fläskfile på nyår???
tänkte bjuda på fläskfile på nyår men vet inte riktigt vad vi ska göra med den.
nån med bra tips???
tänkte bjuda på fläskfile på nyår men vet inte riktigt vad vi ska göra med den.
nån med bra tips???
Inlindad i bacon å hasselbackspotatis till det är gott. Så brukar vi ah hela champinjoner samt cocktailtomter till.
Vi har samma problem,vi har planer på att kanske tillföra potatis i någon form och hemagjord bearnäs.(samt massvis med sprit)
Vi ska med ha fläskfilé, eller pappa rättare sagt men vi gör menyn ihop han och jag.
Vi ska steka den med curry, lägga den på en bädd av purjolök och sen ha på en sås gjord på creme fraiche, curry,chilisås och soja. Sen görs den klar i ugnen och ris och sallad till.
Ett annat år hade vi tomat och timjanfilé. Då har man purjo, en burk krossade tomater och klyftade tomater i en form, lägger i fläskfilén och så kryddar man med timjan. jag har exakta recept på båda om det låter intressant!
Har även ett recept på en fläskfilérätt med massa vitlök om det låter intressant.
vitlök är alltid gott!!!
Ville bara tipsa om att det diskuteras olika alternativa potatisrätter här:
potatisrätt till oxfile?
Italiensk fylld filé
fyra portioner
1 fläskfilé (ca 600 g)
6 skivor parmaskinka, kan uteslutas
75 g fetaost eller mozzarellaost
5 marinerade soltorkade tomater
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ kruka färsk basilika
1 paket bacon
2 msk smör eller margarin
Ansa och skär ett djupt snitt på längden längs med filén. Vik upp filén.
Dela skinkbitarna i mindre bitar, skiva osten eller smula fetaosten i mindre bitar. Finhacka basilikan.
Salta och peppra i filén, fyll den med skinka, ost, tomatbitar och basilika.
Linda baconskivor runt hela filén. Sätt ugnen på 200C.
Smält matfettet och bryn filén hastigt runt om.
Stek ca 20 min i ugnens mitt. Ta ut och skär filén i bitar.
du kan göra marinerad fläskfile jättegott. Ligger i en marinad efter att den stekts. Den äts kall. Receptet finns i "Vår kok bok"
eller så kan man steka fläskfilé och ha sås till ju och hälla över jordnötter och banan... gott gott.....
till det kan man ha klyftpotatis...kanske... och en god sallad...
Ska göra en fläskfilé gryta med champinjonkräm och hela champinjoner. Till det har vi hasselbackspotatis och sallad. Den är jättegod!
Jag ska göra fläskfiléknyten i smördeg med ädelostfyllning och paprika.
Sedan en portvinssås och antingen blir det hasselbackspotatis eller potatisgratäng till det.