• lollo14

Hon sätter i halsen, får PANIK

Hej,

Min lilla prinsessa som är 2 veckor gammal har på sistone börjat sätta i halsen när hon ammar. Hon hostar och har sig och kippar efter luft precis som när en själv gör det. Men jag tycker att det är SÅÅÅÅÅ obehagligt att se på, och är rädd att hon skall kvävas. Någon som vet varför hon sätter i halsen? Något man kan göra något åt?

Brukar lufta upp henne i upprätt läge och buffa i ryggen, men tittar hela tiden skrämt om hon inte håller på att bli lila.

Detta har hänt en gång om dagen ungefär, på sistone.
    Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hon sätter i halsen, får PANIK
  • fenurila K o L t

Helt normalt, det kommer mycket mjölk bara inget farligt

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Sandra och Frippe

handpumpa lite först?

• Bubblan78

Så gör min 2 månaders flicka oxå. Hon är ganska glupsk och det kommer mycket mjölk i början, så då hinner hon inte med och sätter då i halsen.

• ElinOlsson

Otäckt, men det händer nog med de flesta bebisar tror jag. Det är ju inget som kan fastna i halsen, som mat kan, det är ju bara flytande. Snart får hon ordning på maten ska du se. Mina glupna bebisar satte också i halsen mycket, de lever än

• MilkyWay

Försök ligg ner och amma. Min lilla kille satte också i halsen hela tiden förut. Det hjälpte inte att pumpa urlite före, det rann lika fort sedan också. Men när jag ligger ner och ammar blir det inte samma sak. Jag tror att mjölken rinner långsammare.

• lollo14

Tack! Blir så lugn av att höra att ni inte blir oroliga, då skall jag inte bli det i framtiden heller!

• dae

min tjej på 2 månader gör såå varje gågn hon äter.. känns jättejobbigt

• Tiger Af Lilja

Min tjej på 1 månad gör likadant då och då, obehagligt i början då jag inte fattade att det var normalt och åkte in till akuten.. men nu så brukar jag ta upp henne som jag gör när man rapar när hon gör så..

• nabben

Min lillkille gör likadant. Håller med om att det är jobbigt att se på när han liksom spärrar upp ögonen i panik...
    Jag gör som du, håller upp i upprätt läge, känns bäst så.
    Om det rinner till för snabbt ger amningshjälpen tips om att antingen ligga ner och amma eller, om man vill sitta, lägga en spänd finger hårt över bröstet. Men min bebbe sätter i halsen oavsett om jag ligger eller sitter.

• ladysoul77

Sådär var det för mig också. Ta lite pauser och rapa henne emellanåt för de sväljer så mycket luft. Plus att du kan pumpa ur "det värsta" innan. När hon blir större suger hon bättre.

• lizette82

ett tips bara försök att slappna av och försök att inte känna dig orolig så får det oftast lättare med.

• Lilla V

TS: Jag har det ungefär likadant, och jag blir suuuuuuperrädd! Jag har fobi för att folk ska sätta i halsen även i vanliga fall. Och jag får panik när min dotter (som också är 2 v) gör det. Jag försöker hålla mig lugn o tänka att så länge det är flytande får man alltid upp det tids nog. Det kan aldrig sätta sig som en propp om det är vätska.
    Men jag bara fasar för hur det ska bli när hon börjar äta o sätter mat i halsen! Jag kommer dö av skräck. Måst everkligen ta reda på hur man ska agera på bästa sätt om det skulle hända.
    Kram

• allanamnärupptagna

Samma här med min lilla tjej...hon sätter i halsen både från bröst o flaska o man blir dörädd varje gång men det är ingen ide att få panik har jag märkt...men jag förstår stressen, det är ju hemskt!

• Lilla V

Hoj hoj! Pratade me en superduktig barnläkare igår som hade jobbat i 20 år! Hon sa att man behöver verkligen inte oroa sig för det där. Hon hade aldrig under sina 20 år hört att nåt barn dött av att sätta bröstmjölk i halsen.
    Och när man själv uppfattar det som att de sätter i halsen, är det oftast inte ens så att de gör det. Utan det är bara deras dykreflex som slås på, och då får de inte luft på några sek. Så fort den minsta vätska e påväg fel slås en klaff igen för luftvägarna. En finurlig sak som spädbarn har. Klaffen stoppar vätskan som är påväg till luftvägarna. Men då tappar barnet andan ett tag, och det är det vi tycker är så läskigt. Luftvägarna är alltså INTE fulla me mjölk då som det hade varit om vi vuxna satt i halsen!

Svar på tråden Hon sätter i halsen, får PANIK