• Uncovered

Hjälp, Nordeakunniga!

Har fått ett kontonummer, ett personkonto på nordea som jag ska sätta in pengar på. Men när jag försöker får jag ett felmeddelande på swedbanks internetbank. Har jag fel antal siffror, eller vad är det som är fel??

11 siffror är numret på. jag blir knäpp!

• Svar på tråden Hjälp, Nordeakunniga!
  • thessires

Kanske saknas clearingsnr?

• mamma 03 05

Clearingnr är 3300 och sen så personnr.

• punkpappa
    Uncovered skrev 2007-12-26 14:03:47 följande:
    Har fått ett kontonummer, ett personkonto på nordea som jag ska sätta in pengar på. Men när jag försöker får jag ett felmeddelande på swedbanks internetbank. Har jag fel antal siffror, eller vad är det som är fel??11 siffror är numret på. jag blir knäpp!
    Är du säker på att det är ett personkonto och inte ett vanligt bankkonto?

Nordea har ju personkonton som är personens personnummer,
    och vanliga bankkonton med ett 4-siffrigt clearingnummer + kontonummer på 7 siffror.

Det är alltså skillnad på bankkonto och personkonto
  • Uncovered

går inte att lägga till honom som ny mottagare eftersom "du har skrivit kontonummret fel, ska skrivas utan punkter och bindesträck" vilket jag inte har gjort! testat både vanligt konto med clearingnumret och personkonto. men funkar bara inte!

• helleappel

Men är det inte så att ett personkonto endast har 10 siffror? Ett personnummer är ju uppbyggt XXXXXX-XXXX, alltså 10 siffror. Kolla med den som ska ha pengarna att du verkligen har rätt nummer.

• Uncovered

det gjorde jag, och han sa att det var rätt. dessutom vet jag att siffrorna inte är samma som i hans personnummer :S waah är så förvirrad

• helleappel

Men i sånt fall är så det kanske inte ett personkonto, utan ett vanligt konto. Testa att inte kryssa i den rutan för personkonto istället. Annars har jag tyvärr inget tips...

• Uncovered

har tyvärr testat det med =/ näe. om alla hade haft swedbank hade jag varit så himla nöjd :b

• guldlockis
    Uncovered skrev 2007-12-26 14:31:45 följande:
    har tyvärr testat det med =/ näe. om alla hade haft swedbank hade jag varit så himla nöjd :b
    Ibland måste man lägga till vissa siffror för att det ska stämma. På swedbank finns info om hur du skriver in rätt siffror.
    Man kan inte kompensera fel riktning med högre fart!
  • nadja84

Om kontot ser ut så här: 1405 54 53153 så är 1405 clearingnummer

*Dylan 2006-03-25*
  • punkpappa
    Uncovered skrev 2007-12-26 14:22:14 följande:
    det gjorde jag, och han sa att det var rätt. dessutom vet jag att siffrorna inte är samma som i hans personnummer :S waah är så förvirrad
    men då är det inget personkonto, utan ett vanligt bankkonto.
  • I Love You Three

jag har nordea personkonto och jag skriver mitt såhär när någon ska föra över pengar

3300880711**** alltså 14 siffror

• Malibu

Lite sent, men jag ville bara säga att det kan vara personkonto trots att siffrorna inte är samma som personnumret. Jag har nämligen ett sådant konto (11-siffror). Då är de fyra första siffrorna clearingnummer. Nordea hade en period när de slutade med personkonto = personnummer, men sedan gick de tillbaka till det igen.

Svar på tråden Hjälp, Nordeakunniga!