• barbagrön

Veck i inre öogonvrån/epikantusveck

Undrar om det är någon här som har ett barn med epikantusveck i inre ögonvrån? Jag vet att barn med downs syndrom har det, men är det någon som har ett barn utan något syndrom och sådana veck? Eller är det någon som har intressant information om det? Har sökt på nätet, men oftast är det då barn med olika former av syndrom eller sjukdomar som förknippas med det. Förlåt mig för uttrycket, men kan "normala" barn ha såna veck ändå?

• Svar på tråden Veck i inre öogonvrån/epikantusveck
  • mhelena

min yngsta dotter har sådana veck och smala ögonspringor, hon ska in på operation när hon är tre och ett halvt år.

Robin-87, Jenny-90, Emil-91, Victoria-96, Selma-06
  • barbagrön

Var inne och tittade på din dotter, men så ser inte min son ut. Han har ganska små ögon, men inte så. Han har däremot dom där vecken i ögonvrån. Har din dotter nån "diagnos"? Är det nåt syndrom, åkomma eller vad kan man kalla det? Vad orsakar det?

• mhelena
    barbagrön skrev 2007-12-26 22:21:01 följande:
    Var inne och tittade på din dotter, men så ser inte min son ut. Han har ganska små ögon, men inte så. Han har däremot dom där vecken i ögonvrån. Har din dotter nån "diagnos"? Är det nåt syndrom, åkomma eller vad kan man kalla det? Vad orsakar det?
    nej hon har ingen diagnos, är normal. var inne hos dig och kikade också, men man såg inte ögonen så bra.
    Robin-87, Jenny-90, Emil-91, Victoria-96, Selma-06
  • Triple Trouble

min dotter hade såna veck, men de har nästan växt bort, det är väldigt vanligt att små barn har det. Min dotter har ingen diagnos, möjligtvis argbigga och charmsyndrom

• barbagrön

Jag har lagt in några bilder så att ni kan titta hur han ser ut och tala om vad ni tror. "another baby maybe" var det såna veck din dotter hade?

• Triple Trouble

ja det var såna veck i ögonvrån, fast min dotter hade mycket mer öppna ögon.

• barbagrön

Ja, min gullis ser dessutom lite "skumögd" ut! Varken jag eller min sambo har såna ögon så man undrar ju vad det kommer ifrån. Har du nån bild där man ser vecken? Skulle vara intressant att se!

• Pysse

Jag tror jag har lite sådana ögon - eller bred näsrygg. Men min mamma är samisk och har lite grand sådana ögon. Däremot hade min morfar det ännu mera. Så det kan kanske hoppa ett par led.

Jag sökte lite på nätet och där fanns ju flera svar om att det inte är bevis på ngt syndrom.
    Otroligt söt är din son.

• barbagrön

Åh, tack "pysse"! Alltid värmande att höra att ens barn är sött! Ja, det finns en teori om att det skulle vara något påbrå från lååångt tillbaka hos min sambos släkt. Det ryktas om antingen mongoliska drag eller eskimå-drag. Sist jag hörde nåt var det nån som nämnde att det kunde vara samiskt också! Verkar lite långsökt, men jag vet inte. Har du nån bild?

• Triple Trouble

hittade en bild där det syns lite iaf, som sagt det växte bort rätt snabbt på henne, kolla mina bilder under kidzen

Svar på tråden Veck i inre öogonvrån/epikantusveck