• SmultronÄngel

Lite annorlunda kladdkaka?

Undrar om någon har ett recept på en lite annorlunda kladdkaka? Hade nämligen tänkt baka en kladdkaka då min pojkvän fyller 30 och eftersom en kladdkaka är en ganska enkel tårta så tänkte jag höra om någon har recept på en lite annorlunda eller lyxigare variant.

• Svar på tråden Lite annorlunda kladdkaka?
  • meic

Tycker det är gott att lägga i after eight-bitar som smälter och sen ha lösvispad grädde till som man blandat i lite outspädd flädersaft (eller lime) smaskens!

• LuMa

Jag brukar riva ner lite limeskal och pressa lite lime i smeten.
    Till det serverar jag rårörda jordgubbar och ev. vanliljglass.
    Supergott!

• ElinOlsson
    meic skrev 2007-12-27 14:30:19 följande:
    Tycker det är gott att lägga i after eight-bitar som smälter och sen ha lösvispad grädde till som man blandat i lite outspädd flädersaft (eller lime) smaskens!
    Det lät ju mumma! Hur många after eightbitar har du i? Måste prova
    Hackade nötter i är en annan variant. Att göra på riktig choklad blir också lyxigare. Finns säkert recept på ica, tasteline eller coop skulle jag tro.
  • meic

Beror på humöret... är jeg hemst nere så blir det två lådor
    Skämt å sido, det är ju en smaksak, det får ju inte bli för "starkt". Då är det bättre att ha lite vid sidan att garnera med, sticka i grädden eller så!

• elesie

man kan stoppa i dumle-godisar det smakar mumma med lite grädde el vaniljvisp på

• cicci85

Den här är jättegod! Har hitatt receptet här, säkte på lyxig kladdkaka...

Kaksmeten:
    175gr Smör/margarin
    175gr mörk blockchoklad
    2dl socker
    3 ägg-gulor
    1 tsk vaniljsocker
    1dl mjöl
    3 ägg-vitor

Glasyren:
    3/4 dl kaffegrädde
    1 msk smör
    1 1/2 msk florsocker
    1msk socker
    50gr Ljus blockchoklad
    50gr mörk blockchoklad

Kakan: Smält smöret, lägg sedan i chokladen i små bitar, Rör hela tiden, ta av från värmen. Häll i socker med ägg gulorna, Rör rejält. Sedan kan man hälla allt i en bunke, då man också tillsätter mjöl och vaniljsocker. Till sist ska man i en separat skål vispa äggvitor så hårda att de är "fasta" ej ramlar ur bunken typ. Sedan ner med vitorna i den andra smeten.

Bäst är att smörja en avtagbar form, (lättast att skära upp tårtan sen så) häll i smeten, in i MITTEN av ugnen i 200grader i 25-30 min
    Efter HALVA gräddningstiden lägger du över folie.
    SÅ alltså ca efter 13 min.
    ( min kaka igår tog jag efter 30 min, men kakan SKA vara sladdrig i mitten LITE då man tar ut den, för den stelnar till sig då man låter den kallna. )

Låt Svalna

Glasyren:
    Grädde, florsocker, socker och smör blandar man och låter koka upp. Ta sedan av från värmen och lägg i bitarna av chokladen. Rör försiktigt hela tiden så att du får en fin blank chokladkräm

Färdig! Häll nu på glasyren på den kalla kakan som svalnat i 1-2 timmar innan!
    Godast är om du låter kakan stå till sig under dagen i kylen!

• Ellah

Gör chokladfondant istället (typ kladdkaka som en liten muffins, där man bakar ytan precis stel men innanmätet är rinnigt)till detta gör jag vaniljvodka marinerade jordgubbar (klyftar jordgubbar, skvätter över lite vaniljvodka, limesaft och socker och låter det dra) samt grädde.

• eleena

Denna är mest annorlunda för att den inte är brun...

