• Superizza

Hur ofta ammar ni era barn??

Jag har ett prematurbarn på 8 veckor nu.. Han var beräknad till i dag den 26dec..
    Barna som föds när dom ska får ju välja själva när dom ska äta o så. och då kan de ju bli att dom inte äter så ofta för ja har hört om en som matar sin vid 1 på natten o sen sover barnet till 10-11 på morgonen.. Mitt barn äter var 3 timme och det har den väll fått från att den sondmatades ju var 3 timme o de sitter väll i, o så skulle man inte vänta längre en 4 timmar.. Men hur länge gäller det och om dom börjar äta efter längre tid när blir det det då??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 21:00:05:
    kanske inte har med sonden att göra, kanske de har.. men de känns som om han känner sig tvungen lr något att äta var 3 timme, för på nätterna vaknar han o drar bara ett par drag o sen somnar han igen.. o på dagarna äter han jätte mkt..
    men de kanske e så de ska va..

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni era barn??
  • lantisbrud

Beror det verkligen på sondmaten att din son äter var 3:dje timme?

Min son är föd en vecka efter bf och vägde 4,7kg då. Han har ätit (jag ammar) varannan till var tredje timme fram tills för en vecka sen (när han var 6 veckor). Först nu kan (vill) han ha 4 timmar mellan målen samt 5-6 timmar på natten.

Vet inte vad som gäller prematurbarn men jag har låtit min son bestämma takten, det är först nu som jag kan försöka underhålla honom lite och skjuta på målen lite grann. 
    Hoppas du får svar!

• Idasmamma1985

Jag har en dotter 14 dagar gamal dotter som kom i v. 36, hon är vädligt liten för sin ålder...många tror att hon kom i vecka 30 - 33.

Hon äter när hon är hungrig...ca varannan timme.

• HelenaC78

Min dotter föddes v.35+4. På BB åt/"koppades" hon först var 3e timme, sen ändrades det till var 4e. Vi låg 8 dagar på BB. När vi kom hem fick hon äta när hon var hungrig, vilket kunde vara allt mellan 30min- 1½h. Nu e hon snart 5 månader (4 mån. korr.) och hon äter ca var 3e timma.

• Bubblan78

Min dotter kom i vecka 34 (är nu 2 månader) och ska enligt BVC och Neonatal fortfarande ammas var tredje timme, precis som när hon sondmatades i början.

• annahsavannah

fick min dotter i v 34.
    sondmatades var 3:dje timme. när sonden togs bort så körde jag på med var 3dje timme första dagarna, sen så lät jag henne bestämma själv. nu kan d gå 1-3 timmar ungefär, beror på hur snuttig hon e.
    kan hålla sig längre på nätterna.

• cloudberry79

Vidar är 10 veckor nu, född i 28+3. Vi får inte låta det gå mer än max 4 timmar mellan måltiderna, vi får ofta väcka honom på nätterna för att han ska äta. Annars håller han ganska konstant 3 timmarsintervaller, antar att det är på grund av sondningen. Tyvärr gjorde hela grejen att få honom för tidigt att min mjölk är väldigt begränsad, så vi ger nästan bara ersättning.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Mammasknodd

Vår son är född i v 33+3 och är nu lite mer än 3veckor...
    Han sondmatades också i början...och var tredje timme. Men nu när jag helammar så äter han närhelst han vill. Kan bli mellan 1-3 timmar emellan. Han äter gärna oftare på nätterna.
    Just nu får jag sitta i sängen med honom i famn vid bröstet...annars får jag inte sova överhuvudtagetFundersam 

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • HelenaC78
    Mammasknodd skrev 2007-12-27 22:14:59 följande:
    Vår son är född i v 33+3 och är nu lite mer än 3veckor...Han sondmatades också i början...och var tredje timme. Men nu när jag helammar så äter han närhelst han vill. Kan bli mellan 1-3 timmar emellan. Han äter gärna oftare på nätterna. Just nu får jag sitta i sängen med honom i famn vid bröstet...annars får jag inte sova överhuvudtaget 
    Det låter som jag hade det i början. Kan du inte ligga ner o amma?? Då kanske både du och ditt barn får sova lite mer.. Det funkade bra för oss i alla fall.
  • victory tilly

Min första som inte var prematur åt jämt. Säkert 7-10 ggr /natt och lika ofta på dagen. Det var ganska jobbigt, men jag hade ju inget att jämföra med, så det gick ju... Sedan när det var dags för smakisar så åt hon inget alls. Levde på välling tills hon var nästan 1 år.
    Min andra är en liten v 28+4 och hon sondades i nästan 2 månader och har sedan helammats. Hon var som en klocka och ville ha mat var 3e timme, jag tror oxå att det beror på sondningen. Men åh vad skönt det har varit! Hon har inte ens velat ha bröstet innan 3 timmar har gått när hon varit gnällig. Nu äter hon vanlig mat och det har gått som en dans att introducera allt utom vällingen i början.
    Alla ungar är olika och det viktigaste är nog att inte stressa upp sig, vare sig dom äter konstant eller inte alls. Lycka till!

• knäppisen

jag har två prematurfödda barn, båda sondades alltså var tredje timme i början.
    Dottern följde sen slaviskt 3-timmars intervallet (förutom på natten då hon sov 4-5 tim efter ca 2 mån ålder)
    Sonen gick från sondning var tredje timme till amning varje- varannan timme.

Summan av kardemumman, barn är olika, en del äter oftare än andra.

Svar på tråden Hur ofta ammar ni era barn??