• pillanlax

pannacotta recept

Hej !

Jag skulle vilja göra pannacotta till nyårsafton men jag har inget bra recept. Någon som har ett lätt och gott pannacotta recpet.Vad använder ni för glas att sätta detta i ?

• Svar på tråden pannacotta recept
  • hallon80

Panna cotta med limemarinerade bär

Ingredienser

Beräknat för 4 portioner

4 dl 

vispgrädde

0,5 dl 

socker

1 st 

vaniljstång

1,5 ark 

gelatinblad

0,75 dl 

strösocker

2 st 

lime, rivet skal och saft från

3 dl 

bär (t ex blåbär, jordgubbar, björnbär eller hallon)

http://svt.se/svt_se/images/pixel.gif

Panna cotta med limemarinerade bär

http://svt.se/svt_se/images/pixel.gif

Gör så här:

Dela vaniljstången på mitten. Koka upp grädden tillsammans med vaniljstången och sockret. Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Krama vattnet ur gelatinbladen då de blivit mjuka och tillsätt dem under omrörning i den varma grädden. Häll upp i portionsformar. Låt stå i kyl till dess att panna cottan stelnat.

Riv limeskalet på ett rivjärn och blanda med sockret. Blanda limesockret med bären och pressa över limejuicen.

Servera tillsammans med panna cottan.

Mina älsklingar A & F
  • Trinity78

4 port

3 dl vispgrädde
    0,5 st vaniljstång
    1 st kanelstång/stänger
    4 st kardemumma kärnor
    0,5 dl socker
    2 st gelatinblad

Hallon till garnering

Tillagning:

1. Skrapa ur fröna ur vaniljstången. Koka upp grädde, socker, vaniljstång med vaniljfrön, kanelstång och krossade kardemummakärnor (självklart kan någon eller några av kryddorna uteslutas efter smak).
    2. Blötlägg gelatinet i minst 5 min i kallt vatten. När grädden kokat upp, dra av den från plattan, och rör ner gelatinbladen så de löser sig. Sila av.
    3. Häll upp i portionsformar och ställ i kyl i ett par timmar eller tills pannacottan har stelnat. Stjälp upp pannacottan (eller servera direkt ur glasen) innan gästerna kommer och förvara dem i kyl. Ibland måste man doppa skålarna i lite varmt vatten för att pannacottan ska släppa. Men de skall bara doppas snabbt, annars kan de förlora formen.

Garnera med hallon, eller en sås gjord på bär mixade tillsammans med lite socker.

Tips: om det känns lite för fett med bara vispgrädde kan man även använda matlagningsgrädde (15%).

Gravity always wins
  • hallon80

Så himla god, och så enkel att göra!! Sorry för att det blev så mycket mellanrum....klistrade bara in!!

Mina älsklingar A & F
  • k girl

3 dl vispgrädde
    0,5 dl socker
    1 vaniljstång
    2 gelatinblad
    (1 kanelstång)

1. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten, minst 5 minuter.

2. Dela vaniljstången och skrapa ur alla frön.

2. Koka upp grädden tillsammans med vaniljstången, frön, socker och eventuellt kanelstången.

3. Dra kastrullen av plattan och låt svalna. Rör ner gelatinet i den varma blandningen. Sila ner blandningen i portionsskålar som du ställer i kylen i ett par timmar.

4. Garnera med bär. En variant är att marinera bären i rom och socker (tina frusna jordgubbar, hallon och björnbär i 0,5 dl rom och 0,5 dl socker)
    En annan variant är att göra vit chokladpannacotta. Då byts sockret ut mot 75 gram vit choklad som rörs ner i den uppkokade grädden.

• Kathrine

Hoppar in här för att fråga detta då dert gäller pannacotta. Tänkte göra pannacotta nyår har aldrig lagat det förut 10 vuxna kommer. Är det bara att dubblera recepten eller är det risk för att det misslyckas. Skall man hellre göra en omgång i taget tro?

• hallon80

Jag har dubblat mitt recept  till 12 pers och det blev super!!

Mina älsklingar A & F
  • muulinn

Tänkte bara sticka in huvudet och tipsa om gelesocker. Hur bra som helst, om man som jag, äter mycket pannacotta. Finns bland floursocker och liknande produkter, och fungerar precis som gelatinblad.

• MuminMy

Vi gjorde en för ett tag sedan med blockcholad och marshmallows, blev superbra! 5 dl grädde, 100g blockcholad och 15 marshmallows till 4 pers, tog 3 gelatinblad eftersom det är gelatin i marshmallowsen också.

Du kan smälta i princip vad som helst i grädden, bara fantasin sätter gränserna, bland mina favoriter finns dumlekola och aftereight

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Jesster
    Mjölkchokladpannacotta med hallonsås

2 gelatinblad
    4 dl mellangrädde
    150 g mjölkchoklad i bitar
    ½ dl strösocker
    250 g frysta hallon (halvtinade)
    1 msk vatten

Lägg gelatinbladen i vatten i ca 10 min. Värm grädden och lägg i chokladbitarna så att de smälter. Krama ur gelatinbladen och vispa ner i chokladgrädden. Häll upp i portionsglas och ställ kallt i 3 timmar.

Häll hallon, socker och vatten i en kastrull och låt försiktigt koka ihop. Låt kallna och sila ev. bort kärnorna. Toppa pannacottan med hallonsåsen.
    ..:: v.10 ::..
  • Mamsingen

Kardemumma och kanelpannacotta

med glöggelé

ca 10 pers

5 dl grädde

5 dl matlagnings yoghurt

2 kanelstänger

Kardemummakärnor (½-1 påse)

200g Socker

4 gelatinblad

Värm upp allt (nästan till kokpunkt) utom gelatinet som läggs i kallt vatten.

Smält gelatinet i den varma blandningen, låt stå och dra med lock i ca. 1h. Sila sedan av och häll upp i glas.

Låt stelna i kylskåp.

Glöggelé

3 dl glögg

3 gelatinblad

Lägg gelatin i blöt och värm på glöggen.

smält ner gelatinet i glöggen och häll på den stelnade pannacottan.

Ska bara vara en liten rand överst på pannacottan. Knappt en halv cm.

Super smidigt och kan göras dagen innan utan problem!

Svar på tråden pannacotta recept