• Hå Be

Näsfrida - farligt?

Hej, min lilla 4-månaders är förkyld - lite snorig. Vi har kört med näsfridan ett tag och tyckt att den varit toppen - sonen blir ju så besvärad när snoret åker upp och ner i näsa och svalg. Men - nu har jag hört att man inte ska använda näsfridan eftersom den gör att det återbildas mer slem och snor ju mer man suger. Är det nån som vet om detta är sant?

• Svar på tråden Näsfrida - farligt?
  • Långbenopluto

Nej, det är inte sant (enl min BVC).

Men man ska däremot vara noga med att ge koksaltlösning några sekunder innan, så man  inte skadar slemhinnan när man suger.

God Jul och Gott Nytt År
  • Mossmamman
    Tines skrev 2007-12-27 09:44:40 följande:
    Nej, det är inte sant (enl min BVC).Men man ska däremot vara noga med att ge koksaltlösning några sekunder innan, så man  inte skadar slemhinnan när man suger.
    Håller med föregående talare.
    Den är ju suverän att använda på små barn, när de själva inte kan snyta ut snoret.
    Vet inte hur jag skulle klarat mej utan den.
  • Bluna

Har också hört att det kan bli mer täppt, men pga att slemhinnan blir irriterad. Jag har använt den när jag ser snoret så jag kan suga ut lätt. Tar jag i hårt så kommer det inget i alla fall, trots koksalt. Det sitter nog för långt in. :(

Hoppas sonen blir bra snart, vi väntar ut min 2 månader-dotters förkylning. Det är så synd om dom att de inte kan snyta ut själva.

• Annamaja

jag har använt den till mina barn och jag tycker att den är jätte bra. Men det finns många "motståndare" till den. Jag har hört mycket om den. Men att dom får mer snor/slem har jag aldrig hört tidigare. Använder man den med omsorg och som man ska så tror inte jag att det är någon fara. Hade den varit skadlig hade den inte funnits i butiken att köpa

• fillie

hmm inte får väl vi mer snor om vi snyter oss? är dom förkylda så är dom och min lilleman kan sova gott och andas när jag använt den.

~Neos mamma~
  • Hå Be

Oki - tack för bra svar. Filli; håller med dig - vari ligger logiken att det skulle bli mer snor?!! Men visst, det skulle ju kunna vara så att man irriterar slemhinnan, vilket ju såklart inte är bra. Vi gör nog som Annamaja säger - använder den med omsorg. Den är ju himla bra faktiskt.

• pulmones

Man ska inte använda någon snorsug FÖR mycket för de kan öka slemproduktionen. Fick läramig det på barnintensiven, de suger ju barnen i nedre luftvägarna när de ligger i respiarator.

• jazzy

Läkaren på barnakuten sa åt oss att abslout INTE använda näsfridan,pga att det bildas mer snor & slem..men vad gör man när ens barn är så snorig??

Nu är Måns här!!!!
  • Mylla

Jag tror inte att det irriterar speciellt mycket om man använder koksalt först och suger sen. Man behöver ju inte vara där och greja hela tiden. Den går väl inte så långt in i näsan?

Det är sant iochförsig att om man irriterar slemhinnan så bildar den snor för att "skydda sig".

• pulmones
    Mylla skrev 2007-12-27 13:10:30 följande:
    Jag tror inte att det irriterar speciellt mycket om man använder koksalt först och suger sen. Man behöver ju inte vara där och greja hela tiden. Den går väl inte så långt in i näsan?Det är sant iochförsig att om man irriterar slemhinnan så bildar den snor för att "skydda sig".
    frida går inte ens in i näsan , den är toppen
Svar på tråden Näsfrida - farligt?