• Maggizz

Åksjuketabletter

Hej alla gravida och icke-gravida!

Jag är gravid i v7 och mår fruktansvärt illa. Kan inte arbeta eftersom jag mår så illa.

Har hört att det finns åksjuketabletter som heter Postafen som ska vara ofarligt för fostret.
    Har ni andra hört om detta och vad har ni för erfarenheter?

Snabba svar tack!

• Svar på tråden Åksjuketabletter
  • Kajee

Postafen är en åksjuketablett/sjösjuketablett.
    Om det hjälper mot graviditetsillamående vet jag inte.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Myran81

Jag mådde jätteilla vid den tiden jag med och några veckor framöver. Mådde så illa att hela dagarna blev förstörda. Jag åt Postafen och de hjälpte mig, blev lite extra trött bara men det var det värt.

• Elstrofico

Jag åt också Postafen och det hjälpte! Tack o lov!

• Maggizz

Men konstigt egentligen att de hjälper mot grav.illamående eftersom de verkar på balanssinnet i örat så vi inte ska bli åksjuka när vi reser.

Har hört av min svärmor att de ska hjälpa. Hon använde dem under sina graviditeter. Läste dessutom om dem i boken "På smällen - från A till Bebis".

• Anuschka

Min barnmorska säger att postafen inte påverkar fostret något. Jag mådde (tack och lov "MÅDDE" ) väldigt illa från v.6-nu v.11 och tog postafen en gång. Fick magsjuka sen men det beroode inte på postafenet. Däremot provade jag seabands, åksjukeband, som två armband med en kula som trycker mot en viss punkt på handleden, och det lättade lite för mig. Annars: ät lite, ofta, salt mat kan också lätta illamåendet. Håll ut, det släpper! Kram och lycka till!

• antons bejb

Postafen hjälpte mej jättebra! Sover som en klubbad säl av dem men det är det värt.

• KickanAnnika

De hjälpte, men jag blev hur trött som helst av de. Men det var i alla fall att föredra.
    Finns SEA-band på Apoteket också. Åksjukearmband. De funkade inte på mig, men vet de som varit hjälpta av de.

• amadina

Postafen rekommenderas till gravida. Tyvärr hjälpte de mig bara de tre första dagarna men jag var kraftigt illamående dygnet runt. Jag tar nu det receptbelagda lergigan comp som rekommenderas för gravida när inte postafen hjälper.

~*~♥~*~ v.11 ~*~♥~*~ BF 22 juli 2008
  • Maggizz

Trött är jag redan. Om jag bara kunde skulle jag lägga mig kl 20 varje kväll. Sover till 10-11 och sover gärna middag mitt på dagen.

Tack för att ni alla delade med er av era erfarenheter.
    Ska köpa en ask tabletter idag så får vi se om de hjälper.

• lollo90

Hejsan, ni som tagit prostafen, hur ofta tog ni. Jag har börjat ta dem och det blir med ca 10 timmars mellanrum, kan man äta dem hur länge som helst eller kan det bli skadligt efter ett tag?
    Lollo

• Babe

Har mått superilla hela graviditeten men Sea-band har hjälpt mig De tar inte helt bort illamåendet, men jag märker en klar skillnad, de tar bort udden-har inte behövt spy sen jag börjat ha dessa. Trodde det var ett skämt, men de funkar!!
    Värt att prova, innan man använder tabletter. Finns på apoteket för ca 150kr.

Babe

• Maggizz

Har tagit postafen i 2 dagar nu men jag tycker inte de hjälper något vidare. Ska pröva några dagar till, sen blir de kontakt med doktorn.

• Noctis

Jag käkade postafen och det hjälpte i början.. Sen fick jag starkare tabletter utskrivna av läkaren.. Som dock bara hjälpte ett tag.. Hoppas att du klarar dig på postafen

• Freiya

postafen hjälpte för mej! mådde illa hela dagarna,förutom på morgonen konstigt nog, i 16 veckor, och dom hjälpte ganska bra iaf!
    sen finns det ju ett armband som heter seaband som man har runt handleden så det trycker på ett visst ställe, har aldrig provat det, dock. men jag har hört folk som sagt att det hjälper.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Stormar

Har ni som provat Postafen blivit MYCKET trötta av det? Jag är så trött nu att jag knappt klarar av jobbet... och seaband kan jag inte heller ha på jobbet, får man inte..

Gå fort och le mycket, så är det ingen som märker att du är ful.
  • Noctis
    Stormar skrev 2007-12-28 14:12:08 följande:
    Har ni som provat Postafen blivit MYCKET trötta av det? Jag är så trött nu att jag knappt klarar av jobbet... och seaband kan jag inte heller ha på jobbet, får man inte..
    Jag blev aldrig trött av Postafen.. Det kanske beror på hur känslig man är oxå..
  • Mephala the ranger

POstafen var min räddning i ett par veckor, där jag utan dem bara hade spytt. Så testa...men jag blev väldigt trött av dem, men fick i alla fall behålla maten

• lollo90

Jag körde prostafen ett par dagar ..tills förpackningen var slut. När jag skulle köpa nya var de slut på apoteket. De på apoteket sa att de inte rekommenderade prostafen utan läkares godkännande. Men jag var desperat eftersom jag hade ständigt illamående. Ja fick tvunget inhandla seaband och oj vad de var en positiv upplevelse...de tog inte bort allt illamående men jag klarade mig och jag slapp vara så trött. Och det bästa...det är inte skadligt. GOTT NYTT ÅR...lollo

• Babe

lollo90: Håller med dig, sea-banden är SUPER, min räddning i vardagen. De trollar inte bort illamåendet helt, men jag märkte direkt en skillnad, och gör det nu när jag tar av mig dem mer än 10minuter... Slipper spy!
    Har haft dem i 5 veckor (tar bara av mig dem just innan jag somnar).

Svar på tråden Åksjuketabletter