• Äldre 26 Dec 23:54
    13014 visningar
    5 svar
    5
    13014

    Göra egna geleljus?

    Har funderat på att börja göra lite egna geleljus, det verkar så kul och blir fint.

    Var finns saker att köpa till att göra ljusen? vad bör man ha om man vill göra fina geleljus?

  • Svar på tråden Göra egna geleljus?
  • evova
    Äldre 27 Dec 00:03
    #1

    på alla leksaks afffärer. finns de

  • Äldre 27 Dec 00:09
    #2

    Panduro.

    Man bör ha gelé, vekar, pennor att hänga vekarna på, eldfasta glas att hälla stearinet i samt lite fina glasfigurer eller någon rolig färg att blanda i gelén.

  • Äldre 27 Dec 00:18
    #3

    Nu till jul dekorerade jag en del av geléljusen jag gjorde med polkagrisar. Fyllde på ljusbehållarna med gelémassa och sedan lade jag i godiset som fick skunka ner i massan. Har bla dekorerat geléljus med annat godias som lakris, engelskkonfekt m.m Det är även fint att dekorera med tex, kanelstänger, stjärnanis, torkad apelsin, torkade blommor.

    Något som man bör tänka på när man smälter gelémassan är att det inte kommer någon vattenånga i massan, det gör nämligen gelén grumlig när den stelnat.

    Pandura hobby har allt man behöver för att tillverka geléljus. Något som är väldigt enkelt att göra

  • Äldre 27 Dec 11:11
    #4

    Vilket bra tips - att lägga godis i ljusen!
    Jag har gjort många geléljus, men aldrig tänkt på godis!!!
    Måste göra det nästa gång...

    Jag har hittills lagt i:
    snäckor
    stenar
    glaspärlor
    bladguld
    glasfigurer

  • Äldre 13 Jan 14:56
    #5

    Ni som jobbar med geleljus, har ni någon som helst aning om vad de innehåller, med tanke på många ljusmassor avger ju mycket farliga "avgaser" som är att jämställa med passiv rökning. Vill ju inte utsätta varken mig själv eller något barn för detta.
    Tex billiga värmeljus av paraffin och andra icke ekologisk stearin/ekologisk vaxmassa är ju några av dem....    
    Är det någon här som vet...???

Svar på tråden Göra egna geleljus?