• mormor 1965

Passar Britax Hi-way i vår bil?

Jag funderade länge på vilken bilstol vi skulle köpa, Hi way, Secura, eller någon annan. Till sist blev det Hi-way. Vi provade den i bilen vid butiken, men aldrig så mycket att vi riktigt satt fast den med remmar och utfällt stödben. Nu när jag satt fast den så tycker jag att stödbenet just nuddar marken, stolen framför måste vi ha jättelångt framdragen, för barnstolen får ju inte nudda i framstolen(varför?).När jag tittade i bruksanvisningen ser jag att min bil, Nissan Note inte finns med på listan bland passande bilar för denna stol. Däremot fanns den med på Securans lista!! Undrar varför, och vad gör så stor skillnad på dessa stolar? Är det hemskt viktigt att följa dessa listor? Blir i såfall irriterad på försäljaren som inte nämnde något om detta när han själv provade in stolarna i bilen. Någon som har haft problem med liknande?

• Svar på tråden Passar Britax Hi-way i vår bil?
  • katinka1

Vi har också en Hi-Way och vi kollade inte alls på listan. Jag vill nog till och med påstå att de inte hade den i affären längre och sa att det inte utgår ifrån den längre. Utgå ifrån hur stolen sitter i bilen. Vi är helnöjda men det tog ett tag innan jag kom på hur man sätter in stolen rätt. Om du sänker själva bygeln (vid fotdelen) så kan du troligen ha framsitsen längre bak. På vår Bora är det också trångt att sitta fram, men som sagt, efter lite pysslande så sitter stolen annorlunda.
    Men vår son är 2 år och ditt barn kanske är bäbis fortfarande och behöver mer lutning?

Varför stolen inte får nudda framsätet? Det handlar väl bara om 3 cm om jag minns rätt, men jag tror (!) det har med svikten att göra. Kanske det är en säkerhetsgrej att du har en viss fjädring i stolen vid inbromsandet. Du har ju inte stödbenet direkt på golvet och genom fjädringen fångar det kanske upp en del av kraften vid inbromsningen och i och med dämpar det en stummt tryck för barnet. Det här var dock bara min teori!!!!

• mormor 1965

Ja, vår bebis är bara 6 månader och behöver nog lutningen. Tänkte nog åka förbi affären och visa upp monteringen och kolla om den är rätt. Månne stolen skulle sitta bättre i mitten. Har ni provat?

• katinka1

Ja, det är klart att med 6 måndaer behöver han ju mycket mer vinkel. I mitten var det lite dumt för min man vill backa stolen mer än möjligt för att få plats med stolen där. För min del var det kanon, dock något knöligt att sätta in sonen tycker jag. Fick du med kilen (frigolit-liknande) till stolen? Kollade lite extra idag hur jag har gjort och kom fram till att jag har kilen under stolen även om vi inte har något djupt säte och det gjorde att jag kunde backa framsätet för lutningen blev mer på kortare del om du förstår vad jag menar.

• mormor 1965

Var i butiken idag och mannen som jobbade fixade till den lite. Han sa att billistorna behövde jag inte bry mig om, de hinner helt enkelt inte uppdatera listorna med de nya bilmodellerna som kommer hela tiden(Både stol och bilmodellen är ganska nya), sa han. Han satt stolen så att den faktiskt tog i framsätet däruppe. Han menade att det gör inget om det tar i, så länge den inte helt STÖDER emot. Hoppas han har rätt. Stolen sitter iallafall stadigt och vi fick frambänken bakåt ca 30 cm. Jag har kilen också, sen om den behövs.

• mormor 1965

Han tillade dessutom att Securan skulle ha tagit ännu mera plats, att denna stol är en av dem som passar bäst i mindre bilar.

Svar på tråden Passar Britax Hi-way i vår bil?