• FruMansour

Jag behöver tips på hjärngympa för hundar!!!

Som rubriken lyder.... jag behöver tips på hjärngympa till min hund.
    Min vovve Amstaff/Rottweiler)är enbart 4 mån men mkt smart och mkt destruktiv och lurig om han inte stimuleras mentalt. Jag behöver flera tips så jag kan variera mig.....

Han har nu lärt sig rymma genom fönstret (vilket jag trodde var omöjligt för honom som är så liten.) Han kan dessutom öppna balkongdörr och ytterdörr. För att inte tala om alla leksaker han tuggar sönder för barnen när han har lite tråkigt. Skvätter dessutom inne också i ren protest när jag vet att han i normala fall är rumsren.

Det är såklart stooooor skillnad på honom de dagar jag lagt ner massor med tid på honom, men vissa dagar blir det mer och andra mindre..så jag behöver lite tips...

Tack på förhand! Marie

• Svar på tråden Jag behöver tips på hjärngympa för hundar!!!
  • jackrusselltok

Det finns ju leksaker som man stoppar godis i och så ska hunden få ut godiset på olika sätt. Det stimulerar ju ett tag iallafall.

• kariba

Jag har också en aktiv lite pojke (ettåring). Jag gör så ibland att jag tar hundmat eller godis. Han får sitta still och stanna så går jag och gömmer godisarna på olika ställen i ett rum. På kommando får han leta och det tar oftast en stund.

Lägga godis i enn typ big pack låda med locket på så får han ta upp den själv.

Gå ut i skogen och lek sök, göm dig så får han leta...

Jag ska fundera på mer...

• Idris

jag gör "mjölkpaketet" när min kille ska ha mat. delar upp maten i omgångar. lägger det i en tom mjölkpaket och viker ihop, sen gömmer jag det och han får leta. sen måste han öppna paketet och mumsa i sig maten. blir mkt kartong men han har roligt

• frulan

Hej!
    Tänkte bara tipsa om (om du inte redan gör det) att det även är bra att träna passivitet så att valpen lär sig slappna av.
    En sån liten plutt vet inte sitt eget bästa och håller igång så länge alla andra gör det och så länge han får.

Man får helt enkelt hjälpa dem med olika passivitetsövningar.
    Annars är risken stor att man, när hunden blir större, får en överstimulerad vovve

En hund kan inte protestera, att han kissar beror på att han är kissnödig, han är ju bara 4 månader. De kan inte hålla blåsan förrän de är runt 4-6 månader.
    Att han kissar kan även bero på stress eller för att han visar en lugnande signal (alltså kissa).
    Vår vovves bästis är en amstaff, vår vovve är lite mer energisk än hon och varje gång hon kommer hit så kissar hon en skvätt som vår vovve ska lukta på (det är en avledande manöver)

Ser att du fått så många aktiveringstips så här kommer ett tips på gott godis i stället
    Torka t ex kycklinglever i ugnen (jag brukar koka den en snutt innan), dela i små bitar och in i ugn på 50 grader i några timmar.

Du kan även lära in trix och sånt. Allt aktiverar innan det är färdiglärt.

Myyysigt med valp!

• FruMansour
    frulan skrev 2007-12-26 23:07:24 följande:
    Hej!Tänkte bara tipsa om (om du inte redan gör det) att det även är bra att träna passivitet så att valpen lär sig slappna av. En sån liten plutt vet inte sitt eget bästa och håller igång så länge alla andra gör det och så länge han får.Man får helt enkelt hjälpa dem med olika passivitetsövningar.Annars är risken stor att man, när hunden blir större, får en överstimulerad vovve En hund kan inte protestera, att han kissar beror på att han är kissnödig, han är ju bara 4 månader. De kan inte hålla blåsan förrän de är runt 4-6 månader.Att han kissar kan även bero på stress eller för att han visar en lugnande signal (alltså kissa).Vår vovves bästis är en amstaff, vår vovve är lite mer energisk än hon och varje gång hon kommer hit så kissar hon en skvätt som vår vovve ska lukta på (det är en avledande manöver) Ser att du fått så många aktiveringstips så här kommer ett tips på gott godis i stället Torka t ex kycklinglever i ugnen (jag brukar koka den en snutt innan), dela i små bitar och in i ugn på 50 grader i några timmar.Du kan även lära in trix och sånt. Allt aktiverar innan det är färdiglärt.Myyysigt med valp!
    Men han kan hålla sig...utan problem.... Det går ju nämligen superbra alla andra dagar då han aktiveras eller har superkul hela tiden. Och han kissar liksom inte ut allt utan småskvätter överallt .....på golvet...i sängen... Och han har ju inga problem att säga till annars heller. Visar tydligt att han är kissnödig... "hoppar på dörren" eller söker ögonkontakt och skäller till lätt.

