barn fått i sig lite gammal ersättning, den är sen inatt?? jag vet inte om han fått i sig några droppar el bara tuttat lite på dinappen...men blir orolig, råkade läsa på internet att ett spädbarn dött pga att h*n druckit gammal ersättning. någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 16:51:26:
    tjat tjat :)...någon mer som kan lugna mig...eller oroa? någon mer vars barn har gjort detsamma o klarat sig bra? vet att jag kanske är larvig, men ju tröttare jag är desto värre blir jag tyvärr :)

• Svar på tråden gammal ersättning??
  • Lyckan magen

Jag vet att det blir bakterier i ersättlingen om den står för länge men jag tror inte du behöver vara orolig.

• Nettusen

ne det e ingen fara tror jag... min har fått i sig gammal välling och det ända som kan hända e väl att dom får ont i magwen...

• Lily38

?? svarat på fel tråd?? :)

TanjaS skrev 2007-12-26 13:28:03 följande:
    kan du inte köpa ny iställe?
  • TanjaS

nej frågade ju om för gammal ersättning... men några få droppar borde väl ej vara fara ring sjukvårdsupplysningen annars lycka till.,..

Lily38 skrev 2007-12-26 13:32:00 följande:
    ?? svarat på fel tråd?? :)
  • Lily38

ok..nja det var ersättning kvar i flaskan jag gav inatt som han hittade. jag glömde ta ut den i morse...jo nu har jag ringt sjukvårdsrådgivningen o hon sa att hon trodde att det inte var någon fara...tyvärr så litar jag inte riktigt på dem men men det är säkert ingen fara...hoppas jag...:)

TanjaS skrev 2007-12-26 13:44:24 följande:
    nej frågade ju om för gammal ersättning... men några få droppar borde väl ej vara fara ring sjukvårdsupplysningen annars lycka till.,..
  • mama1980

Det borde väl inte vara nån fara, det handlar ju inte om flera dagars gammal ersättning. Vi råkade ge vår dotter (som bara är en månad!) ersättning som stått i kylen några timmar för länge. Vi missförstod varandra om hur länge sedan vi blande till den. Man blir ju orolig, men för oss hände det inget med flickan i alla fall.

Tänk vad orolig man kan bli för de små!

• Lily38

ja man blir ju det...särskilt om man råkat läsa något illa någonstans som jag gjort...hu ja

mama1980 skrev 2007-12-26 17:13:13 följande:
    Det borde väl inte vara nån fara, det handlar ju inte om flera dagars gammal ersättning. Vi råkade ge vår dotter (som bara är en månad!) ersättning som stått i kylen några timmar för länge. Vi missförstod varandra om hur länge sedan vi blande till den. Man blir ju orolig, men för oss hände det inget med flickan i alla fall. Tänk vad orolig man kan bli för de små!
  • Marieeeee

På Neonatalen där min son låg sa de att man kan ha ersättningen i kyl i 3 dagar utan den blir dålig ifall barnet inte druckit av den.. rester ska man dock slänga

• Lily38

jo..men flaskan hade legat i sovrummet sen inatt, han drack nog inte ur den, tror jag, men han snuttade på dinappen, smakar ju på allt...finns ju bakterier där med.

Marieeeee skrev 2007-12-26 17:16:47 följande:
    På Neonatalen där min son låg sa de att man kan ha ersättningen i kyl i 3 dagar utan den blir dålig ifall barnet inte druckit av den.. rester ska man dock slänga
  • Mitt Hjärta i magen

Tror inte de är nån fara. Är de bara nån eller några droppar så tror ja inte magen kommer krångla. Om de däremot är en större mångde kanske han får magont..

• misan84

Hade det varit  nått så hade du nog märkt det på han nu:) tror absolut inte det är någon fara när det inte är en större mängd heller. Finns ju dem som sparar "slattar" o värmer det igen. Vilket jag aldrig skulle göra. Lär ju vara ganska bakterieinförande. Så du kan säkert känna dig lugn:)

(¯`°?.¸ ღ♥ Hampus 07-07-04 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lily38

Ok, tack för svaren!! Känns lite bättre nu :)...o fy att en del sparar "slattarna" o värmer igen...*ryser*.

• yubaba

jag vet att det ar ok att lammna flaskan ute for tva timmar sen maste man slanga bort o gora om.

• ninos

Ta det lungt! Det är ju inte så att ersättningen plötsligt förvandlas till dödligt gift ;)

Om den stått i rumstemperatur så tar det ändå flera timmar innan eventuella bakterier börjar öka. Det som kan hända om bebisen äter gammal ersättning, vilket inte är troligt i ditt fall, är att bebisen blir lite körig i magen.

Om den stått i gassande sol är det en annan femma.

Färdig ersättning kan förvaras i kylen i 24 h sa de på bb och då är jag övertygad över att de har väääääääääääldigt god säkerhetsmarginal på det. 3 dygn som Marieeeee skrev ovan är nog närmare sannngen.

• Lily38

nä det är säkert ingen fara...men den låg i sovrummet i några timmar så därför blev jag rädd eftersom det växer bakterier i rumstemp. men han fick nog i sig så lite, kanske inte alls så det är nog ok. men jag är en aning hispig m ersättningen o flaskorna :)

ninos skrev 2007-12-27 11:07:52 följande:
    Ta det lungt! Det är ju inte så att ersättningen plötsligt förvandlas till dödligt gift ;)Om den stått i rumstemperatur så tar det ändå flera timmar innan eventuella bakterier börjar öka. Det som kan hända om bebisen äter gammal ersättning, vilket inte är troligt i ditt fall, är att bebisen blir lite körig i magen. Om den stått i gassande sol är det en annan femma.Färdig ersättning kan förvaras i kylen i 24 h sa de på bb och då är jag övertygad över att de har väääääääääääldigt god säkerhetsmarginal på det. 3 dygn som Marieeeee skrev ovan är nog närmare sannngen.
  • Höstäpplet

Jag kan inte tänka mig att det är någon fara. Sen är ju nyfödda upp till några månader mer känsliga än t.ex. en 6 månaders. Men en liten skvätt ersättning från i natt det är ingen fara.

Svar på tråden gammal ersättning??