• Gumsan07

Röda prickar/utslag i ansiktet

Hej,

Min dotter blir snart sex veckor. I en dryg vecka nu så har hon haft rejält med röda prickar i ansiktet, känns torrt och knottrigt och väldigt rött. Prickarna/utslagen finns på kinderna, tinningarna, ner på halsen och några stycken på bröstkorgen. Någon som vet vad det kan vara? Har även mycket gaser och ligger och trycker mest hela tiden. Jag ammar och har uteslutit en massa som kan ge magbesvär såsom choklad, nötter, te o en massa annat! Vi började med Sempers magdroppar för en vecka sedan och tycker väl att hon är lite lugnare nu... Ska kontakta BVC imorgon men tänkte ändå höra om någon känner igen sig?

• Svar på tråden Röda prickar/utslag i ansiktet
  • Citrina

det kan va hormonplitar som nästan alla bebisar får

• LyNxQ

Min dotter blev jätteprickig när jag drack svartvinbärssaft, på bvc sa de att det bara var hormonplitor, men de försvann när jag slutade med saften..

Gaserna i magen kan kanske avhjälpas med Miniform, eller att du håller henne lite upprätt när du ammar

• sommartjej

Låter som min son. Han va jätte gasig och hade prickar överallt i ansiktet. BVC sa hela tiden att det va hormonprickar men när han va 8 veckor gammal så åkte vi till sjukhuset där vi fick veta att han va mjölkproteinallergisk. Efter 2 dagar utan mjölk så slutade skriket och han sov.... äntligen.....

Mamma till Gabriel -05 & Emmy -07
  • Gumsan07

Det är det jag är orolig för...mjölkproteinallergi. Vad innebär det? Undvika allt med mjölkprotein men fortsätta amma? Ska verkligen en tur till bvc imorgon.

• fliiickaan

Det kan vara hormonplitor. Men är hon röd på fler ställen på kroppen? Det kan vara så att hon är komjölksproteinallergiker, så är kanske en ide att testa henne för det?

• Luddvar

Säkert hormonplitor. Bebisar får sådana och de går över. Smörj med miniderm.

• Gumsan07

Bara röda prickar på kinder (mest), tinningar, haka, hals och lite på bröstkorgen, ingen annanstans på kroppen. Har för mig att hormonplitor har en gul topp? Det har inte lilla Alma. Röda, torra och skrovliga. Verkar dock inte ha ont av dessa, däremot jättemycket gaser och trycker mest hela tiden...

• fliiickaan

Inte alla har gula toppar. Thindra hade inte det. Dom var bara röda och nariga.

Gumsan07 skrev 2007-12-26 17:09:27 följande:
    Bara röda prickar på kinder (mest), tinningar, haka, hals och lite på bröstkorgen, ingen annanstans på kroppen. Har för mig att hormonplitor har en gul topp? Det har inte lilla Alma. Röda, torra och skrovliga. Verkar dock inte ha ont av dessa, däremot jättemycket gaser och trycker mest hela tiden...
  • mysmammis

Min son har komjölksallergi och det började som röda små prickar på kinder,öron och ner på halsen och vartefter blev det värre kom det även på bröstkorg samt knän och armbågar. Det började ungefär samtidigt som man kunde förvänta sig hormonprickar men han hade ont i magen tidigare (från 2v). Han hade också ganska torr hud i ansiktet,på ben o armar, inte så det direkt syndes men kändes.
    Ganska krångligt att utesluta alla mjölkprodukter men absolut värt det om det är överkänslighet mot mjölk hon har. Min lille kille blev av med prickarna helt på 3-4dagar efter att jag slutat med mjölk. Bra att diskutera med BVC och se vad de säger och ger för råd men dock inte farligt att undvika mjölkprodukter en kortare tid (upp till 2v kan behövas) för att prova.

• Gumsan07

Jag hoppas verkligen att det bara är vanliga hormonplitor men känner mig lite misstänksam eftersom hon har sådana magbesvär. Tycker så synd om henne, inte roligt när man har ont i magen. Jag har ändå uteslutit det mesta som kan ge hudutslag, dock inte mjölkprodukter ännu. Ska höra med bvc, åka dit och visa upp henne så får vi se vad de säger. Tack för alla inlägg.

• fliiickaan

Prata hellre med en läkare på sjukhuset, BVC-personal har verkligen ingen bra koll när det gäller allergier. Vi gick runt i nästan 4 månader innan vi fick reda på att Thindra var komjölksproteinallergiker, så be om ett läkarbesök på barn och ungdomskliniken istället :)

• Gumsan07

Nä, förstår vad du menar. Var på BVC idag och de sa att de trodde det var hormonplitor men kan även vara allergi. Men om det är allergi så borde utslagen sprida sig till övriga delar på kroppen, säger de. Ska avvakta en tid och se om det blir bättre annars tar jag kontakt med en barnläkare. Undviker i alla fall att dricka mjölk så får vi se om det ändrar på någonting. Tack för stödet!

• fliiickaan

Jo, jag förstår att du vill prova med det, men då får du verkligen sluta med alla mjölkprodukter. Verkligen alla. Och ingen mjölk i maten heller.

Svar på tråden Röda prickar/utslag i ansiktet