TRix kan han hur många som helst... Känns som att jag har för höga krav på honom då han visat sig vara otroligt lättlärd.
  • mysmatte

Finns ju mängder med sätt att aktivera sin hund!

* Har du testat att låta hunden söka efter godis eller favorit leksaken? det är bra tränning för hjärnan och roligt. Man kan göra det enkelt i början och låta hunden sitta vänta och se när man lägger ut godiset sedan avansera och låta hunden vara på annan plats. Jag gördet dagligen med min hund, vi gömmer godis, leksak, matte.

* Har man fyra platsmuggar så kan man ställa dem på en rad och lägga i en godis i en av mugarna så ska hunde lista ut i vilken det är. Ganska rolig grej att göra.

* Gömma godis i en kastrull och lägga på locket så ska hunden försöka få av det. Går också med platsburkar.

* Konga om ni inte har en konga så skaffa en sån finns biliga kopior. Man kan fylla den med leverpoastej då har hunden jobb att slicka i sig eller så fyller man den med godis låter hunden försöka klura ut hur den ska få ut godiset på enklaste sättet.

* Toa pappers rulle eller annan rulle kan man fylla med godis och stänga igen i ändna så ska hunden kämpa och försöka få upp och få ut godiset kan bli ganska så stökit.

* Aktiverings leksaker finns det mängder av. Vi har pyramiden den är kanon min My blir besatt av dem och kan hålla på i en timme även trotts godiset är slut. Vi har tärningen men den är hon livrädd för tyvärr men trännar på att få henne att tycka om den. Är bra grej där man kan ställa hur många som ska komma ut. Bollen vi har en boll där man kan ställa hur mycket godis som ska komma ut tycker den är bättre än den där qulan eller vad den blå och röda bollen heter. Det blir mer jobb. Finns ju även andra saker. Vi ska skaffa ett ben som det göms godis i är en plastig hjärnleksak.

* Ben med knutor kan man stoppa i godis smulor eller mindre godis bitar i då har hunden något att göra.

* Liten pappers kartong och ett snöre. Sätt fast snöret på pappers aksen och stoppa i godis stäng locket. Sätt fast pappers asken i ett träd, eller någon annanstans så ska hunden försöka få ner asken och öppna den.

* När hunden blir äldre kanske du kan testa med spårning det är det bästa för hjärnan som finns. Vi gör det 2 gånger i veckan. My blir helt slut efteråt.

• FruMansour
    mysmatte skrev 2007-12-27 10:58:32 följande:
    Finns ju mängder med sätt att aktivera sin hund! * Har du testat att låta hunden söka efter godis eller favorit leksaken? det är bra tränning för hjärnan och roligt. Man kan göra det enkelt i början och låta hunden sitta vänta och se när man lägger ut godiset sedan avansera och låta hunden vara på annan plats. Jag gördet dagligen med min hund, vi gömmer godis, leksak, matte. * Har man fyra platsmuggar så kan man ställa dem på en rad och lägga i en godis i en av mugarna så ska hunde lista ut i vilken det är. Ganska rolig grej att göra. * Gömma godis i en kastrull och lägga på locket så ska hunden försöka få av det. Går också med platsburkar.* Konga om ni inte har en konga så skaffa en sån finns biliga kopior. Man kan fylla den med leverpoastej då har hunden jobb att slicka i sig eller så fyller man den med godis låter hunden försöka klura ut hur den ska få ut godiset på enklaste sättet.* Toa pappers rulle eller annan rulle kan man fylla med godis och stänga igen i ändna så ska hunden kämpa och försöka få upp och få ut godiset kan bli ganska så stökit.* Aktiverings leksaker finns det mängder av. Vi har pyramiden den är kanon min My blir besatt av dem och kan hålla på i en timme även trotts godiset är slut. Vi har tärningen men den är hon livrädd för tyvärr men trännar på att få henne att tycka om den. Är bra grej där man kan ställa hur många som ska komma ut. Bollen vi har en boll där man kan ställa hur mycket godis som ska komma ut tycker den är bättre än den där qulan eller vad den blå och röda bollen heter. Det blir mer jobb. Finns ju även andra saker. Vi ska skaffa ett ben som det göms godis i är en plastig hjärnleksak.* Ben med knutor kan man stoppa i godis smulor eller mindre godis bitar i då har hunden något att göra.* Liten pappers kartong och ett snöre. Sätt fast snöret på pappers aksen och stoppa i godis stäng locket. Sätt fast pappers asken i ett träd, eller någon annanstans så ska hunden försöka få ner asken och öppna den.* När hunden blir äldre kanske du kan testa med spårning det är det bästa för hjärnan som finns. Vi gör det 2 gånger i veckan. My blir helt slut efteråt.
    tack tack...

