• SYLO

Nån som har provat zonterapi innan IVF behandling

Jag var på SPA helg och träffade en zonterapeut. Hon var massör med det var därför vi träffades jag hade beställt massage. Hon upptäckte att hela min svank var låst/stel alla muskler inget gick att rubba.

Hon berättade då att hon oxå var zonterapeut och undrade om hon fick kolla på mina fötter eftersom hon misstänkte en sak vad det kunde vara. Visst sa jag...

Hon kände och sa du har en svullen/kall livmoder har du problem med underlivet mens, att skaffa barn. DU har inga äggledare. Jag grät/rös till och berättade allt för henne hon började nästan gråta och nu har hon rekommenderat mig till en zonterapi här i stockholm innan vår nästa IVF för att se om vi kan ställa den svullna lilvmodern till rätta. Visst blir man förvånad.

Nån som har gjort zonterapi innan IVF? eller annan liknande behandling. Jisses jag kan säga att fan vad ont det gjorde när hon tryckte hon visade mig punkterna för livmodern och jag har nu masserat där själv sedan i lördags till och från vad gör man inte?!!!!! Man vill ju bara vara frisk!!!

• Svar på tråden Nån som har provat zonterapi innan IVF behandling
  • JoPe

Hej Sylo!

Jag går regelbundet till min zonterapeut sedan många år tillbaka. nu senast har vi gjort lite tätatre behandlingar med tanke på att vi snart skall starta vår första IVF-behandling. Hon är mycket positiv till zonterapins inverkan på resultatet i samband med IVF. Om jag kommer ihåg rätt så nämnde hon att kliniken i Falun rekommenderar denna typ av behandling inför IVF.

Visst gör det ont. Jag brukar nämna för henne att om det inte var så att jag visste att det hjälper så skulle jag aldrig komma tillbaka...

Sök upp en zonterapeut i Stockholm och kör hårt.

Lycka till!

• SYLO

Jag ska på min första behandling idag. Spännande men ändå rädd eftersom hon kollade mig inte visste ett skit om mig och sa svullen/kall livmoder.

Hur ska man kunna förstå dem. Vad är en svullen livmoder är det infektion eller bara en dålig livmoder?

Hur gör du för att fatta? Jag vill ju veta varför det är svullet...

• JoPe

Hej igen!

min terapeut är jättebra och förklarar på ett sätt så man förstår. Hon har behandlat mig i många år och vet att jag alltid frågar massor. Gör så att du frågar tills du förstått vad han/hon menat.

Lycka till idag.

Kramisar

• Linnéa31

Jag ska inte få zonterapi men akupunktur inför min nästa IVF (2:a försöket). Jag antar att behandlingarna är besläktade men att man trycker på zonterapi och använder nålar vid akupunktur. Så jag berättar vad jag hört om akupunktur så kan du/ni själva avgöra om det kan vara samma sak med zonterapi.

Tydligen är det så (finns vetenskapliga studier kring detta) att akupunktur kan hjälpa om man har problem med att livmodern inte vill ta emot ägget. Det man gör är att behandla vissa punkter så att blodcirkulationen i livmodern förbättras. Hon som ska behandla mig nu har behandlat 7 stycken hittills och 5 lyckades med den IVF:en (det är ganska nytt att de behanlar med aku här tydligen)! En hade försökt 6 gånger och lyckades då hon fick akupunktur!

Läste på någon internet-site om någon som gjort akupunktur och att akupunktören hade sagt att problem med t.ex. mensvärk (kramper) och barnlöshet kan bero på samma sak - för dålig blodcirkulation i livmodern, vilket kan avhjälpas med aku. Jag har jätteont och får kramper vid mens och har i allmänhet en rätt dålig blodcirkulation så kanske finns det ett samband här!

Trodde först att det vara hokuspokus men eftersom det finns vetenskaplig forskning kring detta har jag valt att lita på resultaten och testa själv! Så lycka till med zonterapin, hoppas att det hjälper!!! Kramar Linnéa

Svar på tråden Nån som har provat zonterapi innan IVF behandling