• Anonym (jag)

Kliar i rumpan, ....haft i flera år....

Hej,

någon som känner igen sig?
    I flera år har jag haft kli i rumpan, spec då jag gjort stora A och ska torka mig.
    Har även en knöl som sitter där och min gyn säger:Det är bara portvakten, och du har lite herpes.
    Jag tror hon är ute å cyklar, man kan väl inte ha herpes i flera år i rumpan konstant.
    Vaddå portvakt, är det samma som hemorojd?
    Snart dags att gå till nån annan läkare men jag undrar om någon annan känner igen sig?

• Svar på tråden Kliar i rumpan, ....haft i flera år....
  • Anonym

skulle nog chansa på hemoröjder faktiskt

• Anonym (jag)

och hur får man bort dem? Provat xyloproct då å då, å kliet försvinner ju, men sen återkommer allt.

Min barnmorska sa att (efter att fått två barn) så har jag hemorojd.... Men min gyn kallar det portvakt å säger att alla har det...

• Anonym (klikli)

haha, portvakt? WTF? Jag gissar på hemorojder. Här har det kliat friskt sedan slutet av graviditeten..

• Anonym (hemorojd)

Jag har haft problem med hemorojder i över 5 års tid. Har träffat läkare vid ett flertal tillfällen. Det jag har hört är att dom aldrig kommer att försvinna helt utan att göra ett ingrepp. Jag har blivit erbjuden ett ingrepp, men valt att inte göra det ännu då jag är för rädd för att det ska bli ännu värre där bak.

• michiara

kliar hemorrojder? jag trodde det bara gjorde ont haha

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Anonym
    michiara skrev 2007-12-26 22:45:03 följande:
    kliar hemorrojder? jag trodde det bara gjorde ont haha
    Det som kliar är att det blir små läckage från ändan ut på huden när man har hemorojder. Det är inte avföring som kommer ut utan tarmvätskor (en tarm är inte "torr" utan avsöndrar allt möjligt).
  • michiara

ahaa då förstår jag mkt bättre att kalla en hemorrojd för portvakt låter löjligt tycker jag och jag tycker det är dåligt att du inte får bra information från gyn. Be om en remiss till kirurgen för utredning om du är osäker eller din husläkare.

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Anonym (Lisen)

Pensionera den Gynekologen och skaffa en seriös. Klådan får du av din hemorojd och den är lätt att avlägsna då den sitter utvändigt. Eventuellt har du även ivändigt men det kan en riktig läkare kontrollera. Så ring vårdcentralen och boka tid. Så blir du snart av med alla besvär där bak.

• Anonym

Tack för läsningen!
    Har oxå hemmorojder och igår kliade det som 17.. satt o grävde i stjärten rent ut sagt men idag är det borta. Vilka problem man har

• My sunshine

Som alla andra sagt det e nog hemorojder min bm kallade det för blomman i anus ha ha o sa att alla har en blomma som kläcks då o då jag har haft en gång hemisar efter grav. men dom försvann helt när jag använde xyloproct eller vad det nu heter man skulle smörja o "trycka in" dem igen

• Anonym (jag)

det blir bättre då jag torkar mig med blött papper efter att ha gjort stora A, men om jag tar torrt papper börjar det oftast klia som 17!!! Och jag torkar mer å mer å hårdare...och inte blir det bättre direkt...
    Bör man operera bort hemorojden? Är det vanligt att den sitter kvar såhär i flera år?

• Anonym (hemorojd)
    Anonym (jag) skrev 2007-12-29 21:50:14 följande:
    det blir bättre då jag torkar mig med blött papper efter att ha gjort stora A, men om jag tar torrt papper börjar det oftast klia som 17!!! Och jag torkar mer å mer å hårdare...och inte blir det bättre direkt...Bör man operera bort hemorojden? Är det vanligt att den sitter kvar såhär i flera år?
    Jag fick rådet att helst duscha av min läkare för att det är skonsammare mot hemorojderna. Att helst undvika toapapper där bak.
  • Anonym (jag)

jag brukar använda barnens våtservetter när jag är hemma men det finns ju inte alltid då man är borta.
    Intressant att höra om det ni skriver, det låter ju som att det är hemorojd jag har och att det är DEN som ger mig klådan...
    Fattar inte varför gyn sa att jag även har herpes, att det kan uppkomma under stress..... För jag har haft samma partner i över 6 år så inte har jag blivit smittad av nån. Trodde herpes var en könssjukdom, när man har det i underlivet eller i rumpan? Jag har inte herpes förövrigt, varken på munnen eller i underlivet å har aldrig haft. Så det verkar ju fel det gyn sagt om herpes i rumpan... Hon har nämligen varit så bra annars å hjälpt mig med stora svampproblem som jag nu är putsväck efter förut flera års problem...

• Anonym (Hemmisar)

Jag har väldiga problem med mina och extrem klåda i omgångar. Jag smörjer med Silon som förebyggande och med Sheriproct om det behövs, Alcosanal-suppar om det är överjävligt. Portvakt har jag aldrig hört talas om!
    Efter allt tvättande därbak (läckage också ) har jag märkt att jag får svamp med, så då får man smörja med lite canesten utanpå.
    Det är förb*nnat jobbigt och jag önskar allt kunde försvinna på ett kick.

Svar på tråden Kliar i rumpan, ....haft i flera år....