• DoDo

Är det farligt med lågt JÄRNVÄRDE!!!

Nu är det så att min läkare tror att jag har lågt järnvärde, vilket jag kommer få reda på den här veckan, men på min läkare så lät det som om det var ganska farligt, med lågt järnvärde, men nu så här i efterhand så undrar jag hur farligt är det egentligen?, och är det vanligt? och för vem är det farligt för mig eller bebisen eller för oss båda? och vad kan jag göra för att förbättra järnvärdet? och hinner jag förbättra det, jag e i vecka 30..

Oj blev många frågor men hoppas att någon kan svara på dem ...tack på förhand tjejer

• Svar på tråden Är det farligt med lågt JÄRNVÄRDE!!!
  • Sweetie

Bebisen tar det den behöver av dig så det är lugnt! Det är du som blir lidande... Nör mitt järnvärde sjönk blev jag trött och yrslig..

Farlig och farligt.. Det beror ju på hur lågt järnvärde man har i sådana fall.. allt mellan 115-140 är normalt enligt min bm iallafall...

Hjälper dig att puffa upp lite om det rä nån som kan svara mer ingående..

Kramizzz
    Sweetie v.41

• anne82

Enkla tips för att öka järnupptaget
    Kött i någon huvudmåltid, helst varje dag.
    Köttpålägg eller leverpastej som pålägg.
    Frukt, bär, juice och grönsaker till varje måltid.
    Mjölk, te och kaffe till frukost och mellanmål.(hindrar järnupptaget)
    Ost och grovt bröd till mellanmål.
    Laga mat i järngryta ? en syrlig ingrediens som vinäger löser ut järn ur grytan.
    Järnberikade babydrycker och fruktpuréer.

hittade detta på nätet.

• Tina2

Det står ju nästan överallt att nästan alla gravida får lågt hb och behöver ta tillskott, så du är inte ensam. Mitt eget värde är på 108, så nu är det till att knapra järnpiller...

Enligt min bm är det inte farligt för bebisen med lågt hb. Däremot blir ju mamman tröttare och så får man tydligen långsammare läkningsprocess efter förlossningen om man har lågt hb.

• Pyris

Om man förlorar mycket blod under förlossningen så e det inte bra att ha lågt hb. Har för mig att det e svårt att stoppa blödningar.
    Jag har 105 just nu o mår som vanligt..men jag försöker få upp värdet igen IFALL det händer nåt under förlossningen...

• Ankissen

Järnet transporterar syre till barnet. För litet järnvärde - för lite syre till barnet antar jag...

• N i n n i e

Bebisen blir inte lidande pga ditt låga järnvärde. Bebisens hemoglobin har högre affinitet för syre än ditt eget hemoglobin, så bebisen kommer altid först. Men du kan som sagt bli trött och få yrsel så för din skull kan det vara värt att se över järnintaget!

• Avelyn

Ingen fara... jag är i samma sits.. jag hade 84 i hb ( järnvärde ) för ett par veckor sedan. Hjälper inte tabletter och mat finns det starkare medel att ta till. Jag får järn i droppform direkt i blodet två ggr i veckan. Det har gjort att mitt hb på tre veckor stigit till 96. Jag är nu i vecka 37 och ska på nästa dropp i morrn måndag. Man ligger ned och läser en tidning i godan ro medan järnet åker in.

När jag väntade min andre son hjälpte inget.. då fick jag två påsar blod efter förlossningen. Inget farligt med det heller. Bebisen mådde bra och jag med efter min påfyllning av blod.

Undvik att dricka te och mjölkprodukter som hämmar järnupptagandet... går det på tok i af med värderna hittar barnmorskan på en lösning som med mig. Lugnt

• Morran och Elvis

Hej! Hej!
    Instämmer med flera talare.
    Bebben tar det den behöver. Det är du som blir trött.
    Jag har alltid haft lite svårt att nå några höga hb-resultat och när jag blev gravid låg jag så lågt som 88 men nu! Efter nästan ett halvårs intensivt ätande av niferex( järntabletter) massa blodpudding och kött med jämna mellanrum så har jag uppnått ett hb av hela 130! Jag är mäkta stolt.
    Undvik kaffe,te och mjölkprodukter just när du har ätiti och försök iställer hjälpa till med en frukt. C-vitamin underlättar järnupptaget.
    Men nu apar jag bara efter allt vad så många redan sagt.
    Lycka till det ska nog gå bra.

• Mandi74

Det kan ju bli jobbigt efter förlossningen om deu blöder mycket..jag har med mina två sista haft en enorm blodförlust..med sista nu hade jag ett blodvärde på 46 efter förlossningen..inte kul alls..så det är ju mest därför som bm och läkaren tjatar om att man ska ha högt blodvärde..så att man ska klara en större blodförlust..

Men som alla andra säger..beben blir inte påverkad..

Svar på tråden Är det farligt med lågt JÄRNVÄRDE!!!