• Ewis

Vad har ni med i reseapoteket?

Är dax för oss att åka två veckor till Maspalomas om några veckor och med tanke på det tog jag mig en titt i den lilla väskan som vi har vårat reseapotek i för att se vad som behöver införskaffas.

Blev då lite nyfiken på vad NI andra har i erat lilla reseapotek?

Vi är två barn på 3 år och 9 år + fyra vuxna (åker med minna svärföräldrar).

Som sagt skriv gärna och berätta vad NI tar med på Era resor!

• Svar på tråden Vad har ni med i reseapoteket?
  • palmblad

Det viktigaste är mjölksyrepiller; Trevis, som förebygger turistdiarée. Ingen jag rest med har drabbats när den tagit dessa o inte jag heller.

• palmblad

Och till barn, så packa med allt receptfritt som flytande Alvedon, som dock troligen behöver visas upp i säkerhetskontrollen, nässpray, xyloxcainsalva som bedövar t ex getingstick.

• Ewis

Tack palmblad för dinna tips!

Mjölksyrepiller har jag aldrig köpt, äter man dessa varje dag i förebyggande syfte?

Det du tipsar om till barnen har jag oxå i reseapoteket.

• palmblad

Ja, jag tycker det är synd att Trevis ännu är så okänt. Man tar 3 per dag o även 2 dagar före o efter resan. Finns även nåt som heter Travello, men Trevis botar även diarée om man väl skulle drabbas. Finns på apotek, men är egentligen naturläkemedel, så kolla så det inte krockar med annan medicin ni tar.

Tyvärr är det ju starkt begränsat att ta med sig vätska, men alsollösning finns i regel på plats.
    Nåt annat jag kom på som inte finns på apotek längre, men säkert i sjukvårdsaffärer, är självhäftande bandage. Kanon att sätta på ett ställe man brännt sig på o sen ska det sitta kvar tills man kan lirka loss det. Man känner knappt att man brännt sig då.

Ewis skrev 2007-12-27 08:58:14 följande:
    Tack palmblad för dinna tips!Mjölksyrepiller har jag aldrig köpt, äter man dessa varje dag i förebyggande syfte?Det du tipsar om till barnen har jag oxå i reseapoteket.
  • palmblad

Om jag inte var tydlig nog, så ja, man tar Trevis som förebyggande.

palmblad skrev 2007-12-27 09:02:54 följande:
    Ja, jag tycker det är synd att Trevis ännu är så okänt. Man tar 3 per dag o även 2 dagar före o efter resan. Finns även nåt som heter Travello, men Trevis botar även diarée om man väl skulle drabbas. Finns på apotek, men är egentligen naturläkemedel, så kolla så det inte krockar med annan medicin ni tar.Tyvärr är det ju starkt begränsat att ta med sig vätska, men alsollösning finns i regel på plats.Nåt annat jag kom på som inte finns på apotek längre, men säkert i sjukvårdsaffärer, är självhäftande bandage. Kanon att sätta på ett ställe man brännt sig på o sen ska det sitta kvar tills man kan lirka loss det. Man känner knappt att man brännt sig då.
  • palmblad

Om jag inte var tydlig nog, så ja, man tar Trevis som förebyggande.

palmblad skrev 2007-12-27 09:02:54 följande:
    Ja, jag tycker det är synd att Trevis ännu är så okänt. Man tar 3 per dag o även 2 dagar före o efter resan. Finns även nåt som heter Travello, men Trevis botar även diarée om man väl skulle drabbas. Finns på apotek, men är egentligen naturläkemedel, så kolla så det inte krockar med annan medicin ni tar.Tyvärr är det ju starkt begränsat att ta med sig vätska, men alsollösning finns i regel på plats.Nåt annat jag kom på som inte finns på apotek längre, men säkert i sjukvårdsaffärer, är självhäftande bandage. Kanon att sätta på ett ställe man brännt sig på o sen ska det sitta kvar tills man kan lirka loss det. Man känner knappt att man brännt sig då.
  • helene306

Resorb-vätskeersättning kan vara bra. Det räddade mig när jag var magsjuk i Egypten.

F+H=D
  • Marco och Mathias mamma

Vi brukar ha med som de andra skrivit alvedon o dyl. Pincett och första förband är ju bra att ha. Jag är enormt glad att jag hade med Tegaderm i somras då bonusen brände sig på bastuaggregatet, jag tryckte ner armen i vattentunnan och satte sedan på tegaderm och h*n kunde fortsätta att bada hela semestern trots sin stora brännskada.

• Ewis

Palmblad: ska kolla upp dessa piller.

Helena: Ja just ja vätskeersättning är oxå bra, den vi hade hemma sist skickade jag med svärföräldrarna när dom åkte till Thailand sist. Måste köpa ny

• Ewis

Bonusmorsan:
    Vad är tegaderm?
    Finns det på apoteket?

Vi brukar bla ha med bandage, sterila kompresser, kompresser, tejp, plåster, stripes mm

Svar på tråden Vad har ni med i reseapoteket?