• jellona0507

Vad kan man bjuda på för "lätt" mat på nyår?

Jag ska ha fest här hemma på nyår, och gästerna som kommer är mellan 20-30år.
    Har tänkt att bjuda på lite "lättare" mat, så man kan stå och äta.
    Får gärna vara lite "finare" mat, men ändå inget allt för dyrt, och helst inget som tar lång tid att tillaga!

Låt fantasin flöda..

Minya 050727 & Engla 070828
  • Svar på tråden Vad kan man bjuda på för "lätt" mat på nyår?
  • Dino78

Minipizzor! Gör pizzadeg (med bakpulver tar det typ 30 minuter inkl gräddning) och sen måttar man ut med t ex kakmått små runda pizzor som man lägger på valfria grejer på. Räkor, oliver, fetaost, skinka...ja, whatever
    Går att variera, är gott och enkelt!

DIF i själ och hjärta
  • Marty1980

Snittar med olika röror på.
    Ost och kex.
    Kyckling vingar eller klubbor.
    Tunnbrödsrullar.

• Dino78

Quesidillas är med gott och enkelt!

DIF i själ och hjärta
  • jellona0507
    Dino78 skrev 2007-12-26 22:23:02 följande:
    Minipizzor! Gör pizzadeg (med bakpulver tar det typ 30 minuter inkl gräddning) och sen måttar man ut med t ex kakmått små runda pizzor som man lägger på valfria grejer på. Räkor, oliver, fetaost, skinka...ja, whatever Går att variera, är gott och enkelt!
    Minipizzor lät väldigt intressant! Dom flesta jag känner älskar ju pizza!
    Ska nog fixa ett gäng såna, och sen kanske kex med diverse ost och pålägg..

Mer kanske inte behövs.. Eller så kanske man ska ha något som är mer mättande? *tänker*
  • Dino78

Hamburgare med bröd eller korv med bröd Mättande men inte så fint knaske

DIF i själ och hjärta
  • jellona0507
    Dino78 skrev 2007-12-26 22:31:43 följande:
    Hamburgare med bröd eller korv med bröd Mättande men inte så fint knaske
    Hahhahaa Korv med bröd på nyår? Njaa, får nog bli liite finare mat!

Funderade på att göra taco buffé, men folk brukar vara så grisiga när de äter tacos, så hoppar över den idéen ganska fort. Vill slippa städa upp små köttfärsbitar överallt sen på nyårs dagen!
  • Grannen

Marinerad fläskfilé el kyckling, olika sallader med pasta el potatis, ett gott bröd, olika kalla såser, småplock som oliver och grönsaker i bitar, goda ostar.Sök på buffemat så får du massor av tips på god plockmat!

• MaddeK81
    busfrö86 skrev 2007-12-26 22:33:32 följande:
    Hahhahaa Korv med bröd på nyår? Njaa, får nog bli liite finare mat! Funderade på att göra taco buffé, men folk brukar vara så grisiga när de äter tacos, så hoppar över den idéen ganska fort. Vill slippa städa upp små köttfärsbitar överallt sen på nyårs dagen!
    Vi ska samlas ett gäng dagen innan nyår och förbereda smårtätter, "tapas", ihop att ha på nyår!
  • Dino78

Men sallad då? Pastasallad eller nåt?
    Du kan ju skära upp massa grönsaker och lägga fetaost, oliver, skinka eller vad som helst i små skålar och ha några olika dressingar och kryddor och så får folk plocka på sig det dom vill ha. med pasta blir det ju lite mer mättande!

DIF i själ och hjärta
  • VIXIE

Jag tänkte vi skulle servera sushi till våra gäster antigen köper man det färdigt eller så låter man gästerna vara med och göra dem det brukar bli en jättekul sysselsättning!!!Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • HannaHYLK

Lite små goda snittar...

I hela mitt liv har jag fått smörgåsar på nyårsafton.
    Tre sorter.

1. Tunnbrödrullar med smör, pepparrotsvisp och hästkött.
    Rullarna delas i små bitar så att varje rulle blir 3-4 bitar.

2. Kavring (mörkt bröd) skuret i trekanter med brieost och vindruvor på.

3. Formfranska skuret i trekanter med majonnäs, räkor/gravad lax, dillkvist och citronskiva på.

De här tre sorternas smörgåsar är vad som är nyår för mig. Vet faktiskt inte hur jag ska överleva i år när jag varken får äta lax eller brieost... Smörgåsarna gjorde ju nyårsafton till årets bästa dag!

Svar på tråden Vad kan man bjuda på för "lätt" mat på nyår?