• Maddizen

vad är pangasius för fisk?

Nån som vet? Kan jag äta den?

**Karl-Casper 060516**Bebis i magen BF 080625**
  • Svar på tråden vad är pangasius för fisk?
  • Maddizen

hittade svar. det är haj tydligen ska inte ätas som gravid

• Verkligen

Pangasius är ju en budgetvariant på torsk. Är ungefär samma sorts fisk. Brukar ha det på luncherna på jobbet.

Kent 29/2 och Kent 21/3 2008!!!!
  • bubbelmaja

Jag ringde livsmedelsverket och frågade en gång då jag köpt just pangasuisfilé. Han sa att det är en hajmal som man absolut kunde ge små barn. Nu är du visserligen gravid, men det samma borde ju gälla dig då. Kan man ge en 8-månaders, som min son var då, kan du nog äta den. God var den också och lättlagad.

• Maddizen
    bubbelmaja skrev 2007-12-26 13:38:36 följande:
    Jag ringde livsmedelsverket och frågade en gång då jag köpt just pangasuisfilé. Han sa att det är en hajmal som man absolut kunde ge små barn. Nu är du visserligen gravid, men det samma borde ju gälla dig då. Kan man ge en 8-månaders, som min son var då, kan du nog äta den. God var den också och lättlagad.
    på livsmedelsverket står det att gravida inte ska äta den, så jag hoppar över det
  • Maddizen
    werner skrev 2007-12-26 13:43:24 följande:
    www.recepthjalpen.se/pangasius.html Vart ser du det? Jag hittar inget om just hajmal där....
    sökte på pangasius fick upp i första va det va för fisk sen kollade jag i livsmedelslista för gravida där står det under ät aldrig, haj
  • MajaLinnéa

Såg på tv för ett tag sedan, om hajmal. Och en "expert" eller nåt sa att man INTE skulle köpa hajmal!!

Orsaken var nåt om hur de föds upp, det var tydligen inget alls bra sätt och jag har för mig att det var nåt med att vild fisk blev lidande... typ att hajmalen äter vild fisk...

• werner
    Maddizen skrev 2007-12-26 13:45:18 följande:
    sökte på pangasius fick upp i första va det va för fisk sen kollade jag i livsmedelslista för gravida där står det under ät aldrig, haj
    Ja, men det är ju inte haj utan hajmal.

MajaLinnéa skrev 2007-12-26 13:45:58 följande:
    Såg på tv för ett tag sedan, om hajmal. Och en "expert" eller nåt sa att man INTE skulle köpa hajmal!!Orsaken var nåt om hur de föds upp, det var tydligen inget alls bra sätt och jag har för mig att det var nåt med att vild fisk blev lidande... typ att hajmalen äter vild fisk...
    Ja, den är "gulprickad" hos wwf.
    http://www.wwf.se/source.php/1121475/WWFs_FISKGUIDE.pdf
Svar på tråden vad är pangasius för fisk?