• mammahärochnu

    Vad kostar det om man som ensamstående vill få insemination/IVF?

    Läste just i forumet att en hel del ensamma kvinnor nu kan o väljer att få barn via kliniker bla i Danmark.
    Vad kostar en sådan behandling totalt, med resor osv på ett ungefär? Är det skillnader i behandlingen om man jämför med Sverige, men här får man vad jag känner ej (tyvärr)hjälp som ensamstående?

  • Svar på tråden Vad kostar det om man som ensamstående vill få insemination/IVF?
  • Mynta13

    Nej, som ensamstående får du inte hjälp här i Sverige. Beroende på vilken klinik du väljer så kostar det lite olika, jag själv har valt storkkliniken i köpenhamn, där kostar ett försök 3950 danska kr, det är ungefär 5150 svenska kronor, det är för själva inseminationen med donatorsperma, sedan tillkommer innan dess ett inledande journalsamtal och resor. Beror på varifrån i landet du ska åka. Gå in på tråden för ensamstående här under svårt att få barn--insemination, där finns alla de vanligaste klinikerna fint uppradade av "kantarellnisse". Sedan kan jag rekommendera föreningen Femmis! Lycka till!

  • Mynta13

    Vill bara tillägga att detta gäller insemination, vill man göra IVF kostar det ju mer och mer kringkostnader...

  • bethlurv

    I Sverige är det förbjudet för ensamstående att få hjälp med insemination och ivf så du måste åka utomlands. Danmark, Finland eller Lettland vet jag hjälper singlar.

    Själv går jag på Storkklinik i Köpenhamn och betalar ca 5000 sek per försök. Ivf är betydligt dyrare.

  • kantarellkisse

    Behandlingen kostar mellan 2500DKK och 6000DKK per försök. Billigast är läkarklinik med anonym donator och dyrast barnmorskeklinik med id-release-donator (kan ej användas på läkarklinik) Det är också enorm skillnad på var i landet du behandlas.

    Den stora skillnaden är väl behandlingsmässigt att det du köper är enbart inseminationen. Allt annat ska du göra i Sverige (eller ifråga om läkarklinikerna att du bör göra det) Medicin och undersökningar bör du få hos din gynekolog hemma (assvårt i vissa delar av landat, som gbg...). Om du får recept av en dansk läkare får du betala hela summan själv.

    Jag räknar med att betala 4500SEK/försök. MEN, då går jag hos den billigaste BM-kliniken som ligger på Jylland. Jag bor i Gbg och kan lätt ta färjan etc. Men ser man till storks dryga 5000SEK så lägger du till reskostnaden för att ta dig till köpenhamn och hamnar ganska så rätt. Tillkommer gör kostnader för journalsamtal. Men det är ju en engångskostnad (vilket jag önskar att inseminationerna varit - jag räknade ut att jag betalat drygt 21 000 kr efter försök 4. Nu ligger jag väl grovt räknat på 30-35 000kr)

  • juana

    vad kul att det fina ensamstående mammor some viliga och kämpar för det , jag har en bekant som oxå skulle vilja göra det kan nni berätta lute mer eller ge mig nåt nummer man kan ringa till den billigaste kliniken skulle vara kul att ge henne mer info

  • Nebulous

    Kul :) Jag kommer överväga detta i framtiden om jag skulle bli ensam igen. Är nu i ett lyckligt förhållande men jag tycker att det är jättebra att det finns sånna här trådar för just dom som är eller väljer att vara ensamstående. Är själv ensamstående med 2 små så kör hårt allihopa och lycka till! :)

  • molly09

    Någon som vet hur mycket en sperma donator skulle kosta och sen själva insemination?

    Svårt att hitta priser och hur själva behandlingen går till.

  • mmia

    Jag ska påbörja insemination till sommaren. Har träffat Storkkliniken för ca 2 års sedan men hade förlagt all info jag fick. Mailade och fick besked om att jag bl a måste kolla upp mina hormonvärden eftersom jag är över 40. Ringde Mama Mia på Östermalm för att boka tid men de har ingen ledig gynekolog innan sommaren. Är det någon som känner till en bra gynekolog i Stockholm som kan hjälpa till med alla tester och förstår oss ensamstående som ska dra till DK?

Svar på tråden Vad kostar det om man som ensamstående vill få insemination/IVF?