ekg! hjälp!
Jag är pinsamt dålig på att ta EKG, och instruktionerna vi har på jobbet är värdelösa. Är det ngn som har ngt bra knep på hur man ska komma ihåg vart knapparna ska sitta och vilken slang som går till vilken?
Jag är pinsamt dålig på att ta EKG, och instruktionerna vi har på jobbet är värdelösa. Är det ngn som har ngt bra knep på hur man ska komma ihåg vart knapparna ska sitta och vilken slang som går till vilken?
gul på vänster hand= vigselring
svart på hö hand= cigarett aska
röd på vä fot= hjärtat är på vä sida
blå på hö fot= (blir över eller) dålig blodcirk pga rökning.
Har jag för mej, är 15 år sen jag gjorde det.
Solen lyser över gräset (gul vä hand och grön vä fot)
Sen vet jag inte var den svarta och röda ska vara, haha. Det är mkt lättare med slangarna på bröstet.
Jag tänker alltid så här:
Gul sol, grönt gräs och röd sol, svart jord (gul vä hand, grön vä.fot. Röd hö. hand och svart hö. fot)
Jag brukar tänka lite som Eisa- Gul sol och grönt gräs. Den gula ska sitta på vä arm, den gröna på vä ben, eller egentligen så nära höften som möjligt, så högt upp på utsida lår går bra.
Den röda ska sitta på hö överarm, och den svarta spelar ingen roll vart på kroppen du sätter, för det är "jord". Men jag brukar sätta den bredvid den röda.
Solen lyser på grönt gräs = vänster (gult, guld, vigselring)
Röd jordgubbe i svart jord eller röd stuga på svart jord.
Eller är det de andra 6 elektroderna du är osäker på?
Jag vet ingen bra ramsa eller så för att komma ihåg vart alla de andra elektroderna ska sitta. Men de är ju numrerade, så att börja med nr 1 är ju en bra start iallafall
Hittade den här förteckningen över hur elektroderna ska sitta, hoppas att det hjälper dig litegrann:
www.his.se/upload/47426/elektrodplacering.pdf
Kolla hur de sitter på bifogad bild så ser du att 1:an sitter nedom 4 revbenet, när du hittat 4 revbenet och placerat 1:an där så sätter du 2:a mittemot på andra sidan och sedan 3:an på 5 osv...skriv ut bilden och ta med dig till jobbet vetja!
Lycka till!