Vi har redan testat att spåra och han tycker att det är skitkul och hittar mig även om jag sprungit iväg väldans långt. :)
  • mysmatte
    FruMansour skrev 2007-12-27 11:04:35 följande:
    tack tack...Vi har redan testat att spåra och han tycker att det är skitkul och hittar mig även om jag sprungit iväg väldans långt. :)
    Spår är ju roligt förbåde matte/husse och hunden. När hunden lärt sig att finna matte/husse på slutet av spåret kan man ju göra det ännu svårare. lägga ut saker den ska spåra upp, göra olika svägar mm. Min My älskar att spåra blir helt galen då man tar fram spår väskan då vet hon att vi antingen åket och spårar med gruppen eller åker själv. Jag lägger alltid ut en leksak samt en eller fler trä pinnar för att tränna in för den dagen vi kanske tävlar i spårning. låter spåret ligga i minst 1 timme. brukar göra 1km långt spår annars blir det för enkelt. Går som ett S i början sedan går jag rakt på och sedan svänger jag rejällt och gåt tillbaka som ett u ungefär.
  • FruMansour
    mysmatte skrev 2007-12-27 14:20:59 följande:
    Spår är ju roligt förbåde matte/husse och hunden. När hunden lärt sig att finna matte/husse på slutet av spåret kan man ju göra det ännu svårare. lägga ut saker den ska spåra upp, göra olika svägar mm. Min My älskar att spåra blir helt galen då man tar fram spår väskan då vet hon att vi antingen åket och spårar med gruppen eller åker själv. Jag lägger alltid ut en leksak samt en eller fler trä pinnar för att tränna in för den dagen vi kanske tävlar i spårning. låter spåret ligga i minst 1 timme. brukar göra 1km långt spår annars blir det för enkelt. Går som ett S i början sedan går jag rakt på och sedan svänger jag rejällt och gåt tillbaka som ett u ungefär.
    Jag tycker att det verkar svårt att få hunden att fatta att han ska spåra efter leksaker eller saker... Är ju lättare om han liksom ser att "matte" går iväg....för att sen söka upp henne.
  • mysmatte
    FruMansour skrev 2007-12-27 14:32:04 följande:
    Jag tycker att det verkar svårt att få hunden att fatta att han ska spåra efter leksaker eller saker... Är ju lättare om han liksom ser att "matte" går iväg....för att sen söka upp henne.
    Efter lite tränning så fattar hunden man får inte gör det för svårt i början.. om någon håller i hunden och du går iväg lägger ut saker och gärna sätter upp snitslar så du ser vart du gått och sedan kommer ut på ett annat ställe väntar 20 minuter eller så sedan sätter man på hunden sele och linan säger spår och pekar in i skogen så brukar hunden förstå att det är spårningen den ska göra. Kan ju ta tid innan hunden helt fattar allt. Man ska inte hjälpa hunden genom att titta åt det hållet hunden ska gå eller ens när hunden söker hjälp det gjorde jag i början när vi gick kurs och det är inte så bra.. Spåra inte för ofta det kan tröka ut hunden. Spårning ska vara roligt. En del människor göra roliga saker på slutet, tex lägger godis i en ask och som beröm och låter hunden öppna för att få ut, en del andvänder en boll som är favorit leksaken och låter hunden leka lite.
Svar på tråden Jag behöver tips på hjärngympa för hundar!!!