Hyresrätt vs bostadsrätt?!
Vad anser ni vara dess fördelar resp. nackdelar?
Hur bor ni idag och hur kommer det sig att ni gjorde just detta val?
Nyfiken på era svar
Tack!
Vad anser ni vara dess fördelar resp. nackdelar?
Hur bor ni idag och hur kommer det sig att ni gjorde just detta val?
Nyfiken på era svar
Tack!
Jag bor i bostadsrätt och trivs bra med det. Jag ser det som en investering. Hyresrätt kan säkert ha sina fördelar, men jag har inte hittat några.
Hyresrätt:
Fördelar..
Går saker sönder, så slipper vi betala (kylskåp, diskmaskin mm)
Jag slipper snöskottning mm. Allt ingår i hyran.
Nackdel:
Man äger inte sin bostad, därmed kan man inte sälja den.
Man har inte rätt att förändra lägenheten utan hyresvärdens medgivande, om hyresvärden bättrar på lägenheten höjs ofta hyran.
Bostadsrätt:
Fördel:
Man äger bostaden, och kan sälja den.
Du har möjlighet attförbättra lägenheten och höja marknadsvärdet.
Nackdel:
Du står för alla kostnader som rör bostaden.
Jag har valt att bo i hyresrätt. Jag har student och därför passar hyresrätter mig bätte ekonomiskt sett.
Får jag en bättre inkomst (alltså jobb) skulle jag överväga att flytta till en bostadsrätt.
För mig har det varit precis tvärtom! Jag investerade i en bostadsrätt innan jag började plugga. Jag har under alla åren haft en hyra på 1500:- vilket är underbart när man har studiemedel, särskilt om man jämför med korridorerna i stan som ligger på 3800:-
Jag ser en bostadrätt som ett billigt boende och en bra investering, beroende på var man bor i landet (jag bor i Malmö) så kan hyran bli lägre än i en hyresrätt fastän man amorterar samtidigt!
Jag ska sälja min BR i januari för att köpa en större lya tillsammans med min pojkvän. Ser bara fördelar med BR. Både jag och min pojkvän har gjort goda investeringar (ta i trä) och tar med oss detta in i nästa boende som kommer vara helt nybyggt... längtar!
Bor i hyresrätt då vi inte har råd att ens lägga kontantinsats på en bostadsrätt. Vi har målat om i stort sett varje rum sedan vi flyttade in, men mer "orkar" man ju inte göra efs det ändå inte "lönar" sig i slutändan. Det kan vara lite trist, tycker jag. Annars är det bra med hyresrätt efs de trevliga fastighetsskötarna kommer och hjälper oss med allt vi inte själva förstår oss på *S*
Har bara bott i bostadsrätt och därmed också suttit i styrelser...
Det man ska tänka på är att man äger rätten att bo i lägenheten och en andel i huset. Ett vanligt feltänk är att man tror att man får göra vad man vill i lägenheten, men stora förändringar måste okejas av styrelsen. Det kan handla om att flytta väggar tex.
En annan sak man ska tänka på är att man måste funka med sin grannar på ett annat sätt. Tillsammans ska man hålla hela huset vid gott skick (inte bara sin egen del), annars är ju insatsen man själv lagt ut bortslängt. Man kan "åka dit" på trappstädning och allt möjligt underhåll om majoriteten av grannarna vill spara pengar och göra det själva. Kolla upp innan hur man gör med tex gårdsstädning (gissa om just den biten inte är min favorit?!). Tja, sen kan det ta rätt mycket tid. Man bör ta sitt ansvar och ställa upp att vara med i styrelsen iaf någon period. Och man ska definitivt gå på årsmötena (jag slutar aldrig förvånas över att så många bara struntar i det).
Nu låter jag kanske negativ, men jag ser stora fördelar med bostadsrätt, annars skulle jag inte bo i en. MAn har medbestämmanderätt i allt, om man bara engagerar sig, och det är kanon!
Moogn
Klart att det kan löna sig i slutändan att göra sin hyresrätt fin!
Vi kommer tillexempel aldrig lämna tillbaks vår lägenhet till värden om vi vill flytta, ju finare lägenhet vi har destå större chans till ett bra byte.
Vi har gjort jättemycket här, och det kommer löna sig, det vet jag.
Sen får man se set som att vi aldrig skulle ha råd med denna lägenhet om det var en bostadsrätt, då skulle jag hellre köpa en riktig lyxvilla för de pengarna,(och de pengarna har vi ju inte )
Tack för era synpunkter!
Vi bor just nu i en underbar fyra, hyresrätt. Min man är väldigt positiv till at köpa bostadsrätt istället framöver...men jag är inte lika positiv
Aldrig att vi får en lägre månadskostnad än idag om vi vill bo lika fint och stort!
Känner åxå att det skulle vara jobbigt med olika "måsten", städdagar, möten osv...Inte vår grej.
Fler åsikter?!
Tittar man historiskt så har det alltid lönat sig att äga sitt eget boende, dvs det har varit en bra investering. Det kan också var svårt att 'ta sig in' på bostadsmarknaden om man så småningom vill köpa hus, om man inte har något att sälja.
Jag kan väl säga som såhär att vi bor i hyresrätt o komer så att fortsätta med. Där slipper vi allt som har med underhåll att göra och kan bara lyfta på luren när det är nåt.
Sen har jag aldrig förstått det där med att man köper en lägenhet som man sen ändå måste betala hyra för????
Då skulle jag hellre köpa hus eftersom det är bara ditt så att säga.
Fast eftersom jag är så bekväm av mig så får det bli bara hyresrätt. *Ryser vid tanke på hus*
Kajsan:
Vet inte hur det går till, det där med byten. Men vi har ju också tänkt att vi skall flytta till hus sedan när det här blir ALLDELES för litet. Vi satsar hellre pengarna på det än på en bostadsrätt, om vi ändå måste ta lån osv.
Så tänker vi
Mooogn
Precis, och eftersom vi lätt kan använda lägeheten som inbyte på ett hus så kan vi då köpa huset billigare och slippa budgivning
Personligen tycker jag det är meningslöst med en bostadsrätt...betala mycket för att köpa den + betala hyra...men jag är ju en husmänniska och skulle därför helt klart hellre lägga den summan på ett hus....Men vill man absolut på centralt i en stad, så ja kanske....