• Älgen

Riskokare?

Jag älskar ris men tycker det är bökigt att koka, funderar på att köpa en riskokare. Läste lite tester på nätet där inte alla var positiva till dem dock.
    Vill höra lite om era åsikter? Nån som har en bra? Vilken märke? Dålig? Vilket märke?

• Svar på tråden Riskokare?
  • Igelkotten Sthlm

Vi har en riskokare, och den fungerade jättebra dom första två-tre gångerna. Nu när jag har kört den tio gånger har nästan allt teflon släppt i botten, och jag har aldrig använt vassa verktyg.

Min slutsats - riskokare är jättebra om man ska ha många gäster eller vill göra egen sushi hemma tex. Man bör nog ha behov av att göra åtminstone 6-8 portioner för att det ska löna sig att ta fram riskokaren. Men - köp en som är av bra kvalitet, kanske måste vara lite dyrare? Jag vet inte vad vår heter, men vi fick den i julklapp förra året och jag tror inte den var speciellt dyr.

Lycka till!

• Blåsan

Jag har haft min riskokare 2,5 år och använder den alltid när jag gör ris. Billig från Ullared, vet ej dock vilket märke men den funkar fortfarande jättebra.

• Miss Lau

Vi har en riskokare som vi använt ca 5 ggr på de 5 år vi haft den. För oss var den totalt onödig eftersom det är precis lika enkelt/krångligt som att koka på spisen tycker jag. Fast om man är väldigt många kanske det är större vits.

• Neko

snabbt och enkelt och perfekt till sushi, fast ska man göra vanligt parboiled så blir det lite godare i kastrull. Och så måste man köpa nya ofta eftersom teflonet i botten släpper.

• Atamon

Vi köpte en billig på ClasOhlson, har haft den i två år, använder den ofta och den fungerar jättebra. Har inte släppt något teflon. Jag var emot riskokare, men tycker nu att det är väldigt praktiskt.

• misssecret

Äter mycket ris och det är den BÄSTA köksredskap jag har, obh är märket jag har och diskar man den direkt utan diskmedel håller den bra har haft den i 4 år.

• Älgen

Tack för alla svar! Åh, jag tror det får bli en för oss ändå!
    Nån mer som har nån kommentar?

• Angelven
    Atamon skrev 2007-12-28 18:47:46 följande:
    Vi köpte en billig på ClasOhlson, har haft den i två år, använder den ofta och den fungerar jättebra. Har inte släppt något teflon. Jag var emot riskokare, men tycker nu att det är väldigt praktiskt.
    Kan bara instämma - har samma , 99 kr på Classe. Fungerar jättebra, det kan bli lite "kaka" i botten, men det går oftast isär lätt. Och varmhållningen på just den är perfekt när jag inte lyckas få resten av maten klar samtidigt.
  • jossanl

Vi har köpt våran på Överskotten för 99:- och den är 2 år gammal.Å då använder vi den 1-2 ggr i veckan...

Funkar helt perfekt och riset blir ju så mycke godare...
    Å då gör ja bara 3 port och tycker de fungerar bra,jag använder coops egna ris...
    Kanongott:)
    lycka till

• annsing82

vi har haft våran i några år nu och använde den jättemycket.

Sambon är uppvuxen i en kultur där man nästan lever på ris.

Den har blivit lite fläckig i botten men inte mycket med tane på hur ofta vi använder den

Mycket smidigare än i gryta man behäver inte passa den utan bara fylla på med ris och vatten och trycka på knappen. Skulle det bli klart för tidigt så varmhålls det automatiskt utan att det blir sämre.

• xena

Vi har en riskokare för mikron. Den fungerar SUPER!!! All slags ris blir perfekt, den är super lätt att diska och det är enkelt att bara slå i vatten, salt och ris så sköter mikron resten. Gå in på riskokare.nu och kolla.

• dweia

Vi köpte en riskokare för några år sedan (en Philips tror jag) och den har varit kanon! Vi åt nästan aldrig ris tidigare men sen vi skaffade den äter vi ris minst en gång i veckan. Vår riskokare är verkligen välanvänd och teflonet har inte släppt alls. Nu skulle jag inte kunna vara utan den, supersmidigt att bara starta och sen sköter det sig själv.

Svar på tråden Riskokare?