125 g margarin
    200 g vit choklad (går bra med annan sort)

Smält margarinet, smält chokladen i det smälta margarinet
    1,25 dl socker
    2 ägg
    Vispa pösigt
    1,5 dl mjöl
    Blanda ner

Grädda 175 grader ca 25 minuter i form med löstagbar kant. Blir mer brownie-aktig i konsistensen än kladdig, men mycket mycket god!! (Det är jag själv som bakat fram receptet...
  • Mamsingen

Kladdkaka med kryddig tryffeltopping

Ger 8-10 portioner

Tar 35 minuter + tid i ugn

KLADDKAKA:

100 g smör

2 ägg

3 dl strösocker

1 1/2 dl vetemjöl

1/2 dl kakao

1 1/2 tsk bakpulver

1/2 krm salt

VIT CHOKLADTRYFFEL:

2 dl mellangrädde

1 kanelstång

1 1/2 tsk kardemummakärnor

400 g vit choklad

DEKOR:

chokladplattor, till exempel Noblesse

(knappt 1 ask)

Gör så här:

1. Smörj en form med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Smält smöret försiktigt. Vispa upp äggen lätt med strösockret. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Rör ner smöret i äggsmeten och tillsätt de torra ingredienserna. Blanda till en jämn smet och häll smeten i formen.

2. Grädda kakan i 175 grader i nedre delen av ugnen i 20?25 minuter.

3. Låt den svalna helt och gärna stelna lite i kylen.

4. Mät upp grädden i en liten kastrull och bryt ned kanelstången i mindre bitar.

5. Stöt sönder kardemummakärnorna grovt och tillsätt dem i grädden.

6. Koka upp grädden tillsammans med kryddorna, ta kastrullen från värmen och låt blandningen stå och dra övertäckt i ungefär 20 minuter.

7. Hacka under tiden chokladen ganska fint och lägg hacket i en bunke.

8. Låt grädden koka upp igen. Sila av kryddorna och slå den heta grädden över chokladen. Rör tills chokladen smält och det blivit en jämn smet.

9. Låt tryffeln svalna och bred den sedan över kakan. Spara lite av tryffeln för att ?klistra? fast Noblesse-plattorna runt kakans kant. Låt tryffeln stelna lite i kylskåp, lossa formens kant och dekorera med chokladplattorna.

• Mamsingen

Kladdkaka med nougattäcke

Du behöver:

? 100 g smör

? 2 ägg

? 3 dl socker

? 1,5 dl mjöl

? 4 msk kakao

? 1 tsk vaniljsocker

? 1/2 tsk salt

? 50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)

? Kokos till formen

? Cirka 100 g Odense nougat

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.

3. Smält smöret i en kastrull.

4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.

5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.

7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.

8. Häll all smet i formen och grädda 17?22 minuter beroende på din ugns effekt. För at vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.

9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde

• Mamsingen

Kladdkaka med smulig chokladkolatopping

Ger 12 portioner

Tar 40 minuter + tid i ugn

KAKA:

200 g smör

200 g mörk choklad

4 ägg

2 dl strösocker

2 1/2 dl vetemjöl

1 krm salt

TOPPING:

75 g smör

3/4 dl strösocker

3/4 dl ljus sirap

1 dl vispgrädde

2 msk kakao

2 1/2 dl smuliga frukostflingor, exempelvis Start

Gör så här:

1. Smörj en rund bakform med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Smält smöret till kakan i en bunke i mikron. Bryt ned chokladen i mindre bitar och smält försiktigt. Blanda till en jämn smet.

2. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och rör ned chokladsmeten. Blanda mjöl och salt, rör ned i smeten och blanda till en jämn massa. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 14 minuter. Låt svalna helt.

3. Lossa kakan ur formen. Smält smöret till toppingen i en tjockbottnad kastrull. Rör ner socker, sirap, vispgrädde och kakao och låt koka upp.

4. Koka under omrörning på medelvarm platta tills kolan tjocknat och det blir en ?gata? när man drar sleven längs med kastrullens botten. Använd gärna en termometer. Kolan är klar vid 114 grader.

5. Dra kastrullen från plattan och rör ned flingorna i kolan. Bred smeten i ett jämnt lager ovanpå kakan och låt stelna.

• ElinOlsson

Gud så mycket gott - kommer äta kladdkakor i flera veckor framöver

• Queequeg

VIT KLADDKAKA

250 g vit choklad
    200 g smör
    3 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    2 msk konjak
    2 dl vetemjöl
    Glasyr:
    150 g vit choklad
    1/2 dl vispgrädde

florsocker

Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30?35 min. Låt kakan kallna och ställ i kylen. Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halv-stelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker.

• SmultronÄngel

Tack för alla tips! Ska kolla med min pojkvän vad han säger, så får vi se vad det blir.

Svar på tråden Lite annorlunda kladdkaka?